jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۶۲۹۵۴۳   ۰۴ دی ۱۳۹۲  |  ۰۹:۲۸

با این که ورود قطعات بی‌کیفیت خودروی چینی به بازار لوازم یدکی ایران چیز تازه‌ای نیست، اما ظاهرا ورود این قطعات بی‌کیفیت از حد گذشته و صدای همه را درآورده است.

قطعات یکبار مصرف خودرو

این از حد گذشتن به این دلیل است که بتازگی این قطعات به خط تولید برخی خودروسازان بزرگ نیز وارد شده و کیفیت محصولات آنها را پایین آورده است البته خودروسازان، برخی قطعه‌سازان را در این ماجرا مقصر می‌دانند و می‌گویند برخی از این واحدها به خاطر سود بیشتر و کاهش هزینه‌های تولید بویژه بعد از ماجرای افزایش قیمت ارز، عطای تولید را به لقایش بخشیده‌اند و اقدام به سفارش برخی قطعات خودروی بی‌کیفیت به چین کرده و در نهایت این قطعات را با نام و بسته‌بندی خود هم به بازار و هم به خطوط تولید خودروسازان عرضه کرده‌اند و در نبود سیستم بازرسی و نظارت کیفی موثر، این قطعات روی خودروهایی که امروز قیمت‌هایشان افزایش یافته، نصب شده و هنگام مصرف، صدای مردم را درآورده است.

با این حال، جالب اینجاست که تعمیر قطعه یا تعویض آن نیز مشکلی از مردم حل نکرده و فقط هزینه تحمیل می‌کند؛ زیرا قطعات یدکی هم، همان قطعات بی‌کیفیت چینی است.

در تائید موضوع، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های اتومبیل اطلاعات درخور توجهی ارائه داده است. به گفته رضا نیک‌آیین، هم‌اکنون 95 درصد قطعات خودروی موجود در بازار چینی و از نوع بی‌کیفیت و نامرغوب آن است.

وی این قطعات را «یک‌بار مصرف» توصیف کرده و از انبوه شکایات مردمی رسیده به این اتحادیه برای استفاده از این قطعات در خودروها خبر می‌دهد.

از این رو، به نظر می‌رسد سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده که کار بازرسی از بازار را به عهده دارد، به همراه سازمان استاندارد که وظیفه کنترل کیفی کالاهای تولید داخل و وارداتی را به دوش می‌کشد، باید طرحی هماهنگ برای جلوگیری از ورود و عرضه قطعات خودروی بی‌کیفیت چینی به بازار به اجرا گذاشته و جلوی ضرر دیدن مداوم مردم را بگیرند.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به قطعه‌سازان و خودروسازان برای محصولات گران شده خود اتمام حجت کند تا بازار پرمشتری و پرمتقاضی لوازم یدکی خودرو که مستقیما با منافع مردم عادی سر و کار دارد تاحدی سامان یابد.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
پایان احتکار مسکن؟

پایان احتکار مسکن؟

نخستین مصوبه مجلس یازدهم که به‌طور مستقیم به مطالبات مردم اختصاص داشت، مربوط به مالیات بر خانه‌ های خالی (احتکار مسکن) و اصلاح قانون مالیات‌ ها در این زمینه بود.

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر