از نامه‌های علی‌(ع) به کارگزارانش – 21

حاکم باید به وقت خشم، خویشتن دار باشد

از نامه‌های علی‌(ع) به کارگزارانش –20

حاکمی که وعده بدهد و انجام ندهد، دشمن خداست

کسی که مسئول اداره حکومت می‌شود باید بداند هر حرفی که می زند و هر وعده‌ای که می‌دهد بصورت مستقیم در زندگی مردم اثر می‌گذارد و برای آنان انتظار ایجاد می‌کند؛ هر کسی که مسئول حکومت می‌شود باید بداند در برابر وعده‌هایی که می‌دهد مسئول است؛ در حکومت علوی وعده دادن به مردم و عمل نکردن به آن دشمنی با خداوند است.
کد خبر: ۶۲۹۴۲۳
حاکمی که وعده بدهد و انجام ندهد، دشمن خداست

مردم و آنچه درباره حکومت اسلامی فکر می‌کنند مهم است، برای همین است که حاکم و کارگزار حکومت اسلامی حق ندارد با دادن وعده های تو خالی باعث بدبینی مردم نسبت به حکومت اسلامی شود؛ حاکمی که وعده می‌دهد و عمل نمی‌کند سرنوشتی جز ذلیل شدن در نگاه مردم ندارد.

وفای به عهد و خدمت بی منت به مردم آنقدر مهم است که حضرت امیر در نامه خود به مالک اشتر علاوه بر سخن خود، از قرآن مثال می‌آورد و به مالک یادآوری می‌کند که در نگاه خداوند مهربان و بزرگوار وعده دادن به مردم و عمل نکردن به آن، دشمنی با خدا به شمار می‌رود.

در متن نامه حضرت امیر به مالک آمده است: «... و بپرهیز که با نیکی خود بر رعیت منت گذاری یا آنچه را کرده‌ای بزرگ شماری یا آنان را وعده‌ای دهی و در وعده خلاف آری که منت نهادن ارج نیکی را ببرد و کار را بزرگ شمردن نور حق را خاموش گرداند و خلاف وعده خشم خدا و مردم را برانگیزاند و خدای تعالی فرموده است))بزرگ دشمنی است نزد خدا که بگویید و نکنید.)) ...»*

*نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، چاپ بیست و یکم، تهران، 1380؛ صفحه 340

مهدی جلیلی - جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها