گزیده عناوین روزنامه های صبح دوشنبه

آنهایی که از اختلاف مجلس و دولت سود می‌برند!

گزیده عناوین روزنامه‌های صبح چهارشنبه

جک با هویج در تهران هیگ با چماق در لندن

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون رایزنی‌های استراو در تهران، تخلفات طلایی در بازار طلافروشان، چمدان‌های تدبیر و امید بسته می‌شود، حمله گاز‌انبری به منتقدان، پاتوق‌«قلیانی‌های فوتبال ایران»کجاست؟!، انتقاد شدید هاشمی از وضعیت هشت سال گذشته دانشگاه‌ها و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۶۳۳۴۸۲
جک با هویج در تهران هیگ با چماق در لندن

جوان:جک با هویج در تهران هیگ با چماق در لندن

جک استراو وزیر خارجه انگلیس بین سال‌های 2001 تا 2006، یعنی زمانی که جنگ افغانستان اتفاق افتاد، در راس یک هیئت بلند‌پایه پارلمانی وارد تهران شد.

جک استراو وزیر خارجه انگلیس بین سال‌های 2001 تا 2006، یعنی زمانی که جنگ افغانستان اتفاق افتاد، دیروز در راس یک هیئت بلند‌پایه پارلمانی وارد تهران شد. استراو 67 ساله را در ایران بیشتر به خاطر مذاکراتش با حسن روحانی مرد شماره یک پرونده هسته‌ای ایران بین سال‌های 2002 تا 2005 می‌شناسند؛ مذاکراتی که در آن دوره در چارچوب تروئیکای اروپا (انگلیس، فرانسه، آلمان) انجام می‌شد. این مذاکرات منجر به بیانیه تهران در اکتبر 2003و تعلیق چند ماه غنی‌سازی از طرف تهران شد، ولی مدتی بعد، این مذاکرات به نتیجه نرسید و ایران روند غنی‌سازی و دیگر جنبه‌های برنامه هسته‌ای خود را از سر گرفت.

تقریباً اولین باری که در سال‌های اخیر استراو افکار عمومی در ایران را جلب خود کرد، سخنان مهم او در افتتاح نمایشگاه تاریخی «ایران در دوره شاه عباس» در سال 2009در لندن بود، جایی که او تصریح کرد: « به نظر من این انگلیس است که در درک ایران دچار مشکل شده و نه ایران در درک ما.» او بعد‌ها با مصاحبه، گفت و گو و مقاله در مطبوعات و رسانه‌های اروپایی، نظرات را بیشتر جلب خود کرد و این روند در آستانه انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور و بعد از انتخاب او تقویت شد. استراو در 25فوریه 2013 (6‌اسفند91) درمقاله‌ای برای تلگراف نوشت: «حتی اگر ایران سلاح اتمی به دست بیاورد، جنگ با آن نمی‌ارزد.» او طی ماه‌های بعد از ورود حسن روحانی به قدرت، چندین گفت و گو انجام داد و در یکی از معروف‌ترین گفت و گوی‌های خود با شبکه بی‌بی سی در آبان ماه 92 گفت: «ای کاش پس از تعلیق اختیاری غنی‌سازی از سوی ایران، واکنش بهتری از سوی غرب و مشخصاً امریکا می‌دیدیم. فرصت‌هایی بود که غرب از دست داد. بخشی از آن به دلیل کابینه آقای بوش بود که باعث شد این اتفاق نیفتد. افرادی مانند دیک چنی، جان‌بولتن و رامسفلد. »

حالا او به همراه یک هیئت پارلمانی بلند‌پایه به ایران آمده تا در فضای به وجود آمده بعد از توافق ایران با 1+5 در ژنو، فرصتی تازه به مناسبات غرب با ایران بدهد. او دیروز بعد از ورود به تهران گفت که به دنبال لغو فوری تحریم‌ها علیه ایران است و تأکید کرد که نسبت به توافق هسته‌ای اخیر در ژنو بین ایران و 1+5 بسیار خوشبین است. با همه اینها، جک استراو را نیز باید جزو فهرست بلند بالای مقام‌های اروپایی و امریکایی قرار داد که فقط با قرار گرفتن در حاشیه قدرت، دست به قلم انتقاد می‌برند و زبان به نقد می‌گشایند. استراو جزو معدود سیاستمداران انگلیسی است که از سال 1997 تا 2010، به مدت 13 سال عضو کابینه انگلیس بوده است و حدود پنج سال از این مدت (بین 2001 تا 2006) را در کسوت وزیر خارجه سپری کرده است. به نظر می‌رسد رابطه تعیین‌کننده‌ای بین فاصله گرفتن او از دولت انگلیس با تبدیل شدن او به منتقد برخی روند‌های جاری سیاست خارجی بریتانیا وجود دارد و موج اصلی موضع گیری‌های انتقادی او به سال‌های بعد از 2010 برمی گردد، یعنی زمانی که او از کابینه انگلیس کنار رفت. او اکنون در حالی به حامی ظاهراً پرو‌پاقرص دیپلماسی با ایران تبدیل شده که کتاب خاطرات او از دوران مذاکره با ایران، روندی نسبتا متفاوت را نشان می‌دهد. مرور بخشی از خاطرات وزیر خارجه اسبق انگلیس به خوبی نشان می‌دهد ادبیات «استراو روی صندلی قدرت» چقدر با ادبیات «استروا بیرون از صندلی قدرت » متفاوت است. او در خاطراتش به جریان مذاکرات سال 2003 با طرف ایرانی اشاره کرده و به طور ضمنی، توافق سال 2003 با ایران را ناشی از نگرانی طرف ایرانی از ترک میز مذاکره از سوی تروئیکای اروپا می‌داند و با اشاره به برنامه ایران برای ملاقات با سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت می‌نویسد: « ما سه نفر به یکدیگر نگاه کردیم. دیگر همدیگر را خوب می‌شناختیم. من گفتم اما چیزی وجود ندارد که به خاطرش( به دیدار خاتمی) برویم و دیدار کنیم. دومینیک گفت برنامه‌های کاری ما در هواپیما و فرودگاه آماده است و یوشکا گفت ما خیلی خوشحال می‌شویم که برویم به کارمان برسیم. توافق را به وقت دیگری موکول کردیم و همه از صندلی‌ها بلند شدیم. بهت و حیرت بر چهره طرف ایرانی نشسته بود. ایرانی‌ها را دیدیم که رفتند دور هم جمع شدند. دکتر روحانی و دیگر مذاکره‌کنندگان شروع به تلفن زدن کردند... ما کمی پلکیدیم، بعد برای تنفس به باغ زیبا [سعدآباد] رفتیم. در نهایت، به داخل دعوت شدیم. طفره رفتن‌های شفاهی جای خودش را به مذاکره جدی و سخت قدیمی داد. نتیجه، بیانیه تهران بود.»(نقل از بی‌بی‌سی)

حامی جنگ عراق؟!

استراو دو جنگ را در تجربه دوران تصدی وزارت خارجه انگلیس دارد. یکی جنگ افغانستان و بعد جنگ عراق. بحث حمایت او از جنگ عراق جنجال زیادی در انگلیس به پا کرده است. در سال 2010، کمیته تحقیق و تفحص درباره نقش انگلیس در جنگ عراق موسوم به کمیته چیلکوت تشکیل شد. یافته‌های این کمیته نشان می‌دهد که جک استراو که طی سال‌های 2001 تا 2006 در کابینه تونی بلر وزیر خارجه بوده، توصیه‌های یک مشاور خود در این باره را که حمله به عراق بدون مجوز سازمان ملل غیر‌قانونی است رد کرده است. سر میشل وود مشاور حقوقی جک استراو مدتی قبل از جنگ عراق به او هشدار داده که جنگ علیه عراق غیر‌قانونی است، ولی جک استراو این هشدار او را نادیده گرفته است. جک استراو درفوریه 2010، چنین اتهامی را رد کرد. چیلکوت می‌گوید که در یادداشتی برای جک استروا نوشته: « استفاده از زور بدون مجوز شورای امنیت، جنایت جنگی است». چیلکوت می‌گوید: «استروا در جواب من نوشت: من مشورت شمار را دیدم، ولی آن را قبول ندارم.»

الیزابت ویلمشورت معاون میشل نیز که در اعتراض به جنگ عراق از پست خود کناره گرفت، گفته که تمام مشاوران حقوقی وزارت خارجه انگلیس اجماع داشتند که جنگ عراق غیر‌قانونی است.

جام جم

رایزنی‌های استراو در تهران
جزئیات مصوبه افزایش وام مسکن
گزارش غیرعلنی وزیر بهداشت به مجلس
هزاران مسافر، گرفتار در برف و کولاک

خراسان

نامه توکلی درباره رانت در قرارداد 650 میلیون یورویی
شخصیتی پرافتخار در تاریخ ایران؛ توصیف امام(ره) و رهبری از امیرکبیر
تخلفات طلایی در بازار طلافروشان
ورزشگاه سعدآباد مشهد چگونه به «جهان‌پهلوان تختی» تغییر نام یافت

کیهان

برای سرکوب تروریست‌ها در فلوجه و رمادی ارتش عراق: منتظرفرمان مالکی هستیم
مرکز آمار اعلام کرد کاهش 43 درصدی معاملات ملک در تهران
طرح حمله نظامی روسیه به عربستان و قطر آماده شد
در نخستین همایش استانداران دولت یازدهم روحانی: مشکلات کشور تحت لوای اسلام قابل حل است

جمهوری اسلامی

داخلی رئیس جمهور در اولین نشست استانداران مطرح کرد سیاست‌‌های دولت برای بهبود شرایط اقتصادی
با مصوبه شورای پول و اعتبار؛ سقف وام ساخت و خرید مسکن 35 میلیون تومان شد
در آستانه اجلاس ژنو 2 صورت گرفت استعفای 43 عضو ائتلاف مخالفان سوریه
افشاگری نوه پادشاه عربستان از انحرافات وهابیت و اقدامات مخرب دستگاه اطلاعاتی سعودی علیه شیعه

رسالت

مراسم سالگرد شهادت شهید احمدی‌روشن در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود
آمریکا مانع صدور موتور هواپیما به ایران شد
اعتبارات هزینه ای استان ها در لایحه بودجه، 21 درصد افزایش یافته است
بنزین غیراستاندارد وارد کشور نمی شود

سیاست روز

چنین معجزه‌ای تنها در پرونده 3 هزار میلیاردی تکرار شده است
آستانه تحمل دولت بالاتر از آن است که برخی احزاب و گروه‌ها بتوانند عصبانی‌مان کنند
گزینه نظامی در دستان پوتین
چمدان‌های تدبیر و امید بسته می‌شود

تهران امروز

رویان نماد روحیه جهادی و تلفیق علم و ایمان است
عربستان متهم انفجارها؛ از مسکو تا دمشق
تحریم‌ها دلیل تورم در اقتصاد کشور نیست
انتقاد صریح از سیاست‌های اقتصادی دولت

وطن امروز

حمله گاز‌انبری به منتقدان
آمریکا از فروش موتور دست دوم بوئینگ به ایران جلوگیری کرد  وضع تحریم جدید علیه ایران
آیا کسی صدای شهردار تهران را در پرونده آلودگی‌هوامی‌شنود؟  همه منتظر پاسخ پاستور
نگاهی به دلایل اختلاف نکونام و قلعه‌نویی  به خاطر کی‌روش و یک دوست!

حمایت

رییس جمهوری خطاب به استانداران: فراجناحی باشید تا هیچ‌کس احساس شکست نکند
رئیس دیوان عالی کشور: هدف مجازات‌ ایجاد امنیت اجتماعی است
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: دانشمند‌درفضای‌بسته نمی‌تواند از توان فکری‌خوداستفاده‌کند
فروش غیر قانونی میهمانان باغ پرندگان

جوان

مصوبه شورای پول و اعتبار: وام مسکن 35 و خودرو 20 میلیون
رانت ویژه و تورم، از محصولات سبد کالایی در دولت اعتدال است دولت سبد 50 هزار تومانی حفظ محبوبیت را 80 هزار تومان فاکتور کرد!
همزمان با حضور وزیر امور خارجه سابق روباه پیر در ایران صادر شد بیانیه انگلیس و اسرائیل برای تداوم تحریم‌ها

ابتکار

مردم از خشونت خسته شده اند! هشدار روحانی به افراطی ها
نتیجه تلاش‌های رسایی علیه وزیر فرهنگ؛ دفاع از مطبوعات دولت را «سه کارته» کرد
انتقاد شدید هاشمی از وضعیت هشت سال گذشته دانشگاه‌ها
هشدار؛ جنوب و مرکز کشور شعله بخاری ها را پایین بیاورند! قطعی گاز شمال کشور را تهدید می کند

قانون

رئیس جمهور در جمع استانداران: بگذارید مردم حرفشان را بزنند
گزارش تکان دهنده «قانون» از مراکز غیر قانونی سقط جنین «سقط جنین» در نیم ساعت!
پاتوق‌«قلیانی‌های فوتبال ایران»کجاست؟!
در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح شد : چرا بخشنامه منع فعالیت اقتصادی بانک‌ها لغو شد؟

دنیای اقتصاد

دو وام جدید برای مسکن
رمز عبور از چالش تورم و ارز
دولت روحانی سه کارته شد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:به توافق نهایی نزدیک شدیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها