آفت «مگس میاز» سرانجام کنترل شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوش گفت: در پی همکاری این اداره و دامپزشکی، آفت مگس میاز در سایت کرخه کنترل و 25 راس گوزن از مرگ نجات داده شد.
کد خبر: ۵۸۸۶۱۶

به گزارش ایرنا، فیروز حاج‌کلی افزود: پس از شناسایی مگس میاز بلافاصله اقدامات لازم برای کنترل آفت میاز صورت گرفت، اما مساحت زیاد سایت کرخه، انبوه درختان و اختفای گوزن ها، موجب طولانی شدن زمان زنده‌گیری و مداوای آنها شد.

وی ادامه داد: مگس میاز ابتدا وارد زخم بدن گوزن شده و پس از تخم‌گذاری تبدیل به لارو می‌شود. مگس میاز براحتی وارد محل رشد شاخ گوزن و قسمت‌های مالیده شده بدن گوزن به تنه درختان شده و تخمگذاری می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان شوش افزود: علت اصلی هجوم مگس در سایت کرخه بارندگی‌های اردیبهشت ماه امسال بود که رطوبت خاک و گرمای شدید هوا باعث رشد جمعیت مگس میاز در منطقه شد.

وی با بیان این‌که گوزن میزبان اصلی مگس میاز است افزود: برای پیشگیری از گسترش این نوع آفت از کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استفاده و اقدام به زنده‌گیری، رفع آلودگی و قرنطینه گوزن‌ها شد.

حاج کلی گفت: پس از مداوا گوزن‌ها بلافاصله به محل قرنطینه منتقل شده و تا بهبود کامل تحت نظارت و نگهداری قرار گرفتند.

وی افزود: به‌منظور حفظ سلامت گوزن زرد ایرانی در سایت کرخه از روش سمپاشی استفاده نشد، بلکه آنها فقط با داروهای تجویز شده توسط دامپزشکان مداوا شدند.

شیوع مگس میاز در منطقه حفاظت شده پناهگاه کرخه در شوش در تیرماه امسال به مرگ بیش از 40 راس گوزن زرد ایرانی منجر شد.

گوزن زرد ایرانی از جمله گونه‌های جانوری در حال انقراض است که طرح تکثیر آنها از چند سال پیش در پناهگاه دز و کرخه در شمال استان خوزستان آغاز شد. ‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها