گزینه های هسته ای پیش روی ایران

دولت جدید ایران برای برخورد با قضیه هسته ای و در پی آن کاهش اثرات تحریم ها بر این کشور چند گزینه پیش رو دارد. گزینه مناسب برای ایران یافتن راه حلی صلح آمیز است. تحمل رگبار تحریم ها و دیگر تدابیر تنبیهی واقع بینانه نیست و در عین حال، صرف نظر از اینکه چه کسی در این کشور حکومت می کند، ایران هرگز نمی تواند از حقوق هسته ای اش بگذرد.
کد خبر: ۵۷۸۲۱۷
گزینه های هسته ای پیش روی ایران

سید حسین موسویان سفیر سابق ایران در آلمان و سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با اتحادیه اروپایی و آژانس بین المللی انرژی هسته ای طی یادداشتی در الشرق الاوسط به بررسی «گزینه های هسته ای پیش روی ایران» پرداخته است.

وی می نویسد: ایران به عنوان کشوری مستقل و امضاکننده پیمان منع تکثیر هسته ای، حق غنی سازی اورانیوم را دارد. من معتقدم که اگر واشنگتن حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد، می توان به سرعت به توافق هسته ای دست یافت. بدون این شناسایی، هیچ توافق ملموسی ممکن نیست.

موسویان تاکید می کند: محور معمای هسته ای ایران، حقوق مشروع ایران برای غنی سازی در چهارچوب معاهده ان پی تی است و نه ساخت بمب اتمی. ایران تمامی کنوانسیون های منع سلاح های کشتار جمعی را امضا کرده است، در همین حال غرب، در تقابل با قوانین بین المللی، سیاست تقابل را در پیش گرفته به طوری که بر ایران فشار آورده می شود به تعهداتش عمل کند، در حالی که این کشور از حقوق مشروعش در چارچوب معاهده ان.پی.تی منع می شود.

در نبود راه حل آبرومندانه واقع بینانه و در صورت ادامه روند تحریم و فشار، خروج از ان پی تی به گزینه ای جذاب برای تهران تبدیل خواهد شد. ایران می تواند فتوای مذهبی رهبر معظم  انقلاب در ممنوعیت بمب هسته ای و تمامی سلاح های کشتار جمعی را جایگزین کنوانسیونهای بین المللی کند.

تحریمهای آمریکا و غرب علیه ایران از تدابیر اعمال شده علیه کره شمالی هم پیشی گرفته است، کشوری که از ان پی تی خارج شده، سلاح های هسته ای ساخته، سه بار (موشک های هسته ای) اش را آزمایش کرده و تهدید کرده است از سلاح هایش علیه آمریکا استفاده کند. از سوی دیگر در همین شرایط، آمریکا و دیگر کشورهای غربی همکاری هسته ای نزدیکی را با کشورهای هسته ای مانند هند، پاکستان و اسرائیل که عضو ان پی تی هم نیستند برقرار کرده اند. تعجبی ندارد که ایرانیان از چنین رفتار دوگانه بین المللی خشمگین باشند، دورویی که بر اساس آن به ناقضان ان پی تی یا آنهایی که به آن نپیوسته اند، با ایجاد اتحادهای راهبردی پاداش هم داده می شود. ایران در واقع به خاطر پایبند ماندن به ان پی تی و نداشتن سلاح های هسته ای بهای سنگین تری پرداخته است.

پایان رویای نتانیاهو درباره ایران

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارش جدیدی نوشت: رویای نتانیاهو برای «حمله به ایران» به پایان خود رسیده است،حمله به ایران از ابتدا هم «یک بلوف» بود ولی دیگر اکنون محال است.

 در این گزارش آمده است: همه از ابتدا هم می دانستند این رویای نتانیاهو عملی نخواهد شد. نتانیاهو هنوز هم این آرزو را در سر می پروراند ولی باید بداند دیگر احتمال دستیابی به آن صفر شده است.

نویسنده در ادامه اذعان می کند که اکثریت صهیونیست ها می دانند که ادعاهای نتانیاهو در مورد تجاوز نظامی علیه ایران تنها یک پندار خیالبافانه است و در این باره می افزاید اکثریت صهیونیست ها می دانند که چنین حمله ای به وقوع نخواهد پیوست. اکثر آنان نمی دانند که نتانیاهو چگونه می خواهد ادعای خود در مورد حمله نظامی را عملی نماید. نتانیاهو هنوز هم در این باره خیالبافی می کند اما او بایستی بداند که چنین امری هرگز به تحقق نخواهد پیوست.

نویسنده در ادامه به ناتوانی رژیم صهیونیستی اذعان می کند و می افزاید:بایستی دانست که رژیم صهیونیستی توانایی حمله به پاکستان و ترکیه را هم ندارد. صهیونیست ها به ایران نیز نمی توانند حمله کنند. ملت ایران ملتی صلح طلب هستند و در پی دستیابی به سلاح هسته ای نیز نیست.

مرسی کجاست؟

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد ناپدید شدن محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر ، بسیار نگران کننده است و ارتش باید مکان حضور مرسی را اعلام کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره،‌ فرانک جانوزی معاون رئیس اجرایی سازمان عفو بین الملل گفت اگر اتهامی متوجه مرسی نیست ارتش باید وی را آزاد کند.

جانوزی گفت: یک گروه تحقیق از سازمان عفو بین الملل به قاهره رفته است ما ارتش را به خویشتنداری و دوری از خشونت دعوت می کنیم ارتش باید مکان حضور رئیس جمهور مصر و گروهش را اعلام کند. اگر اتهامی متوجه مرسی است باید در دادگاهی عادلانه بررسی شود اما ناپدید شدن مرسی و همراهانش به این شکل به شدت نگران کننده است و دولت باید به صورت کامل مکان حضور مرسی و اتهامات مطرح شده علیه وی را اعلام کند.

روحانی غرب را از چشمه، تشنه برمی گرداند

عضو شورای روابط خارجی آمریکا طی یادداشتی می نویسد: روحانی می‌تواند غرب را به لب چشمه ببرد و تشنه برمی گرداند تا بتواند حداکثر امتیاز ممکن را برای ایران به دست بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب؛ ری تکیه افزود: مورخان به ما گوشزد می‌کنند که جمهوری اسلامی بعد از حمله ویرانگر عراق توانست زیرساخت‌های هسته‌ای کشور را احیا کند. در قلب محاسبات اتمی جمهوری اسلامی دو عنصر «بازدارندگی» و «دفاع مشروع» قرار دارد.

مقامات غربی تلاش می‌کنند بفهمند بعد از روی کارآمدن «حسن روحانی» با چه نوع سیاست‌هایی در ایران روبه‌رو خواهند بود.

دستاوردهای ایران از آغاز این برنامه، در واقع نشان‌دهنده نبوغ تشکیلات علمی هسته‌ای در ایران است که اتفاقا در اغلب موارد، غرب آن را کمتر از آنچه هست ارزیابی می‌کند.

پیشبرد ‌منافع ملی ‌با ‌لبخند

هفته نامه اکسپرت چاپ مسکو با تحلیل انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت:‌ رئیس جمهور جدید ایران از ‌برنامه ‌هسته ای ‌تهران ‌و ‌از سیاست ‌روی ‌کار ‌نگه ‌داشتن ‌رژیم ‌بشار ‌اسد ‌طرفداری ‌می کند ولی او ترجیح ‌می دهد منافع ایران را بدون مشت تکان دادن و هشدارها از سوزاندن دشمنان در دریای آتش بلکه با ‌لبخند ‌بر ‌لب ‌پیش ‌ببرد.

موفقیت ‌اصلاحات ‌حسن ‌روحانی ‌به ‌پیدا ‌کردن ‌زبان ‌مشترک ‌با ‌غرب و ‌وادار ‌کردن آمریکا و اروپا به رفع تحریم های ‌ضد ‌ایرانی ‌بستگی ‌دارد. ‌روحانی ‌هم ‌اکنون ‌دنبال ‌امکانات ‌برای ‌برگزاری ‌این ‌مذاکرات ‌می گردد ‌ولی ‌در ‌صدد ‌است ‌این ‌مذاکرات ‌را ‌با ‌شرایط ‌ایران ‌و ‌بدون ‌گذشت ‌به ‌واشنگتن ‌در ‌امور ‌هسته ای اجرا ‌کند.

‌روحانی ‌اعتقاد ‌دارد ‌که ‌ایران ‌باید ‌هر ‌چه ‌زودتر ‌چرخه ‌هسته ای را ایجاد کند که در این صورت ایالات متحده مجبور ‌خواهد ‌شد ‌ایران ‌را ‌(مانند ‌پاکستان) ‌به ‌عنوان ‌کشور ‌هسته ای به رسمیت بشناسد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها