جیمز روبین دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا، طی مقاله ای با عنوان «سه انتخاب هوشمندانه» به اوباما پیشنهاد داد تا به وعده ی انتخاباتی خود مبنی بر دیدار با رئیس جمهور ایران جامه عمل بپوشاند.
کد خبر: ۵۷۷۲۱۴
پیشنهاد دیدار اوباما با روحانی

جیمز روبین همسر کریستین امانپور نوشت: در طول مبارزات انتخاباتی سال 2008،  اوباما پیشنهاد کرد که در صورت پیروزی با رئیس جمهور ایران دیدار می کند. اکنون ملت ایران حسن روحانی میانه رو را برگزیده است و اوباما باید ترتیبی دهد تا این نشست برگزار شود.

اوباما می تواند اظهارات اولیه روحانی مبنی بر آنکه آماده ی گفتگوی مستقیم نیست را نادیده بگیرد و نامه خصوصی حاوی تبریک ارسال کرده و پیشنهاد ملاقات با او را بدون پیش شرط و در محلی بی طرف مانند ژنو دهد.

اوباما می تواند از طریق فشار به دیگر کشورهای غربی در راستای پیشنهاد تامین تسکین های قابل توجه از تحریم های اقتصادی در دور اتی مذاکرات هسته ای جایگاه روحانی را تقویت ببخشد.

روحانی برنامه هسته ای را پیش می برد

یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسراییل که مسئول پرونده ایران در کابینه بنیامین نتانیاهو است روز 14 تیر 1392 (5 جولای 2013) در گفت وگو با روزنامه فرانسوی لوفیگار درباره رویکردی که دولت روحانی درباره موضوع هسته ای در پیش خواهد گرفت، گفت: آنچه مسلم است این است که حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، استاد سخنوری و دیپلماسی است. بدون شک او تلاش خواهد کرد امتیازات کوچکی به غربی ها بدهد برای اینکه از تشدید تحریم ها و مداخله نظامی جلوگیری کند و در عین حال برنامه هسته ای را ادامه خواهد داد.

به گزارش ایران هسته ای، وی افزود:خطر این است که وی این کار را بدون ترساندن غربی ها و بدون تندروی های کلامی احمدی نژاد که همه را ترسانده بود انجام خواهد داد.

وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل در پاسخ به این سوال که «راه حل های پیشنهادی شما چیست»؟ می گوید:  تنها شانس حل و فصل این مشکل به شیوه دیپلماتیک، تشدید تحریم ها و اعمال تهدید نظامی معتبر است برای اینکه قدرت حاکم بر ایران چاره دیگری جز نجات اقتصادش از نابودی کامل یا ادامه حرکت به سمت بمب نداشته باشد.

شیعه ستیزی در برخی کشورهای عربی

بر اساس روندی که طی هفته های اخیر در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شکل گرفته، این کشورها برای اینکه به زعم خود حزب الله لبنان را به سبب نقش آفرینی در سوریه «مجازات» کنند، اقدام به اخراج لبنانی هایی می کنند که به ادعای مقامات دولتی این کشورها، به این سازمان وابسته هستند.

به گزارش «تابناک»، گزارشی که روزنامه «عرب تایمز» به تازگی منتشر کرده حاکی از آن است که این روند خصومت ورزی و اقدامات شدید، اغلب دامن افراد عادی را می گیرد که صرفاً به جرم شیعه بودن در مضان اتهام قرار گرفته و ناچار می شوند با رها کردن خانه و کاشانه خود در این کشورها، به لبنان بازگردند.

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که در جریان نشست ماه گذشته شورای همکاری خلیج فارس، شش کشور عضو این شورا ضمن محکوم کردن آنچه «مداخله حزب الله در سوریه» خواندند، اعلام کردند که در شرایط اقامت افراد وابسته به این گروه در کشورهایشان تجدیدنظر کرده و منابع مالی و تجاری آن ها را هدف قرار خواهند داد.

این در حالی است که بر اساس اخبار و گزارش های روزهای اخیر، این موج اخراج ها از کشورهای عرب منطقه، تنها به شیعیان لبنانی محدود نشده و ایرانیان را نیز دربر می گیرد. در این زمینه، گزارش شده که اخراج ایرانیان مقیم امارات متحده عربی طی چند هفته گذشته شدت یافته و باعث نگرانی ایرانیان مقیم امارات شده است.

در چند ماه گذشته اجازه اقامت ده‌ها ایرانی ساکن امارات که بیش از ۲۵ سال سابقه اقامت در این کشور را داشته‌اند، بدون هیچ دلیلی لغو شد و این ایرانیان از امارات اخراج شدند. گفته می‌شود تاکنون بیش از ۵۰۰ ایرانی که بیش از ۲۵ سال سابقه اقامت در امارات را دارند از این کشور اخراج شده‌اند.

نگرانی از وقفه در روند مذاکرات هسته ای

رادیو  فردا با ارائه تحلیلی از مذاکرات هسته ای غرب با ایران به نگرانی روسیه از وقفه در روند مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک اشاره کرد و گفت: روسیه نسبت به عدم پیشرفت در برنامه ریزی برای آغاز مذاکرات جدید بین ایران و شش قدرت جهانی ابراز نگرانی کرد.

سرگئی یاپکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد این کشور با ایران به خبرگزاری های روسی گفت که مسکو امیدوار بود پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران تلاش های دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته ای این کشور فورا از سر گرفته شود. اما هنوز هیچ پیشرفتی در این زمینه مشاهده نشده.

 یاپکوف مشخص نشدن تاریخ و مکان نشست بعدی ایران و گروه پنج به علاوه یک و اینکه چه کسانی تیم مذاکره کنندگان ایران را تشکیل خواهند داد را نگران کننده دانست و ابراز امیدواری کرد که تدرکات دیدار بعدی هر چه زودتر چیده شود تا طرفین بتواند تا پایان تابستان سر میز مذاکره بازگردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
۰
۰
ژاپن دوست دارد یكی از ایالت امریكا باشد ما میخواهیم ؟

نیازمندی ها