رئیس سازمان انرژی هسته ای:

رادیو داروی ایرانی صادر می شود

رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:

تامین ایزوتوپ‌های درمانی درکارخانه آب سنگین اراک

رئیس سازمان انرژی اتمی از برنامه این سازمان برای تامین ایزوتوپ های مورد نیاز مراکز پزشکی کشور از کارخانه آب سنگین اراک خبر داد.وی بر تجهیز مراکز درمانی کشور به امکانات پیشرفته هسته ای تاکید و اضافه کرد : نخستین و کاملترین پت با سیکلوترون در کشور که رادیو دارو تولید می کند در بیمارستان مسیح دانشوری قرار دارد.
کد خبر: ۶۲۹۵۷۷
تامین ایزوتوپ‌های درمانی درکارخانه آب سنگین اراک

علی اکبر صالحی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: با کارخانه آب سنگین اراک صحبت می کنیم تا درصورت امکان ، ایزوتوپ های مورد نیاز دستگاه های پت مانند اکسیژن 18 ، کاربن 11 و نیتروژن 13 با عنوان " تارگت ها  " را در داخل کشور تامین کنیم البته درتولید اکسیژن 18 گام های خوبی برداشته ایم.

وی با تبیین اقدامات سازمان انرژی اتمی برای توسعه پزشکی هسته ای گفت: ما به طور بالقوه توان تولید 15 نوع رادیو دارو را در کشور داریم که برخی از آن به طور معمول در حجم بسیار وسیع تولید می شوند که مصرف روزانه دارند و برخی بر اساس سفارش مراکز درمانی تولید می شوند.

صالحی با بیان این که درتولید رادیوداروها از استفاده آن پیش افتاده ایم افزود : برای آموزش شیوه های استفاده از رادیو داروها ، کارگاره های متعددی با مشارکت وزارت بهداشت وآژانس بین المللی انرژی اتمی برپا کرده و امیدواریم با افزایش این کارگاه ها بتوان شیوه استفاده از رادیو داروهای جدید را در درمان ، آموزش دهیم.

وی بر تجهیز مراکز درمانی کشور به امکانات پیشرفته هسته ای تاکید و اضافه کرد : نخستین و کاملترین پت با سیکلوترون در کشور که رادیو دارو تولید می کند در بیمارستان مسیح دانشوری قرار دارد.

صالحی افزود: پت دیگری در بیمارستان شریعتی قرار دارد که فاقد سیکلوترون است و رادیو داروهای مورد نیازش از طریق سیکلوترون بیمارستان مسیح دانشوری تامین می شود.

وی با اشاره به برنامه سازمان انرژی اتمی برای ساخت نخستین بیمارستان تخصصی هسته ای کشور در تهران گفت: تا پیش از ساخت این بیمارستان درصددیم یک دستگاه سیکلوترون وارد کنیم تا بتوانیم رادیو داروهای مورد نیاز دستگاه های پت را تامین کنیم.

صالحی ابراز امیدواری کرد: با تامین سریع بودجه لازم برای این کار، حلقه اصلی پت ایجاد و دسترسی به دیگر تجهیزات پزشکی هسته ای آسان تر شود.

وی ، تهیه تجهیزات پیشرفته پزشکی هسته ای به ویژه " گاما کمرا " و " سایبرمک " را از دیگر برنامه های این سازمان دانست و افزود: کارکرد این دستگاه ها به نحوی است که مانند دستگاه سایبرنایف ، همزمان با تصویربرداری کارکرد درمانی مانند جراحی نیز دارد.

صالحی گفت: متاسفانه تاکنون در این زمینه گام های بلندی برنداشتیم اما امیدواریم با همکاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بتوانیم اقدامات خوبی در این باره داشته باشیم.

وی با اشاره به بازدید اخیرش از مرکز ملی لیزر به همراه وزیر بهداشت افزود: در این مرکز ،تفاهم نامه ای برای ساخت لیزرهای مورد نیاز بخش های پزشکی امضا شد تا با همکاری این مرکز بتوان لیزرهای مورد نیاز را ساخت و تجهیزات و قطعات یدکی لازم را تامین کرد.

صالحی ابراز امیدواری کرد طبق تفاهم نامه ای که با دانشگاه شهید بهشتی امضا می شود بتوان بقیه تجهیزات پرتویی مورد نیاز مراکز درمانی کشور تامین شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ، ارتقای دانش و تجربه پرتوکاران کشور را از دیگر برنامه های این سازمان دانست و افزود: برای ارتقای دانش پرتوکاران و آموزش روش استفاده از جدیدترین فناوری پزشکی هسته ای، دوره های آموزشی با کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می کنیم.

صالحی گفت : بازرسی تجهیزات پرتودهی در بیمارستان های کشور از دیگر برنامه هایی است که با هدف اطمینان از رعایت استانداردها در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گرفته است زیرا اگر این تجهیزات استاندارد نباشد ، نتایج مورد نظر پزشکی حاصل نمی شود.

وی افزود: با توجه به فراوانی تعداد بیمارستان ها و تجهیزات پزشکی هسته ای ، این بازرسی ها به زمانی طولانی نیاز دارد به این علت ابتدا تجهیزات اولیه تصویربرداری بررسی می شود تا با اطمینان از استاندارد آن ، آسیبی به بیماران وارد نشود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ، توسعه فناوری هسته ای در عرصه های پزشکی، کشاورزی و صنعتی را اولویت کاری این سازمان دانست و اضافه کرد: تاکنون در استفاده از فناوری هسته ای بیشتر توجه مان به عرصه نیروگاهی و چرخه سوخت بوده است اما دیگر در این زمینه مجهولی نداریم و از آستانه غیرقابل دسترس عبور کرده ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها