تحقیقات اخیر نشان می‌دهد​باکتری‌های روده نقش مهمی در شادی و روحیه مثبت انسان دارند

این باکتری‌ها ما را شاد می‌کنند

تحقیقات دانشمندان مرکز تحقیقاتی آ‌پی‌سی ـ یکی از زیرمجموعه‌های پژوهشی دانشگاه کورک ایرلند ـ نشان داده ​ میزان سروتونین مغز یا همان هورمون شادی و خوشحالی​ به‌وسیله باکتری‌های موجود در روده آن هم در مراحل اولیه زندگی فرد تنظیم می‌شود.
کد خبر: ۵۵۲۱۹۶

این تحقیق ثابت می‌کند​ عملکرد مغز افراد بزرگسال کاملا بستگی به حضور میکروب‌های روده‌ای دارد که در طول دوره حیات فرد در بدن او به وجود می‌آیند. دانشمندان این مرکز تحقیقاتی از یک مدل فاقد میکروب استفاده کردند تا نشان دهند ​ حضور نداشتن باکتری‌ها در مراحل اولیه رشد مشخصا بر میزان سروتونین مغز در سنین بزرگسالی تاثیرگذار است. سروتونین یک ترکیب شیمیایی مهم است که وضع احساسی و روانی فرد را تنظیم می‌کند. هنگام استرس، اضطراب و افسردگی میزان سروتونین تغییر می‌کند و به همین دلیل اغلب داروهای ضد افسردگی موثر بالینی نیز عملکرد خودشان را مستقیما بر این ترکیب شیمیایی که روی سیستم عصبی تاثیرگذار است، اعمال می‌کنند. این تحقیق همچنین تاکید می‌کند​ جنسیت افراد نیز در این مورد بسیار مهم است، به عنوان مثال مردان نسبت به زنان تاثیرپذیرتر هستند. در نهایت دانشمندان به این جمع‌بندی رسیده‌اند​ تغییر باکتری‌ها در مراحل اولیه رشد باعث می‌شود​ تغییرات عمده‌ای در سیستم عصبی مرکزی ایجاد شود. البته بخش‌هایی که با سروتونین مرتبط هستند به طور مشخص بیشتر از سایر قسمت‌ها تحت‌تاثیر قرار می‌گیر​د. یافته‌ها نشان می‌دهد​حضور نداشتن باکتری‌های روده‌ای می‌تواند اثرات ماندگاری بر نحوه عملکرد مغز داشته باشد.

رابطه دوجانبه مغز و باکتری‌های روده

تحقیقات اولیه نشان داد​ رابطه‌ای مشخص میان میکروبیوم (تمام ژن‌ها و توده‌های سلولی میکروب‌ها)، روده و مغز وجود دارد که تعادل آن باعث حفظ سلامت طبیعی بدن می‌شود. این رابطه می‌تواند بر عملکرد مغز و رفتار انسان نیز تاثیرگذار باشد.

تحقیقات بر نقش مهم باکتری‌های روده‌ای در سلامت فرد و رابطه دوجانبه میان مغز و روده تاکید می‌کند. بدون تردید ادامه این تحقیقات فرصت‌های تازه‌ای را برای درمان اختلالات مغزی به وجود خواهد آورد. به عنوان مثال نتایج نشان می‌دهد ​ عواملی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها، رژیم‌های غذایی و مریضی‌های عفونی می‌توانند تاثیرات عمیقی بر عملکرد مغز داشته باشند. باوجود این‌که انسان همیشه تصویری وحشتناک و منفی از باکتری‌ها در ذهن دارد اما باید اعتراف کرد ​این دوستان کوچک، نقش ارزنده‌ای در حفظ سلامت روانی ما ایفاء می‌کنند.

neurosciencenews / مترجم: فرناز حیدری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها