ناشنوایان شنیدنی ها را می خوانند

دنیایشان ساکت است و سکوت را با همه ژرفای وجودشان احساس می کنند. وقتی به چشمان معصومشان می نگری در اعماق نگاهشان ابهامی مرموز نهفته است. هنرشان شنیدن با چشم است. از ناشنوایان می گویم.
کد خبر: ۶۰۰۹۲
از آنانی که هیاهو را در دنیای سکوت تجربه می کنند.
از آنانی که با چشم می شنوند و با حرکت لبها و اشارات دست سخن می گویند و از این طریق به دنیای تیره خویش رنگ و جلوه ای تازه می بخشند. طبق آمارهای موجود حدود 1.5درصد از افراد جامعه را ناشنوایان و سخت شنوایان تشکیل می دهند و از هر 10 هزار تولد، 2 کودک افت شنوایی شدیدی دارند. واقعیت این است که ناشنوایی به عنوان یک محدودیت ، مشکلی است که گریبانگیر تعداد زیادی از افراد جامعه است. برای شکستن این مشکلات چه اقدامی صورت گرفته است؛ بتازگی یک پژوهشگر جوان ایرانی برای نخستین بار در جهان موفق به اختراع سیستم هشداردهنده ناشنوایان با قابلیت تبدیل صداهای محیط به نوشتار شده است. او پوریا روزبان ، دانشجوی سال دوم برق است.

چه شد که به فکر طراحی این دستگاه افتادید؛

همه ما در زندگی روزمره و خانوادگی خود شاهد افراد ناشنوایی هستیم که از شنیدن صدای اطراف خود محروم هستند. من نیز باتوجه به مشکلات متعددی که افراد ناشنوا با آنها مواجه هستند و خطرات جدی که به دنبال این مسائل تهدیدشان می کنند، تصمیم گرفتم با طراحی و ساخت وسیله ای تا حد امکان گامی برای کمک به این گروه بردارم.

ایده اولیه ساخت این سیستم از کجا به ذهن شما رسید؛

در گذشته نیز سیستم هایی برای کمک به ناشنوایان طراحی و ساخته شده که تا اندازه ای موثر بودند. به عنوان نمونه وقتی صدای زنگ خانه به صدا درمی آید به طور همزمان سیستم روشنایی فعال یا فلاش بزرگی که در قسمت مرکزی خانه نصب می شد، روشن می شود. علاوه بر این که این سیستم بسیار محدود است و تنها در خانه و فضاهای بسته دیگر کاربرد دارد ، فرد ناشنوا تنها در زمان بیداری می تواند از آنها استفاده کند.

  • افراد ناشنوا می توانند صدای محیط را به صورت پیام مکتوب مشاهده کنند

  • من باتوجه به نیاز حیاتی ناشنوایان که با استفاده از این سیستم همچنان بی پاسخ مانده بود. ضمن مطالعه و تحقیق متوجه شدم نه تنها در ایران ، بلکه در هیچ کجای دیگر کاری اساسی در این خصوص انجام نشده است و موفق به اختراع و ساخت وسیله ای برای تبدیل علایم صوتی به پیامهای متنی و حسی برای این افراد شدم.

    دستگاه شما از چه اجزایی تشکیل شده و کارآیی آن چگونه است؛

    در مدل اول این دستگاه که به عنوان طرح برگزیده دوره 5 جشنواره خوارزمی انتخاب شد و رتبه یک استانی را کسب کرد، از سیستم بی سیم استفاده کردم.
    این سیستم پس از دریافت سیگنال های صوتی از محیط آنها را به صورت نوشتاری یا دیگر روشهای قابل استفاده به کاربران اطلاع می دهد. درمحیطهای بسته مانند خانه و محل کار کاربرد دارد و از چند فرستنده و یک گیرنده تشکیل شده است. هر فرستنده کنار منابع صوتی محیطی قرار می گیرد و حجمی بسیار کوچک دارد و در آن از یک باتری قلمی استفاده می شود.
    دستگاه گیرنده نیز حجمی بسیار کوچک در ابعاد 11 در 6 سانتی متر دارد و به اندازه یک گوشی تلفن همراه است که براحتی حمل می شود می تواند بیش از 36 کانال را تا برد 250 متری پشتیبانی کند. بدین ترتیب فرد ناشنوا می تواند صداهای اصلی اطراف خود را به وسیله این دستگاه تشخیص دهد. در این سیستم ، 2 شیوه برای ابلاغ پیام به کاربر در نظر گرفته شده که شامل درج پیام روی صفحه نمایش LCD گیرنده و فعال کردن لرزاننده آن است ، به طوری که صداهای موجود در محیط مانند صدای زنگ در، دزدگیر ماشین ، گریه نوزاد و هر نوع صدای خارجی که برای ناشنوا اهمیت دارد به صورت نوشتاری روی صفحه LCD به 2 زبان فارسی و انگلیسی نمایش داده می شود.
    این دستگاه در مراحل مختلف و به وسیله مراجع متعددی امتحان و با استقبال خوبی مواجه شد. با توجه به این که ناشنوایان به ابزاری نیازمند هستند که در همه جا حتی خارج از محیط خانه همراهشان باشد. بنابراین تصمیم گرفتم توانایی های دستگاه را گسترش دهم.

    این توانایی ها را چگونه افزایش دادید؛

    در این مدل جدید با استفاده از پردازش صدا، دیگر به فرستنده های صوتی نیازی وجود ندارد. به این ترتیب فرد ناشنوا قادر است با گیرنده همراه خود در هر محیطی صداهای اطراف را تشخیص دهد. برای رسیدن به این هدف با بهره گیری از مباحث الکترونیکی و نرم افزاری ، ابتدا هر صدایی را در دامنه های مختلف تجزیه کردم و به وسیله سیستم های متعددی میانگینی از آن به دست آوردم و سپس این میانگین را برای سیستم تعریف کردم.
    به این ترتیب در صورتی که میانگین تعریف شده با ورودی یعنی صدای محیط یکی بود، خروجی مشخص که همان تشخیص دستگاه است روی صفحه LCD به نمایش درمی آید. این سیستم در یک محیط قادر است با توجه به اولویت ، صداها را با اختلاف میکروثانیه تشخیص دهد. ضمن آن که در مدل جدید توانایی نمایش پیامها به 9 زبان وجود دارد و سعی دارم صداهای بیشتری را برای آن تعریف کنم.

    هر دستگاه با چه قیمتی تولید می شود و ناشنوایان ما باید تا چه زمانی منتظر شوند تا بتوانند از این سیستم استفاده کنند؛

    هزینه ساخت نمونه اولیه این دستگاه در حدود 600 هزار تومان بوده است. با تولید انبوه و ورود به فاز صنعتی قیمت آن در حدود 100 تا 120 هزار تومان خواهد شد. بیشتر هزینه صرف خرید قطعات SMP است که ابعاد کوچکی دارند و نسبت به قطعات معمولی الکترونیک یک دهم تا یک پانزدهم کوچکتر بوده و در نتیجه برای کاهش حجم دستگاه به کار می روند. اگرچه تاکنون استقبال خوبی از طرف تولیدکنندگان دولتی و خصوصی صورت گرفته ، اما تا امروز این سیستم به مرحله تولید صنعتی نرسیده است ، ولی امیدوارم سال آینده حداقل ناشنوایان ایرانی بتوانند از آن بهره ببرند.

    در سطح بین المللی چطور؛ آیا این طرح را عنوان کرده اید؛

    این طرح همراه چند طرح دیگر در سی و سومین نمایشگاه بین المللی اختراعات و تکنولوژی های جدید که فروردین ماه سال آینده در شهر ژنو سوئیس برگزار می شود ، ارائه خواهد شد و از آنجا که این نمایشگاه جزو مهمترین جشنواره ها و نمایشگاه های صنعتی دنیا محسوب می شود که در آن مراکز مهم صنعتی ، پژوهشی و دانشگاهی حضور دارند ، امیدوارم از استقبال خوبی برخوردار شود.



    بهاره صفوی
    newsQrCode
    ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

    نیازمندی ها