«هفت» پخش فیلم را بررسی کرد

مهم‌ترین بخش برنامه «هفت» به مساله پخش فیلم و مصوبات اخیر کانون پخش‌کنندگان اختصاص داشت که به بحث‌های چالشی رسید.
کد خبر: ۶۱۴۲۴۴

به گزارش جام‌جم، برنامه سینمایی «هفت» که جمعه‌شب روی آنتن شبکه سه سیما رفت میزبان چهار نفر از عوامل دو فیلم سینمایی «آزادراه» و «578 روز انتظار» بود و دو نفر از عوامل پخش در سینمای ایران در این برنامه حاضر شدند.

در بخش اول گفت‌و‌گوی این برنامه عباس رافعی و مهدی پاکدل، کارگردان و بازیگر فیلم «آزادراه» گفت‌و‌گو کردند. رافعی درباره نحوه فروش این فیلم صحبت کرد و گفت: این فیلم در زمان نامناسبی روی پرده رفت؛ زمانی که فصل مرده محسوب می‌شود و انحصار پخش به گونه‌ای است که سبب ایجاد این اوضاع شده است.

او ادامه داد: سرنوشت فیلم‌های فرهنگی که تلاش می‌کنند ذائقه تماشاگران را تغییر و ارتقا دهند تا حدودی مبهم است، چرا که در مقابل انحصاری ایستاده‌اند که متعلق به فیلم‌های خوب تجاری است و از ابتدا زمان پخش و اکران و سالن‌های سینمای آنها مشخص است. این در حالی است که فیلم‌های فرهنگی یا به اکران نمی‌رسد یا بتدریج در یک سایه فرهنگی می‌رود.

در قسمت دوم بخش گفت‌و‌گو، «هفت» میزبان احمد عبداللهیان و جلال پیشواییان، کارگردان و بازیگر فیلم درحال اکران «578 روز انتظار» بود و پس از آن در بخش آخر برنامه مرتضی شایسته، رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران و سید غلامرضا موسوی، رئیس هیأت‌مدیره شرکت فیلمیران حضور پیدا کردند و اوضاع پخش در سینمای ایران بررسی شد.

شایسته گفت: بخشنامه‌ای که در کانون پخش مبنی بر اختصاص چهار فیلم به هر شرکت پخش تدوین شد، ضد انحصار است. این قانون ضد انحصار حتی در کشورهای سرمایه‌داری هم وجود دارد. حاصل این مصوبه به نفع 98درصد دفاتر پخش و 95 درصد فیلم‌های سینمایی است.

او افزود: علت نگرانی دفترهای پخش از تصویب این قانون این است که در مورد سینماها هم انحصار به وجود آمده است. یک دفتر پخش حداکثر می‌تواند چهار تا پنج فیلم پخش کند و اگر این تعداد بیشتر شود صددرصد فیلم‌ها خواهد سوخت. او ادامه داد: این‌که دو سال پیش هشت فیلم به دفاتر پخش اختصاص داده شده بود به دلیل نبودن ضابطه در این مساله بود. البته این هشت فیلم هم رعایت نشد که نتیجه آن صادر شدن بخشنامه جدید است.

موسوی در انتقاد به صحبت‌های شایسته گفت: ایشان بیشتر در حال بازی با کلمات هستند و آمارهایی می‌دهند که بعید است بتوانند اثبات کنند. با وجود 30 دفتر پخش و 60 فیلم، کمتر از 50 فیلم نمایش داده می‌شود و دلیل آن هم کمبود سالن‌های سینما برای اکران آنهاست، اما با وجود این باید گفت جدای از بحث قانونی بودن این موضوع، تمام این قانون‌ها را تصویب می‌کنند تا فیلمیران را محدود کنند.

شایسته در ادامه صحبت‌های خود درباره تعداد دفترهای پخش و میزان فعالیت آنها گفت: 30 دفتر عضو کانون پخش هستند که از این تعداد حدود 13 تا 14 دفتر فعال است، بعضی ازآنها دچار مشکلاتی شده‌اند و با این قانون درصدد نجات آنها هستیم. با این کار این تعداد می‌تواند به 18 تا 19 دفتر برسد.

موسوی در پی صحبت‌های شایسته افزود: با این قانون سبب محدود شدن تهیه‌کنندگان می‌شویم، چرا که هیچ‌کدام از پخش‌کنندگان حق ندارند بیش از چهار پنج فیلم در دست بگیرند و باید در نظر داشت که با محدود کردن دیگران نمی‌توانیم مشکلی را حل کنیم.

در ادامه این برنامه، رسول صدرعاملی از اعضای شرکت فیلمیران و حبیب اسماعیلی، پخش‌کننده سینما روی خط «هفت» حاضر شدند و به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها