خداحافظی تهیه کننده «پروانه» با سینما و تلویزیون در یک نشست خبری

نشست نقد و بررسی سریال «پروانه» شامگاه یکشنبه با حضور عوامل این مجموعه از جمله جلیل سامان کارگردان، منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده، محمد افسری فیلمبردار و محمدرضا لطفی مجری و منتقد سینما و تلویزیون در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۲۳۴۸
خداحافظی تهیه کننده «پروانه» با سینما و تلویزیون در یک نشست خبری

به گزارش ایرنا حامد کمیلی، سارا بهرامی، سپیده خداوردی، شهرام عبدلی، الهام چرخنده، فرید نوابی و نیما رئیسی بازیگران این مجموعه تلویزیونی از دیگر حاضران در این نشست بودند.
 
در ابتدای این نشست «محمدرضا لطفی» کارشناس سینما و تلویزیون گفت:شعار زدگی افراطی در تلویزیون باعث شده تا برنامه‌های تلویزیونی مخاطب خود را تا حد زیادی از دست بدهند.
وی افزود: سریال «پروانه» با وجود آنکه به شدت به دلیل قصه‌ای که روایت می‌کرد قابلیت شعارزدگی را داشت اما سعی کرد در این زمینه بیشتر از شیوه قصه گویی بهره بگیرد و به سمت جذب مخاطب با ارائه یک درام عاشقانه، سیاسی برود.
این کارگردان سینمایی اظهار داشت: این نکته را فراموش نکنید که به تصویر کشیدن تاریخ معاصر بسیار دشوار است زیرا اکثر مخاطبان نسبت به آن دوران ذهنیت دارند و در کارهایی از این دست مدام به دنبال نقاط ضعف هستند.
لطفی ادامه داد: «پروانه» با وجود محدودیت‌هایی که در بیان قصه و طراحی لباس صحنه و البته گریم داشت، توانست نمره قبولی را از مخاطبان بگیرد.

**
خداحافظی تهیه کننده با سینما و تلویزیون


در ادامه این نشست، «منصور سهراب پور» تهیه کننده پروانه درباره علت به نمایش درنیامدن قسمت آخر این سریال در این جلسه به حاضران گفت: اختلاف نظری بین ما و مسوولان در چند صحنه نتیجه گیری در قسمت آخر وجود دارد که هنوز تکلیف آن مشخص نیست و به همین دلیل امکان نمایش به خاطر نامشخص بودن وضعیت قسمت پایانی فراهم نشد.
وی گفت: به دلیل دشواری ها و فضا بدی که بوجود آمده، قصد دارم تا با تهیه کنندگی در تلویزیون و سینما خداحافظی کنم؛ تردید نکنید که پروانه آخرین کاری بود که از من دیدید؛ مجموعه ای که من چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی تا این لحظه مدیون همه عزیزان حاضر هستم.
سهراب پور اظهار داشت: من دو سال در عرصه تهیه کنندگی فعالیت نکرده بودم و وقتی که متن سریال پروانه از سوی آقای سامان به من پیشنهاد شد، فضای خود قصه و فیلمنامه مرا ترغیب به تهیه و ساخت آن کرد و البته این را هم باید بگویم که دلگرمی های مدیر سابق شبکه سه هم بسیار موثر و مفید بود.

**
مقاومت کارگردان در برابر پایان بندی الحاقی تلویزیون

پس از تهیه کننده، نوبت به جلیل سامان رسید که وی گفت: در ساخت چنین آثاری به هیچ وجه قصد ندارم تا درس تاریخی یا چیزی از این دست بدهم و یا بگویم؛ هدف من و نشان رفتن من جامعه امروز است.نقد فضای فعلی است و من برای مردم امروز و جامعه امروز کار می سازم و تلنگر می زنم.
وی تاکید کرد: نباید در ساخت یک اثر تلویزیونی و سینمایی فراموش کرد که اصل و اساس بر پایه قصه است و اگر شما بلد باشید که قصه را به خوبی و در بستر درست روایت کنید دیگر با مشکلاتی نظیر شعارزدگی و... مواجه نیستید.
کارگردان «پروانه» توضیح داد: در این سریال یک ماجرای عشقی را تعریف کردیم که در دهه پنجاه رخ می‌داد و خب این عشق به نوعی با حوادث تاریخی و سیاسی آن دوران همراه گشت در واقع در این سریال ما از قصه به تاریخ رسیدیم و همین موضوع هم در نهایت باعث گشت تا کارمان سیاست زده نشود.
وی افزود: متاسفانه صدا و سیما در تلاش بود تا یک پایان الحاقی را به قسمت آخر پروانه اضافه کند که ما تا این لحظه مقاوت کردیم و بی‌شک اگر این اتفاق بیفتد از تلویزیون به شدت مایوس می‌شوم.



** سریال سازی در شرایط مناسبی نیست


سپس «نیما رییسی» بازیگر نقش «طالبی» در این سریال در پاسخ به این پسش که چه تفاوتی بین سریال های پرمخاطب دهه هشتاد و هفتاد با مجموعه های پرمخاطب امروز افتاده است، گفت: قرار نیست ما به واسطه برنامه یا سریال سازی به جنگ رسانه‌های دیگر برویم ؛ این روزها متاسفانه شرایط مناسبی بر سریال ‌سازی حاکم نیست.
رییسی اظهار داشت: به همین جهت ما شاهد ریزش مخاطب هستیم از طرفی در شرایط کنونی تلویزیون دیگر بی‌رقیب نیست و مخاطبان به بسیاری از رسانه‌ها دسترسی دارند.
وی افزود: در مورد سریال «پروانه» هم باید بگویم وقتی فیلمنامه این کار را خواندم از همان ابتدا متوجه شدم که با یک کار حرفه‌ای سر و کار دارم که همه عناصر در آن به درستی قرار دارد.
وی ادامه داد: از طرفی در طول چند سال اخیر با وجود کم کاری‌ام در عرصه بازیگری بیشتر در نقش‌های مثبت حضور داشتم به همین خاطر به دنبال فرصتی می‌گشتم تا در نقش متفاوتی ظاهر شوم و سریال «پروانه» این امکان را در اختیارم قرار می‌داد تا یک نقش منفی را به دور از کلیشه‌های رایج بازی کنم.
رییسی گفت: در طول کار هم انرژی بسیار خوبی را از عوامل دریافت کردم و در بسیاری از صحنه‌ها به دلیل میزانسن و دکوپاژ خوب اصلا فکر نمی‌کردم که جلوی دوربین ظاهر شدم و حس می کردم که زندگی می‌کنم.

** «
حامد کمیلی» بازیگر نقش امیر نیز در این نشست درباره شایعه خداحافظی از تلویزیون و علت و دلایل ترغیب شدن برای بازی در سریال پروانه این طور توضیح داد: بعد از سریال اغما تصمیم گرفتم مدتی از بازی در تلویزیون فاصله بگیرم و تمرکزم را روی کارهای سینمای بگذارم.
وی افزود: در طول این مدت هم پیشنهادهای زیادی برای بازی در این رسانه داشتم اما هیچ‌یک از آن‌ها برای بازی کردن من را ترغیب نمی‌کردند و به همین دلیل ترجیح دادم که فعلا در هیچ سریالی بازی نکنم.
کمیلی اظهار داشت: اما حکایت سریال «پروانه» برایم تا حد زیادی متفاوت بود چون این کار از بار درام بسیار خوبی برخوردار بود. زمانی که فیلم‌نامه این کار را خواندم به نوعی شیفته قصه آن شدم به همین دلیل تصمیم گرفتم با وجود پیشنهادهای سینمایی که داشتم در این اثر حضور پیدا کنم.
وی افزود: این کار از شعار زدگی به دور بود و کاراکترهای که در آن وجود داشت قابلیت پرداخت زیادی داشتند و از شخصیت‌پردازی خوبی برخوردار بودند.
این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: برای بازی در این نقش نگرانی‌های داشتم که البته بعد از صحبت کردن با تهیه‌کننده و کارگردان سریال این نگرانی‌ها تا حد زیادی بر طرف شد.
کمیلی تاکید کرد: نکته قابل اهمیتی که در مورد سریال«پروانه» برایم وجود دارد این است که از بازی در آن احساس رضایت می‌کنم و می‌توانم سرم را در مقابل مخاطبان بالا بگیرم.

**
با دیدن کارهای ضعیف تلویزیون حالم بد می شود


«سارا بهرامی» بازیگر نقش «پروانه» نیز در این نشست گفت: نوع حضورم در این مجموعه با تمام بازیگرهای دیگر فرق می کرد زیرا دیگر بازیگران همگی با تجربه و کار کرده بودند.
وی توضیح داد: من تجربه چند کار تصویری کوتاه را در کارنامه هنری‌ام داشتم اما سریال «پروانه» تجربه بزرگی برایم محسوب می‌شد و جا دارد همین جا از اعتمادی که تهیه‌کننده و کارگردان این کار نسبت به من داشتند تشکر کنم.
بهرامی گفت: بی‌شک بازی در صحنه تئاتر و جلوی دوربین با یکدیگر متفاوت است در واقع شرایط من در این سریال با دیگر بازیگران متفاوت بود چون آن‌ها تجربه بازی جلوی دوربین را داشتند اما این قضیه در مورد من صدق نمی‌کرد و از این جهت نیاز به راهنمای بیشتری داشتم.
وی اضافه کرد: برای من که بازی جلوی دوربین را بلد نبودم کار دشواری بود که بتوانم خودم را با همه عناصر تطبیق بدهم اما خب معلمان سخت‌گیری در حین کار داشتند و کمک زیادی به من برای بهتر شدن ایفای نقشم کردند.
«
الهام چرخنده» دیگر بازیگر این مجموعه نیز در توضیحات خود این طور بیان کرد: ابتدا همسرم «فرشید نوابی» برای بازی در نقش فرهاد انتخاب شد و زمانی که متوجه کاراکتری به اسم عاطفه در فیلم‌نامه شد به جلیل سامان توصیه کرد که از من هم تست بگیرد.
وی افزود: کارگردان در آن زمان هیچ اطلاعی در مورد این‌که ما زن و شوهر هستیم نداشت و بعد از صحبت‌های که با یکدیگر داشتیم این نقش را به من واگذار کردند.
چرخنده تاکید کرد: عاطفه کاراکتر بسیار تاثیر گذاری در سریال پروانه بود و بخشی از بار درام را بر دوش می کشید و به هیچ عنوان نمی شد نقش او را در سریال حذف یا کمرنگ کرد.
وی گفت: سریال «پروانه» به نوعی این امکان را در اختیار من قرار‌ داد تا تصویر متفاوتی را از یک زن نمایش دهم، «عاطفه» یک زن مبارز بود. شاید او در زندگی‌اش مسیر را به نوعی اشتباه طی کرد اما چریک بودنش و روحیه مبارزجویانه او این امکان را در اختیار من قرار می داد تا کاراکتری ساختار شکنانه را به تصویر بکشم.
در ادامه فرشید نوابی و سپیده خداوردی نیز هرکدام خیلی کوتاه توضیحاتی را بیان کردند.
نوابی در ابتدا ضمن عذرخواهی از صریح بودن بیان و توضیحاتش عنوان کرد که متاسفانه این نقش با وجود قابلیت‌های که داشت اما در عمل نتوانست آن‌طور که باید دیده شود چرا که در شخصیت‌پردازی ناقص بود.
وی افزود: تمام تلاش من بر این بود که بتوانم با تکیه بر توانایی‌های خودم و بدون وام گرفتن از دیگر شخصیت‌های که تا به حال بازی کردم و یا دیگران آن را ایفا کردند این نقش را بازی کنم از نظر من هیچ نقش منفی وجود ندارد و نباید برای بازی در نقش‌های منفی به اِلِمان‌های کلیشه‌ای مانند کلام و نگاه سرد متکی بود بلکه بازیگر باید تلاش کند عمل‌کرد منفی را به خوبی نشان دهد.
خداوردی نیز گفت: حضور در این سریال برایم یک نقطه عطف به شمار می‌رود و خوشحالم که این امکان در اختیارم قرار گرفت تا در این اثر حضور پیدا کنم با اینکه نقش کوتاهی را در این سریال بازی کردم اما هرگز به کوچکی نقشم فکر نمی‌کنم بلکه به عظیم و بزرگی کار می‌اندیشم.
وی درباره نقش «نرگس» توضیح داد: این نقش با وجود کوتاهی‌اش برای جلیل سامان از اهمیت زیادی برخوردار بود و به همین دلیل روی جزییات این نقش تاکید زیادی داشتند و فکر می‌کنم در نهایت «نرگس» به آن کاراکتری که مد نظر وی بود نزدیک شد.
در انتها نیز «محمد افسری» مدیر تصویربرداری این مجموعه که دومین همکاری مشترک او و سامان محسوب می شود در پاسخ به این پرسش که چقدر نور کمک به ایجاد فضای تاریخی می کند گفت: من خود را متعلق به تلویزیون می دانم و اغراق نمی کنم اگر بگویم با دیدن کار های ضعیف در تلویزیون حالم واقعا بد می شود و تا چند ساعت عصبی هستم.
وی افزود: من به شدت به این رسانه تعصب و تعلق دارم و با وسواس آن را دنبال می کنم، در این مجموعه هم پس از همکاری با آقای سامان در ارمغان تاریکی متوجه شدیم که نقاط مشترک زیادی بین ما وجود دارد و حرف یکدیگر را به خوبی می فهمیم.
افسری گفت: یکی از همان نقاط اشتراک ما این است که هردو می دانستیم که نور و تصویر کمک بسیار زیادی به القاء فضای مورد نظر می کند و با همفکری و همکاری طراح صحنه می توان به آن بافت و فضا دست پیدا کرد.
این نشست با تجلیل از مهمانان به پایان رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها