با وجود قطعی نشدن نتیجه مذاکرات، کاهش قیمت​ها در بازار ارز و سکه ادامه یافت

ادامه خوشبینی بازار به نشست ژنو

در حالی‌که تا شب گذشته نتیجه قطعی از مذاکرات ژنو اعلام نشده بود، اما بازار خوشبینی خود را به نتایج مثبت این مذاکرات با کاهش مجدد قیمت‌ها نشان داد.
کد خبر: ۶۱۸۳۹۹

به گزارش خبرنگار ما، قیمت سکه، طلا و ارز همزمان با آغاز مذاکرات ژنو روند کاهشی در پیش گرفت و از سه‌شنبه هفته گذشته (روز قبل از آغاز مذاکرات) کاهش قیمت‌ها آغاز شد.

در همین حال با وجود به طول انجامیدن مذاکرات و اظهارنظرهای متفاوت درباره به نتیجه رسیدن آن هنوز تا شب گذشته بازار طلا، سکه و ارز خوشبینی خود را از دست نداده بود و ریزش قیمت‌ها از پنجشنبه هفته گذشته و با وجود نیمه‌تعطیل بودن بازار تا دیروز ادامه یافت به‌طوری که قیمت سکه بیشتر و قیمت ارز کمتر از این خوشبینی تاثیر گرفته و کاهش یافته است.

به این ترتیب قیمت سکه که پنجشنبه هفته گذشته به زیر 900 هزار تومان رسیده بود به آستانه قیمتی کمتری کاهش یافت. قیمت دلار هم مجددا به زیر 3000 تومان بازگشت.

بورس نیز در معاملات دیروز شاهد افزایش بیش از 600 واحدی بود و برای مدتی موفق به فتح قله 79 هزار واحد شد، اما با تأثیر منفی چند نماد به کانال 78 هزار واحد بازگشت و تا حدی تردید خود را نشان داد.

کاهش قیمت ارز: دلار باز هم زیر 3000 تومان

نگاهی به قیمت‌های ارز نشان می‌دهد که از روز سه‌شنبه هفته گذشته ارز با کاهش نسبی قیمت مواجه شد. در این روز قیمت دلار آمریکا با حدود ده تومان کاهش قیمت به 2995 تومان رسید، اما پس از مدتی به قیمت‌های بالای 3010 تومان به خاطر بیم و امید مذاکرات ژنو برگشت.

اما با ادامه مذاکرات قیمت دلار روزگذشته (شنبه) مجددا کاهش یافت و به زیر 3000 تومان-2980تومان- رسیده است.

با این حال قیمت یورو که سه‌شنبه گذشته به 4045 تومان رسید، روز پنجشنبه گذشته با ادامه مذاکرات به 4050 تومان افزایش یافت و صعودی پنج تومانی داشت. یورو روز گذشته (شنبه) نیز شاهد افزایش قیمت بود و ارزش آن به 4060 تومان رسید که از ده تومان افزایش قیمت حکایت می‌کرد. در نتیجه می‌توان گفت بازار ارز واکنش محتاطانه‌تری به مذاکرات ژنو نشان داده است.

ادامه کاهش قیمت در بازار سکه

در همین حال وضع کاهشی قیمت‌ها در بازار سکه نیز ادامه یافت. مروری بر روند قیمت‌ها از روز آغازین مذاکرات ژنو(سه‌شنبه هفته گذشته) تا دیروز این روند را بخوبی نشان می‌دهد.

در این راستا کاهش قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید که از سه‌شنبه گذشته با حدود 5000 تومان کاهش آغاز و به 914 هزار تومان رسیده بود، پنجشنبه گذشته مجددا با کاهشی 15 هزار تومانی همراه بود و به 899 هزار تومان رسید. با ادامه مذاکرات در روز گذشته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید 9 هزار تومان دیگر کاهش یافت و به 890 هزار تومان رسید.

قیمت نیم سکه نیز سه‌شنبه گذشته با 6000 تومان کاهش، 464 هزار تومان بود، اما قیمت نیم سکه هم تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار گرفت و پنجشنبه به 461 هزار تومان رسید که 3000 تومان کاهش قیمت را نشان می‌داد. این روند کاهشی ادامه داشت و دیروز قیمت نیم سکه به 456 هزار تومان رسید که 5000 تومان کاهش قیمت آن نشانه رویکرد مثبت بازار بود.

قیمت ربع سکه نیز سه‌شنبه گذشته با یکهزار تومان کاهش 275 هزار تومان معامله شده بود، این درحالی است که بهای ربع سکه در پنجشنبه گذشته به 270 هزار تومان رسید و 5000 تومان کاهش قیمت را نشان داد. روز گذشته نیز در جریان مذاکرات به 269 هزار تومان رسید و هزار تومان کاهش قیمت داشت . بدین ترتیب بازار سکه واکنشی خوشبینانه‌تر به ژنو نشان داد.

بورس در تردید

در معاملات دیروز بازار سهام، شاخص بورس با افزایش بیش از 600 واحدی ابتدا موفق به فتح قله 79 هزار واحد شد، اما با تأثیر منفی چند نماد به کانال 78 هزار واحد بازگشت.

دیروز شاخص کل بورس در نهایت با 450 واحد رشد نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته در ایستگاه 78 هزار و 874 واحد ایستاد.

در پایان معاملات روز گذشته تالارهای بورس اوراق بهادار تعداد 867 میلیون و 276 هزار سهم به ارزش بیش از 3740 میلیارد ریال در 87 هزار و 263 دفعه مورد معامله قرار گرفت.

شاخص بازار اول با 699 واحد افزایش به رقم 58 هزار و 458 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 1089 واحد کاهش عدد 152 هزار و 430 واحد را تجربه کرد.

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر، مخابرات ایران، بانک پاسارگاد و بانک صادرات ثبت کردند.

بیشترین حجم معاملات را بانک تجارت، بانک پاسارگاد، بانک ملت، بانک صادرات، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، سرمایه‌گذاری سپه و سرمایه‌گذاری پتروشیمی به خود اختصاص دادند.

ارزش بازار نیز دیروز در نهایت به رقم 385 هزار و 765 میلیارد تومان رسید. واکنش بورس هم به عنوان دماسنج اقتصاد محتاطانه بوده است. در همین حال اگر امروز خبری مشخص از نتیجه مذاکرات ژنو منتشر شود امروز اوضاع بازارها قابل توجه خواهد بود.

عرضه‌های عمده سهام در راه است

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران از عرضه عمده سهام چند شرکت بزرگ در بازار سرمایه در آینده نزدیک خبر داد.

علی صحرایی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره به عرضه سهام ایران خودرو در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: عرضه این سهام آگهی شده و اگر مراحل شفافیت آن طی شود، یازدهم آذر عرضه خواهد شد.

وی اظهار کرد: 11.9 درصد سهام ایران خودرو به صورت عمده و به مبلغ هر سهم 330 تومان عرضه خواهد شد.

وی از عرضه اولیه سهام شرکت نفت سپاهان خبر داد و افزود: سهامداران عمده شرکت نفت سپاهان موافقت کردند تا 10 درصد سهام این شرکت را عرضه کنند که پس از انجام مراحل شفاف‌سازی و امید‌نامه، این سهام در بورس عرضه خواهد شد.

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان این‌که اکنون بهترین گزینه پیش‌روی سرمایه‌گذاران بازار سرمایه است، تصریح کرد: با توجه به این‌که از نظر بنیادی شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته می‌شوند، افزایش سودآوری دارند و از سوی دیگر دسترسی به بازار راحت‌تر است و نقد شوندگی و شفافیت بالاست، سرمایه‌گذاران از بازار‌های موازی سرمایه نقدی خود را به بازار سرمایه می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: این روزها که میانگین معاملات 300 میلیارد تومان است، بیش از 70 درصد آن توسط افراد حقیقی انجام می‌شود، سرمایه‌گذاران بهترین گزینه سرمایه‌گذاری را که در جهت کمک به اقتصاد ملی است به‌درستی تشخیص دادند و از بازار‌های ارز، سکه و مسکن خارج شدند و به این بازار پیوستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها