طارق هاشمی معاون سابق رییس جمهورعراق اعلام کرد، در صورتی که اتحادیه اروپا برای محاکمه عادلانه وی در عراق و تبرئه او و همدستانش تضمین دهد، آماده است تا فوراً برای حضور در دادگاه، به بغداد بازگردد.
کد خبر: ۶۰۷۲۸۶
به شرط تبرئه حاضرم محاکمه شوم

به گزارش شبکه خبری العالم، طارق الهاشمی که به اتهام هدایت چند عملیات تروریستی در عراق، غیاباً حکم اعدامش صادر شده است، در یک نشست مطبوعاتی در بروکسل گفت: آماده‌ام همین حالا در برابر دستگاه قضایی عادلانه که برای من و محافظانم فرصتی واقعی برای اثبات تبرئه خود فراهم کند، حاضر شوم.

معاون فراری رییس جمهور عراق، در ادامه اظهارات خود مدحت محمود، رییس شورای قاضیان عراق را به توطئه و همدستی با دفتر نخست وزیری و تسلیم شدن وی در برابر دستورات آن متهم کرد و افزود: فرصت محاکمه عادلانه در عراق وجود ندارد.

هاشمی در نشست مطبوعاتی خود اسناد و فیلمهای ویدیویی به نمایش گذاشت تا دست داشتن نوری مالکی، نخست وزیر عراق و دفترش در شکنجه و نقض حقوق بشر را به اثبات برساند.

وی خاطرنشان کرد که اکثر بازداشت شدگان بی گناه هستند در حالی که جنایتکاران واقعی با اطلاع دستگاه‌های امنیتی آزاد هستند و بهترین گواه بر این مدعا، فروپاشی امنیتی مستمر و تداوم حوادث و ترورها و عملیات کوچاندن طائفی با حمایت دستگاه‌های امنیتی مرتبط با نوری مالکی است.

معاون پیشین رییس جمهور عراق، که دستور بازداشت بین المللی علیه وی صادر شده است، توانست با یک دعوت رسمی از کمیته امور خارجی پارلمان اروپا به بروکسل برود. اما هاشمی که از رهبران ارشد سیاسی اهل سنت در عراق به شمار می‌آید، نتوانست نشست مطبوعاتی خود را در پارلمان اروپا برگزار کند.

برخی نزدیکان هاشمی تاکید کردند که مارتن شولتز رییس پارلمان اروپا رسما وی را از ورود به پارلمان تحت فشار "کشوری عضو" در اتحادیه اروپا، منع کرد.

طارق هاشمی که تا ماه می 2011 معاون رییس جمهور عراق بود، پس از فرار از کشور، در سپتامبر 2012 به صورت غیابی و به اتهام قتل چند قاضی و یک وکیل زن و یک سرلشکر، به اعدام محکوم شد، اما وی آنها را قاطعانه رد کرده و تاکید می‌کند که قربانی یک پیگرد قضایی با اهداف سیاسی است که نوری مالکی در پس پرده آن است.

پس ازمتهم شدن وی در دسامبر 2011 به همدستی با تروریست‌ها و رهبری برخی از گروه‌های "فرق الموت" و صدور حکم بازداشت وی، هاشمی به منطقه کردستان عراق گریخت و سپس به قطر و عربستان رفت و پس از آن راهی ترکیه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها