گزارشی از دیدار اهالی هنر با حسن روحانی رئیس جمهور

از تعطیلی ارکسترها متاسفم

دکتر حسن روحانی، رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، عصر چهارشنبه 18 دی ماه در تالار وحدت با اهالی هنر و فرهنگ دیدار کرد. در این مراسم که با حضور «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «علی مرادخانی» معاون هنری وزارت ارشاد برگزار شد، جمعی از مسئولین و اعضای تشکلات فرهنگی و هنری نیز حضور داشتند.
کد خبر: ۶۳۴۰۲۶
از تعطیلی ارکسترها متاسفم

به اهالی موسیقی جفا  شده
دکتر «کامبیز روشن روان» که به نمایندگی از طرف اهالی موسیقی به سخنرانی پرداخت، تصریح کرد: «موسیقی کشور حال خوبی ندارد و در چند سال گذشته حال وخیم تری نسبت به قبل پیدا کرده است». وی با بیان اینکه به اهالی موسیقی جفا و نامهربانی شده، به بیان فهرست وار مشکلات موسیقی پرداخت. وی معضلات و کمبودهای مختلف بخش آموزش، پژوهش، تولید، ممیزی، اجرا و... را بر شمرد و خواستار رسیدگی به آنها شد.
وی عدم وجود کپی رایت و تکثیر غیر قانونی را عامل ورشکستگی شرکت های تولید موسیقی بیان کرد. «روشن روان» ممیزی های پیچیده و صعب العبور وزارت ارشاد، کارشکنی هایی که برای برگزاری کنسرت در شهرستانها صورت می گیرد و اعمال سلیقه های شخصی را به عنوان دغدغه های مهم اهالی موسیقی برشمرد و اظهار داشت: «در برخی شهرستان ها اقتدار وزارت ارشاد زیر سوال رفته است. در حالی که وزارت ارشاد می‌بایست این اقتدار را داشته باشد که از مجوز صادر شده به طور کامل حمایت کند».
مدیرعامل خانه موسیقی، تعطیلی «ارکستر سمفونیک تهران» و «ارکستر موسیقی ملی» را از اتفاقات تاسف برانگیز حوزه موسیقی در سالهای اخیر دانست. وی تجدیدنظر در بودجه‌ی خجالت آور مرکز موسیقی، برداشتن فضای سیاسی-امنیتی از هنر و خصوصاً موسیقی، برقراری ارتباط با جشنواره ها و مجامع علمی معتبر داخلی و خارجی، توجه به نسل جوان موسیقی کشور، لزوم پیگیری بیمه هنرمندان و حمایت از موسسه هنرمندان پیشکسوت را به عنوان خواسته های اهالی موسیقی از رییس جمهور و سایر متولیان امر برشمرد.
ارکسترها را احیا می کنیم
دکتر روحانی با بیان اینکه حضور در میان اصحاب فرهنگ و هنر و فرهیختگان برای وی شبی به یاد ماندنی است، گفت: «با اهل هنر، از هنر گفتن بسیار سخت است. معمولاً دولتمردان، سیاستمداران و حتی فیلسوفان و روشنفکران، چونان با هنرمندان سخن گفته اند که گویی قصد تعیین تکلیف برای آنان دارند. آنان نگاه هنرمندان را چونان در قالب و فرم آن خلاصه دیده اند که فکر کرده اند هنر دستور دادنی و سفارش کردنی است». 
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «انقلاب، موسیقی سنتی و یا به بیانی بهتر موسیقی ملی ایران را احیا کرد. قبل از انقلاب، موج موسیقی های غربی و پاپ به گونه ای بود که در حال ویران کردن موسیقی سنتی بود؛ اما انقلاب شرایطی فراهم کرد که هنرمندان بزرگی که قبل از انقلاب نیز شناخته شده بودند، در فضای امن و سالم بعد از انقلاب رشد کردند و بالیدند و تیراژ موسیقی سنتی ما بالا رفت و بازار پر رونقی پیدا کرد».
وی در خصوص ماجرای تاسف بار تعطیلی ارکسترها اظهار کرد: «من از این که ارکستر سمفونی و ارکستر موسیقی ملی به تعطیلی کشیده شده است، بسیار متأسفم و حتماً این دولت در همین ماه‌های آینده این‌ها را احیا خواهد کرد؛ اگر چه ممکن است وزیر باز هم کارت زرد بگیرد! این دولت به تمام تعهداتی که در دوران انتخابات و قول هایی که به مردم داده است، عمل خواهد کرد؛ کارت زرد برای این دولت نگرانی نیست».

حاشیه ها 
* در بخشی از این مراسم «گروه آوازی تهران» به رهبری «میلاد عمرانلو» و خوانندگی «وحید تاج»، هنرمندانی بودند که در خلال برنامه به هنرنمایی پرداختند. در بخشی دیگر «علیرضا قربانی» قطعات «توی ای پری کجایی»، «آخرین جرعه جام» و «مدار صفر درجه» را با همراهی ارکستر اجرا نمود.
* لوریس چکناواریان، شهرداد روحانی، محمد سریر، شهرام ناظری، احمد پژمان، کامبیز روشن روان (مدیرعامل خانه موسیقی)، ناصر چشم آذر، علیرضا قربانی، دکتر محمدرضا کارچی (دبیر انجمن خوانندگان پاپ)، خشایار اعتمادی، محسن یگانه، علی ثابت، فرزاد فرزین، شهاب رمضان، بهنام صفوی، پویا نیکپور، سامان احتشامی، پدرام کشتکار، بهنام صفاریان، مهرداد نصرتی و فرهاد جواهرکلام از جمله اهالی موسیقی حاضر در این مراسم بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها