در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی

شعار «مرگ بر آمریکا» سخنرانی هاشمی رفسنجانی را قطع کرد

ناگفته های هاشمی در «صراحت نامه»

امام موافق حذف «مرگ بر آمریکا» بودند

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از کتاب صراحت نامه به دو سوال متفاوت درباره «نحوه انتشار خاطرات خود» و «نظر امام» درباره شعار مرگ بر امریکا پاسخ داد.
کد خبر: ۶۰۲۷۹۴
امام موافق حذف «مرگ بر آمریکا» بودند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هاشمی رفسنجانی، در این بخش از کتاب صراحت نامه آمده است:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش آیا کتاب شما ممیزی می‌شود؟ پاسخ می‌دهد: «به سه جا می‌دهیم؛ یکی به وزارت ارشاد می‌دهیم. البته آنها باید بگویند موافقیم یا مخالف که می‌گویند موافقیم و چیز دیگری نمی‌گویند و دخالت نمی‌کنند. یکی هم به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) می‌دهیم تا اشاراتی یا بیاناتی که از امام آمده با مستندات تطبیق داده شود. یک نسخه را هم قبل از چاپ به رهبری می‌دهم. هدفم این است که به دلیل آنکه ایشان در همه کارها با من شریک بودند تا اگر در موردی اشتباه کردم یا توضیحات اضافی لازم است به من بگویند.»

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین با یادآوری حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و اینکه امام با حذف این شعار موافق بودند و واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های بعمل آمده در این خصوص تأکید می‌کند: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الان هم دقیقاً یادم نیست که چه نوشتم. به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه چرا شعار مرگ بر این و آن را نمی‌پسندید، گفت: مرا یک اصل قرآنی به این روحیه رسانده است. قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام که به بت‌ها فحش می‌‌دادند – بت که مهم نیست - می‌‌گوید: «حق ندارید به بت‌های آنها فحش بدهید؛ و لا تسّب الذین یدعون من دون الله» می‌‌فرماید: «بت‌ها را سب نکنید، چون آنها هم متقابلاً به خدا بد می‌‌گویند و باعث گمراهی بیشتر آنها می‌‌شوید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اصولاً جامعه ما به خاطر سنتی بودنش و گرفتار خشک‌مقدس‌ها و متعصبین بودنش همیشه چند گام از دانش و علم عقب بوده است. البته اسلام برعکس است. اسلام در یک دنیای جاهلی صرف آمد و موتور توسعه و علم و دانش شد که حتی بعداً اروپا و مناطق دیگر را احیاء کرد ولی ما درست برعکس شدیم، گفت :عمده مشکلات کشورها و جوامع بشری در جهل است و رفع جهل توسط ارباب رسانه‌ها و خود رسانه‌ها صورت می‌گیرد. مدیریت هم باید واقعاً این وظیفه را در صدر وظایف خود بداند؛ کر و کور خواستن مردم ظلم بسیار بزرگی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۷
قدرت الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
۰
۰
مسولین محترم وعزیزمان هرتصمیمی بگیرند ماباجان دل اطاعت خواهیم كرد. باتشكرفراوان اززحماتشان
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
۰
۰
دلیلی هم ندارد مرگ بر كشوری یا دولتی را سردهیم
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
۰
۰
ولی مرگ بر اسرائیل بایستی از الان جدی تر گفته شود چون نتانیاهو در سازمان ملل به مسئولین كشور اهانت كرد و اهانت به رئیس جمهور كه نماینده یك ملت است ! اهانت به شعور یك ملت است .آن هم یك كشور كهن و چشم و چراغ تاریخ.ما برای سربلندی ایران خونها داده ایم.زنده باد ایران .پاینده باد وطنم.سلام برشهیدان كشور عریزم ایران .مرگ برنتانیاهوهوهوی روباه صفت.
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
۰
۰
فرقی نمیكنه كلا یك مسلمان واقعی باید رفتار و گفتارش رو از پیامبر اكرم (ص) كه رحمة للعالمین بودند درس بگیره و شان مسلمانی رو تنزل نده. با مرگ گفتن كسی نمیمیره ولی فرد گوینده شخصیت خودشو نشون میده. اگر تونستید با رفتار و گفتارتون مردم جهان رو جذب خودتون كنید هنر كردید وگرنه با بد خلقی به جایی نمی رسیم
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
۰
۰
به جای مرگ، باید منادی صلح در دنیا باشیم . این یعنی رابطه خوب با تمام دنیا
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
۰
۰
ای كاش تمام مسایل و مشكلات خود را به جای تصمیمات احساسی با درایت و عقل و تدبیر حل می كردیم ... تا حالا كه هر چه بود احساس بود ......؟ امیدوارم در آینده منطق و قانون جایگزین احساس شود كه هم رضای خدا را به دنبال دارد و هم رضای بندگان صالح خداوندرا و هم پیشرفت و آبادانی كشور را........؟
pooyan
Switzerland
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
۰
۰
چه عجب !! بعد از 30 سال مرگ دادن !! یاد انسانیت می كنید !!!! یك مقدار دیر نیست ؟؟ آیا زودتر نمی توانستیم از شعار مرگ فرستادن و زدن حرف های بچه گانه دست بكشیم و عاقلانه در جامعه جهانی خودمون رو نشون بدیم ؟؟؟!! مثل كودك 5 ساله به كسی كه آب نباتمان را زیر پایش خرد كرد فحش و ناسزا گفتیم اما میتوانستیم عاقلانه تر و با رفتار خوب بمانند مرد 30 ساله طرف مقابل رو خجل و متوجه اشتباهش كنیم ! فقط بابت این 30 و اندی سال تاسف میخورم :|
ﺣﺎﻣﺪ
United States
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
ﺁﻗﺎﯼ ﻫﺎﺷﻤﯽ ﯾﺎﺩﻣﺎﻥ ﻧﺮﻭﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﮔﺮﮔﯽ است ﺩﺭ ﭘﻮﺳﺖ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺫﺍﺗﺶ ﻋﻮﺽ ﻧﻤﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻟﺒﺎﺳﺶ ﻋﻮﺽ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﮐﻪ ﻣﺮﺩ ﺳﯿﺎﺳﺘﯿﺪ ﻣﺜﻼ !
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
یعنی ما 35 سال داشتیم گناه و اشتباه می كردیم و در این مدت هیچ كس اعم از رهبری و مراجع تقلید و... جلوی گناه ما را نگرفته اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
بانظرحمیدموافقم كه بایدبااخلاق ورفتارخوب همه دنیاروبه دین اسلام دعوت كنیم.
صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
با مرگ گفتن یا نگفتن مشكل ما حل نمی شود و مسئولان بجای دنبال پیدا كردن راهكار برای این مسئله بدنبال پیدا كردن راهی باشند كه بتوانند با اقتصاد قوی آمریكا و دیگر دشمنان التماس رابطه با ایران را داشته باشند و دائم با سیاست چماق و هویج منت سر ما نگذارند كه فلان تحریم شما فعلا در دستور كارمان نیست یا گزینه نظامی همچنان روی میز است .

ضمنا امام این را هم گفته بود هروقت آمریكا از شما عصبانی بود بدانید كه راه را درست رفته اید و هرگاه به شما خندید بدانید كه یك جای كار شما غلط بوده است.... ( امریكا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر)
علی زبر دست
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
سلام ،نظر آقای هاشمی برخواسته عقل و خرد است در عصر خرد ورزی باید با دنیا اینگونه صحبت كرد
مسعود استوان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
شما را بخدا هر چیزی را به امام نسبت ندهید.امام خمینی یكی بود و دیگر تكرار نخواهد شد.كسی كه درك سخنانش نیاز به داشتن مدرك تحصیلی نداشت.كسی كه بسیجیان او را پدر خود و ملت می دانستند برای فرزندان شهداء مثل پدر بود از همه مهمتر اینكه علی رغم داشتن اجتهاد و دانش عالیه همه حرف های از دل برآمده ایشان را با جان و دل گوش كرده انجام میدادند.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
خداوند كسی مثل نتانیاهو را مرگ میدهد چرا ما دخالت كنیم oداوند عادل است پس بیایید دیگر به كسی مرگ بر.... نگوییم!!!
بصیری
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
آقای هاشمی مشكل ما شعار مرگ برآمریكا نیست كه همه شما با سر افتادید دنبال آمریكا یكی دنبال تلفن زدنه یكی دنبال پرواز مستقیم به آمریكاست یكی دنبال حذف شعار مرگ بر آمریكاست یكی یكی .... لطفا بگویید اگر ما شعار مرگ برآمریكا را حذف كنیم و مردم دیگر نگویند آیا خباثت شیطان بزرگ تموم میشه. به خدا تموم نمیشه. حتما فردا میگید امام مخالف بود به آمریكا شیطان بزرگ بگیم . از شما دیگری توقعی نیست آقای هاشمی هرچه می خواهد دل تنگت بگو اما جوانان و نسل جدید با پشتیبانی از ولایت فقیه راه عزت و اقتدارش را باهمان شعاری كه شما دنبال حذفش هستید ادامه می ده و به فرموده امام راحلمان آمریكا هیچ غلطی نمی تواند بكند.
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
دوستی ایران با امریكا مثل دوستی گرگ و میش است- امام خمینی
علی ز.ازگنلاباد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
باتوجه به اینكه خداوندناظربراعمال مامی باشدخداوندبه اعمال همه رسیدگی می كندودنیا مكافات عمل ماست ونیازی به مرگ گفتن نیست به قول معروف بانفرین گربه موش به تله نمی افتدخداوندخودش داناوتواناست وهركس رابه سزای عملش می رساندو...
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
مابا ملت ومردم آمریكا خصومت نداریم ، مرگ گفتن ما ابراز انزجاراز سیاستمدارانی است كه علیه اسلام نقشه میكشند ونژاد پرستی وظلم وستم میكنند وهر كجا نفعشان باشد دخالت میكنند وهركجا نفعی ندارد بخصوص اگر كشتار مسلمانان باشد دخالتی بمنظور جلوگیری از كشتار نمی كنند وحتی برای نابودی مسلمانان كمك نیز میكنند (مثل جنگ عراق با ایران وفلسطین وسوریه و...)پس منظور امام از اینكه هرچه فریاد دارید بر سر آمریكا بزنید یعنی چه ،ضمناً تحریم های آمریكا به چه كسانی لطمه می زند به غیر از مردم بی چاره است . واقعاً امام درست گفت كه شیطان بزرگ آمریكا است .
نام فدایی رهبر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
خداوند روح پر فتوح رهبر كبیر انقلاب را شاد ودر كنار فرزندان شهیدش محشور نماید همانگونه كه بعد از امام(ره)كلیه امور به دست توانمند فرزند خلفش حضرت امام خامنه ای وبا تدبیر حكیمانه این كشتی انقلاب راطوفانهای پرتلاطم بخوبی وبكمك امام زمان گذر میدهند هر موضوع وسیاست در زمان خود را باید از امام حاضر اجازه وگوش بفرمان باشیم كه مطمئن باشیم بهترین نظر وراهنمایی را خواهند داشت خداوندایشان وهمه صادقین اسلام ناب محمدی(ص) را حفظ نماید
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
اقای هاشمی كاش استنادی هم میكردند به این همه ایاتی ك خداوند خودش كفار و منافقین را لعن كرده یاامیر المومنین كه معاویه رو لعن فرمودند یا خود پیامبر كه ابوسفیان رو كه سوار شتر بودند لعن كردند یا زیارت عاشورا كه پر است از لعن آقای هاشمی هر زمانی یك فرعون یك نمرودویك یزیدی دارد ذهن مردم رو با استناد گزینشی به دین منحرف نكنید آقای هاشمی عمریست گوشمان رو پر كردین از بحث تولی و تبری لطفا بفرمائید كه جایگاه این دو موضوع دینی كجاست از كی باید تبری كنیم امام از چه منظری فرمودند امریكا شیطان بزرگ است ما امام رو بی تناقض شناخته ایم واین شناختمون رو از شماها گرفته ایم كدوم حرف امام الان اشتباه است شیطان بزرگ بودن امریكایا حرفای جدیدی كه شما میزنید
ك
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
گیرم كه از صبح تا شب بگیم مرگ بر اسرائیل كه چی؟!این همه مرگ مرگ گفتیم چی شد ؟گذشت اون دوران
من
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
ادب از كه آموختی ؟
شعار مرگ بر .... نه باعث مرگ كسی یا ملتی میشه نه باعث بزرگ جلوه دادن ما كه باعث نشون دادن شخصیت ضعیف از ایران در جامعه ی جهانی میشه؛ جواب اهانت و بی ادبی، بی ادبی نیست به جاش باید شخصیت خوب خودمون رو نشون بدیم كه باعث میشه چهره ی خوبی از ما تو ذهن مردم دنیا بمونه ؛ خودتون رو بزارید جای مردم كشور های دیگه ؛ چی راجع به افرادی میگین كه تو خیابون راه میوفتن و شعار مرگ بر یه ملت رو سر میدن و بعد (ممكنه) بگن منظور ما دولتشه ؛ آیا این حركت اشتباه نیست ؟ اگه قدرت داشته باشیم این حركتا رو انجام نمیدیم ، به جاش از لحاظ سیاسی و ... میتونیم جلوی جسارت و تجاوز كشور های دیگه رو بگیریم و تحت فشار بزاریمشون .
رحمت
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
بهتر است آقای هاشمی اگرمدركی دارند ارائه نمایندتا این ملت زخم خورده از ستم امریكای جنایتكار حرف ایشان را قبول نمایندولی مطمئنم كه هیچ مدركی در این زمینه وجودنداردوایشان تهمت بزرگی به امام عزیزمان زده انداگر حرفم راقبول ندارید سری به وصیت نامه امام بزنیدمرگ بر امریكا
بیات
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
برای حذف فشار اقتصادی و برداشتن تحریم ها چه كنیم.آیا راهی هست كه بدون از دست دادن حقوق هسته ای خود با دنیا صلح كنیم؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
۰
۰
آقای هاشمی اینقدر حرفهای ضد و نقیض نزنید هی با این حرفها انسجام ملی را خدشه دار نكنید -شما كه از قران حرف می زنید پس بگویید ببینم آیه قل موتو بغیظكم در قرآن خطاب به كفار یعنی چه-خواهشا هر حرفی را به امام عزیز نسبت ندهید
با مدرك حرف بزنید هر چی دارید رو كنید
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
هدف امام ازاختصاص آخرین جمعه ماه رمضان به روز قدس و برائت از مشركین در ایام حج چیست؟ ابراز تنفر از ظالمان وستمگران و حمایت از مظلوم است
حسن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
۰
۰
در تكمیل حرفهای علی آقا باید بگم آقای هاشمی بهتره یه سر به سوره بقره آیه 85 بزنن
ضمنا آقای هاشمی ی مروری هم روی حرفای قبلیتون بكنید بد نیست مرور خاطرات ....

نیازمندی ها