محمد البرادعی در گفت‌وگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل با اشاره به تحولات مصر گفت:ما که پارلمان نداشتیم، فقط یک رئیس‌جمهور داشتیم که البته به شیوه‌ای دمکراتیک انتخاب شده بود ولی با دیکتاتوری حکومت می‌کرد. او به روح دمکراسی ضربه زد. با دستگاه قضایی در افتاد، مطبوعات را محدود کرد. حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی را زیر پا گذاشت. او از مقام خود برای رشد اخوان المسلمین استفاده کرد.
کد خبر: ۵۷۷۹۲۱
البرادعی: چاره دیگری نداشتیم

خبرنگاراشپیگل از البرادعی پرسید: شما با حکومت خودکامه ی مبارک جنگیدید. حالا شانه به شانه نظامیانی حرکت می کنید که حکومت قانونی مرسی را سرنگون کردند. آیا برنده ی جایزه ی صلح نوبل اجازه همکاری با کودتا گران را دارد؟

البرادعی پاسخ داد: اجازه بدهید که یک نکته را برایتان روشن کنم. این یک کودتا نیست. بیست ملیون نفر به خیابان ها ریختند، چون دیگر راهی نمانده بود. بدون سرنگونی مرسی ما یا به سوی تشکیل دولتی فاشیستی پیش می رفتیم و یا جنگ داخلی در انتظارمان بود. ناچار به گرفتن تصمیمی دردناک شدیم. این در چهارچوب قانون نبود، ولی چاره ی دیگری هم نداشتیم.

احمدی نژاد را فراموش کنید

جفر شجونی که در گذشته یکی از حامیان جدی محمود احمدی نژاد بود با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه دیگر احمدی نژاد کنار می رود؛ اظهار داشت: احمدی نژاد را فراموش کنید. چه اهمیتی دارد که چه کار کرده است و کجا رفته یا نرفته، یک ماه دیگر مهلت دولتش تمام می شود و به همین دلیل باید به گذشته کاری نداشته باشیم.

به گزارش سایت عصر ایران؛ وی افزود: احمدی نژاد با مراجع خوب نبود و به همین دلیل با آنها دیدار نمی کرد. انشاالله آقای روحانی که خودش روحانی است، ارتباط دولت با مراجع و روحانیت را احیاء کند. آقای احمدی نژاد کاری کرد که مراجع را دلخور کرد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین درباره علت فاصله دولت از مراجع گفت: بهتر است این سؤال از مشایی پرسیده شود که چرا در سالهایی که در دولت بود، حرفهایی می زد که همه را ناراحت و نگران می کرد، مخصوصا مراجع را.

منافقین در پاریس چه می‌کنند

 هفته نامه فرانسوی ژون آفریک با ذکر این که منافقین حتی در میان مخالفین هم جایگاهی ندارند، می نویسد جای تعجب دارد که سیاست‎مداران غربی تا این حد به آنها علاقه مندند.
 
در این مطلب به تاریخچه تاسیس در سال 1965 و تفکر التقاطی آنها اشاره شده است و این که بعد از فرار به پاریس، مسعود رجوی به همراه ابوالحسن بنی صدر اقدام به تاسیس گروهی از مخالفین کردند که با مشخص شدن ماهیت آنها، روز به روز از اعضای آن کاسته شد و در پایان تنها ماندند.
 
«کلِمان تِرمه» کارشناس مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی (EHESS)، در این زمینه می گوید که سلطنت طلبان حکومت فعلی ایران را به آنها ترجیح می دهند و با توجه به حمایت نظامی آنها از صدام در جنگ علیه ایران، در داخل نیز منفور هستند.
 
در ادامه مطلب به قتل آمریکایی ها در ایران در دهه 70 میلادی اشاره شده است و آمده: از سال 1986 آنها کمپ اشرف در عراق قرار گرفتند و تبدیل به متحد اصلی صدام حسین در جنگ علیه ایران (80-1988) و ابزار اصلی برای قتل عام خونین کردها و شعیان شدند.
 
در اینجا نویسنده فرانسوی این سوال را مطرح می کند: چگونه سازمانی به این مخوفی و منفوری می تواند باعث تجمع تعداد زیادی از افراد و شخصیت‎ها شود؟
 
وی در پاسخ مقاله آلینا آلیمکولووا، دانشجو قرقیز بر روی سایت رادیو آزادی -که هزینه های آن از طرف کنگره آمریکا تامین می شود، را ذکر کرده که اعتراف کرده با وعده سفر ارزان قیمت به پاریس و بدون اطلاع از استفاده ای که قرار است از آنها بشود، از پراگ به آنجا منتقل شده اند.

آیا مصر به سوریه تبدیل می شود

تلویزیون بی بی سی با تحلیل تحولات مصر به هشدار اخوان المسلمین به جامعه جهانی اشاره کرد و گفت: اخوان المسلمین مردم را به خیزش و انتفاضه فرا خوانده است،به جامعه جهانی هم هشدار داده که در برابر ارتش مصر ساکت ننشینند وگرنه با سوریه دیگری روبرو خواهند شد.

بی بی سی همچنین کشتار طرفداران مرسی از سوی ارتش را به سود اخوان المسلمین ارزیابی کرد و گفت: حزب سلفی نور اعلام کرد که دیگر با حکومت انتقالی همکاری نخواهد کرد این یعنی کامل شدن دو دستگی اسلام گرا و غیر اسلام گرا در مصر و این همان چیزی است که ناظران نسبت به وقوع آن هشدار می دادند.

جمعیت بسیار بیشتری نسبت به روزهای قبل در جلوی مسجد رابع عدویه و خیابان هایی که منتهی به آن می شوند گرد آمده و چادر زدند  و این نشان می دهد که می خواهند  در اینجا تا زمانی که به خواسته هایشان برسند بمانند . یکی از سخنران ها وقتی که روی سکو رفت گفت ما خواهان سرنگونی ژنرال سی سی هستیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
خسرو
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
۰
۰
همه آحاد ملت در برابر قانون مساوی اند. آقای احمدی نژاد هم اگر تخلف كرده باشد با مستندات قانونی تفهیم اتهام شود و مدارك و شواهد مستدل برای دفاع از خود ارائه دهد. بگم بگم به معنی باج خواهی است یعنی شما صدایش را در نیاورید تا منهم ساكت بمانم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها