از نامه‌های علی‌(ع) به کارگزارانش – 21

حاکم باید به وقت خشم، خویشتن دار باشد

از نامه‌های علی‌(ع) به کارگزارانش -12

اهمیتی به خبرچین‌ها نده؛ حاکم باید عیب مردمش را بپوشاند

وقتی زمام امور مردم را در دست داری، حتما عده‌ای به دنبال نزدیک شدن به تو هستند؛ خبر چینی و عیب مردم را آشکار کردن از راه‌های نزدیک شدن به حاکمان است؛ مبادا خام شوی و به کسی که خبرچینی می‌کند بها بدهی؛ در حکومت علوی اشکار کردن عیب مردم کاری نابخشودنی است؛ کاری که در برابر خداوند زشت و ناپسند است؛ هر حاکمی که به خبرچین‌ها بها بدهد و از آشکار شدن عیب مردمش هراسی نداشته باشد؛ نمی تواند امیدوار باشد خداوند عیب‌های او را بپوشاند.
کد خبر: ۶۲۵۵۰۰
اهمیتی به خبرچین‌ها نده؛ حاکم باید عیب مردمش را بپوشاند

کسی که زمان حکومت را در اختیار دارد باید مراقب آدم های فرصت طلب باشد؛ افراد چاپلوس و خبرچین همیشه برای سوءاستفاده از نزدیکی به حاکمان آماده هستند؛ آنها بر روی مردم عیب می‌گذارند، عیب‌های کوچکشان را بزرگ می‌کنند و بی مهابا از عذاب خداوند، آبروی افراد را می‌برند؛ مدیر حکومت علوی نباید به خبرچین‌ها و افرادی که آبروی مردم را بازیچه منافع خود می‌کنند بها دهد؛ مدیر حکومت علوی حق ندارد بازیچه دست خبرچین‌ها و عیب گویان باشد.

حضرت علی خطر خبرچین‌ها را در نامه‌اش به مالک اشتر نخعی هنگامی که او را برای اداره امور مردم به مصر می فرستاد؛ به او یادآوری و تاکید می‌کند که باید برای آبروی مردم احترام قائل باشد و اجازه ندهد کسی با آشکار کردن عیب مردم، آبرویشان را ببرد.

چندان که می توانی زشتی مردم را بپوشان

در متن نامه حضرت امیر به مالک اشتر آمده است: «...و از رعیت آن را از خود دورتر دار و با او دشمن باش که عیب مردم را بیشتر جوید، که همه مردم را عیبهاست و والی از هرکس سزاوارتر به پوشیدن آنهاست. پس مبادا آنچه را بر تو نهان است آشکار گردانی و باید آن را که برایت پیداست بپوشانی و داوری در آنچه از تو نهان است با خدای جهان است. پس چندان که توانی زشتی را بپوشان تا آن را که دوست داری بر رعیت پوشیده ماند، خدا بر تو بپوشاند. گره هر کینه را –که از مردم داری- بگشای و رشته هر دشمنی را پاره نما. خود را از آنچه برایت آشکار نیست ناآگاه گیر و شتابان گفته سخن چین را مپذیر که سخن چین نرد خیانت بازد هرچند خود را همانند خیرخواهان سازد.»*

حضرت امیر در این نامه علاوه بر تاکید درباره حفظ آبروی مردم به مالک سفارش می‌کند که نه تنها به سخن خبرچین ها بها ندهد بلکه تلاش کند خلاف آنچه مقصود آنهاست رفتار کند و در میان مردم به دنبال ایجاد صلح باشد؛ در حکومت علوی جایی برای مدیری که نسبت به آبروی مردمش بی‌توجه است وجود ندارد؛ حکومت علوی به دنبال اصلاح رابطه میان مردم است؛ نه آشکار کردن عیب آنان و ریختن آبرویشان در برابر دیگران.

*نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، چاپ بیست و یکم، تهران، 1380؛ صفحه 327

مهدی جلیلی- جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مجتبی
Germany
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
۰
۰
با سلام و خسته نباشید
یكی از بهترین و پرمحتواترین بخش كه به جام جم آنلاین اضافه شده همین سخنان امام علی ع هست . لطفا ادامه بدهید. من به نهج البلاغه علاقه دارم ولی وقت نمیكردم مطالعش كنم. این بخش راغبترم كرده. با تشكر
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
۰
۰
با سلام و احترام از انتخاب درست و انتشار این نامه مهم و زیبا سپاسگزارم، برای بنده یك یادآوری به جا بود. عیب جوئی به عادت تبدیل می شود و این رفتار سببی ست برای محروم نمودن انسان از دیدن خوبیها كه باعث تفرقه و از هم گسیختگی نیز هست و تبعات دیگری دارد كه یكی از آن ها منفور نمودن شخصی در نظر دیگران است كه به زودی برای خود شخص عیب جو نیز اتفاق می افتد، این خصلت نكوهیده برای هر منظوری حتی برای كسب لذت و یا به دست آوردن موقعیت در نهایت باعث گرفتاری در رنج، غم و اندوه و گرفتار شدن در دیدن فقط عیبها و كاستی هاست؛ واقعه هولناكی ست برای كسی كه به دام آن بیافتد.
شیرعلی پاك نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
۰
۰
با سلام چه عجب كه نمردیم و دیدیم كه ازسخنان حضرت امام علی (ع) استفاده می شود، باشد كه مردم و مسولین محترم سرلوحه كارهای حكومتی وزندگی خود قرار دهند وی ادبگیریم كه وقتی كه براد ر آن حضرت جهت گرفتن پول از بیت و المال نزدش رفت چه گفت آهن گداخته را بهش نشان داد. باند و باندبازی را بگذارید كناربه ملت خدمت كنید.شما كه مسول هستید.به خدا باید شب خواب نداشته باشید چون كار بسیار دشواری در پیش دارید.به فكر آن كسی باشید كه شام شب ندارد نه بفكر هدیه گرفتن و امتیاز كارخانه و دریافت زمین و ماشین آنچنانی .

نیازمندی ها