هشدار سازمان بهداشت جهانی

از رنگ های سرب دار استفاده نشود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: باتوجه به آلودگی‌های سرب در استان، بهترین گزینه برای کاهش میزان آلودگی‌های شهر زنجان، توجه به کاشت درخت صنوبر است.
کد خبر: ۵۴۷۹۴۳

بهمن اسکندری در مراسم بزرگداشت هفته منابع طبیعی با تاکید بر این‌که زنجان دومین استان در تولید چوب زراعی صنوبر است، افزود: این امر می‌تواند در کاستن فشار وارد به جنگل‌های شمال کشور، تولید اکسیژن، درآمدزایی، اشتغال، نفوذ آب در زمین و جلوگیری از فرسایش خاک تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این‌که بیش از 114 هزار هکتار جنگل در سطح استان وجود دارد، گفت: از این میزان بیش از صد هزار هکتار جنگل در شهرستان طارم و بقیه اراضی جنگلی در شهرستان‌های ماهنشان و زنجان قرار دارد.

اسکندری ورود دام غیرمجاز، شخم زدن و آتش‌سوزی در مراتع را از عوامل تخریب منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: سال قبل بیش از 390 هکتار از مراتع استان در آتش سوخت که عمده آن در مسیر جاده طارم روی داده است. ‌/‌مهر

راه‌اندازی رشته تحصیلی « پسته»

رئیس کانون هماهنگی دانش و صنعت پسته کشور از تربیت دانشجو در رشته پسته خبر داد و اظهار کرد: پیشنهادی از سوی موسسه آموزش علمی کاربردی برای تربیت دانشجویان مرتبط با پسته با همکاری کانون هماهنگی دانش و صنعت پسته کشور مطرح شده است.

امیرحسین محمدی با بیان این‌که کانون هماهنگی دانش و صنعت پسته کشور زیر نظر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کند، افزود: مهم‌ترین وظیفه کانون تدوین نقشه راه پسته است که چالش‌ها و راهکارهای آن مشخص شود تا به‌عنوان سند ملی مورد تصویب قرار بگیرد.

وی گفت: موسسه آموزش علمی کاربردی پیشنهاد کرده با همکاری این کانون دانشجویانی در مقطع فوق دیپلم یا لیسانس تربیت کنیم تا این دانشجویان با فراگیری علوم کاربردی وارد عرصه تولید پسته شوند، منتها این خبر به این معنا نیست که مراکز آموزش وابسته به جهاد کشاورزی غیرفعال شود. این موضوع هیچ تداخلی با کار آن مراکز ندارد و با همکاری آنها و موسسه تحقیقات پسته کشور انجام خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات پسته کشور با اشاره به این‌که باغداران باید به توصیه‌های کارشناسان عمل کنند، خاطرنشان کرد: مشکل فعلی در باغ​های پسته، فقط کیفیت سموم نیست. این‌که برخی از سموم روی پسیل پسته اثر ندارد، عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها می‌تواند کیفیت سموم باشد.

محمدی تصریح کرد: مدیریت غیر علمی، تغذیه، آبیاری درختان، تغییرات آب و هوایی، ضعیف شدن درختان، مقاوم شدن جمعیت آفت، خرده مالکی، نبودن امکانات و مکانیزاسیون و تنوع ارقام می‌تواند در کنترل نشدن پسیل موثر باشد. ‌/‌مهر

این روستا برق ندارد

مسئول امور عشایری نهبندان گفت: «چاه‌شولک» از مرزی‌ترین روستاهای نهبندان خراسان جنوبی با 31 خانوار و 170 نفر جمعیت در حاشیه مرز افغانستان و در فاصله 120 کیلومتری مرکز شهرستان هنوز برق ندارد.

جهان‌بین در جلسه بازدید فرماندار نهبندان از روستای چاه‌شولک این شهرستان افزود: تا سال گذشته تأمین گاز مایع و نفت توسط امور عشایری شهرستان انجام می‌شد که امسال به علت کمبود اعتبار، اهالی سوخت مورد نیاز خود را از مرکز شهرستان و روستاهای همجوار تأمین کردند و در صورت تخصیص اعتبار، سوخت اهالی مانند قبل توسط امور عشایری به منطقه حمل خواهد شد.

محمد مهدی عظیمی، فرماندار نهبندان نیز در این بازدید با بیان این که برق‌رسانی در قالب انرژی خورشیدی به این روستا در دستور کار بود، گفت: اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار، عملیات برق‌رسانی به روستا به تأخیر افتاد و در صورت تخصیص یافتن اعتبار، برق‌رسانی چاه‌شولک سال آینده در اولویت قرار خواهد گرفت.

عظیمی افزود: از دیگر طرح‌های اولویت‌دار برای اجرا در این منطقه عشایری مناسب‌سازی راه، برقدار شدن روستا با انرژی خورشید، احداث سد خاکی یا گابیون بندی، اختصاص یکصد میلیون ریال از اعتبارات سال 92 شهرستان برای احداث مسجد است.

وی با بیان این که در گذشته هر 20 روز یک‌بار 12 هزار لیتر آب با تانکر به چاه شولک حمل می‌شد، تصریح کرد: با بیش از 50 میلیون ریال اعتبار برای بهسازی چاه روستا، شیر عمومی برداشت آب برای اهالی نصب شد تا مشکل آب آشامیدنی مردم رفع شود.

وی درباره مشکل نبود سرویس بهداشتی و حمام در روستا افزود: دو کانکس توسط امور عشایری برای استفاده به‌عنوان حمام و سرویس بهداشتی خریداری شده که هزینه حمل آن به عهده اهالی است ، ولی با توجه به محرومیت منطقه و مشکل مالی اهالی قول مساعد داده شد که این کانکس‌ها بدون گرفتن هزینه حمل از اهالی، به روستا منتقل شود. ‌/‌ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها