کنگره جهانی موبایل امسال نیز همچون سال‌های گذشته از 7 تا 10 اسفند به میزبانی بارسلونا برگزار شد. این کنگره یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های بزرگان فناوری است که با حضور شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه از سراسر جهان برگزار می‌شود. این روزها تعداد کاربران گوشی‌های تلفن همراه در سراسر جهان بسرعت در حال افزایش است.
کد خبر: ۵۴۵۶۷۹
بهار گوشی‌های همراه در بارسلونا

به گونه‌ای که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند تعداد دستگاه‌های الکترونیکی همراه سال آینده از جمعیت ساکنان زمین پیشی بگیرد.

بر همین اساس انتظار می‌رود تا چهار سال آینده که جمعیت زمین به 7.6 میلیارد نفر می‌رسد بیش از 10 میلیارد گوشی تلفن و دستگاه الکترونیکی همراه مانند تبلت در دست مردم باشد. هر روز از نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جدید رونمایی می‌شود که همه این عوامل می‌توانند دست به دست هم داده و آینده متفاوتی را برای ساکنان زمین رقم بزنند.

امکانات و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات از جستجو در دنیای وب تا خدمات الکترونیکی، واقعیت افزوده و رشد شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش بر روند زندگی بشر سایه انداخته است. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که در زندگی امروز ابزارهای همراه و بخصوص تلفن همراه حکمران زندگی دیجیتالی است که توانسته بسیاری از تصورات ذهنی که ریشه در نیازهای انسان امروزی دارد را به واقعیت مبدل سازد.

به این ترتیب تردیدی نیست کنگره جهانی موبایل که با هدف معرفی آخرین دستاوردهای صنعت فناوری‌های همراه برگزار می‌شود تا این اندازه با استقبال مواجه شود.

جنگ، جنگ تبلت‌هاست

چند سالی است در کنگره جهانی موبایل، تبلت‌ها گوی سبقت را ربوده‌اند و به عنوان مرکز توجه دوستداران فناوری‌های دیجیتال شناخته شده‌اند.

در کنگره امسال از گلکسی نت 8 سامسونگ رونمایی شد که قابلیت اجرای همزمان دو برنامه اجرایی را دارد.

در حقیقت برای اجرای همزمان دو برنامه نمایشگر این تبلت به دو قسمت تقسیم می‌شود. علاوه بر این، گلکسی نت 8 مجهز به قلمی است که می‌توان از آن برای یادداشت‌برداری روی سطح نمایشگر تبلت استفاده کرد.

اما اگر بخواهیم در بازار تبلت‌ها جایگاه شرکت‌ها را در مقایسه با هم بررسی کنیم باید بپذیریم در دنیای تبلت‌ها همچنان اپل سردمدار است. در این رقابت بزرگ، ایسوس هم با دستی پر به میدان آمده بود.

این شرکت هم برای آن‌که از غافله فناوری عقب نماند از تبلتی با قابلیت برگزاری تماس تلفنی رونمایی کرد. سونی هم تبلت اکسپریا Z را معرفی کرد.

این تبلت که ضدآب و ضدغبار است به عنوان سبک‌ترین و باریک‌ترین تبلت 10 اینچی دنیا معرفی شده است.

برنامه‌های اجرایی در کنار گجت‌ها

گجت‌ها و برنامه‌های اجرایی نیز از دیگر فناوری‌های مطرح در کنگره بارسلونا بود. یکی از بخش‌های این کنگره به معرفی برنامه‌های اجرایی یا همان اپلیکیشن‌ها و گجت‌ها یا ابزارک‌ها اختصاص داشت که با هدف استفاده از فناوری‌های همراه برای ارتقای وضع سلامت جسمانی افراد قدم به این عرصه گذاشته‌اند.

این روزها استفاده از برنامه‌های اجرایی قابل نصب روی گوشی‌های هوشمند می‌توانند در تناسب اندام، وضع سلامت و کمک به بهبود بیماران نقش مهمی داشته باشند.

به طور کلی اپلیکیشن‌هایی که در حوزه سلامت و تناسب اندام قرار می‌گیرند با استقبال بسیار خوبی از سوی کاربران مواجه شده‌اند.

علاوه بر برنامه‌های نرم‌افزاری مختلف اعم از برنامه‌هایی که شما را به نوشیدن یک لیوان آب دعوت می‌کنند یا برنامه‌هایی که به شما یادآوری می‌کنند پس از 20 دقیقه نشستن روی صندلی باید چند دقیقه‌ای در محل کارتان قدم بزنید تا دچار کمر درد نشوید، سخت افزارهایی نیز با هدف کمک به بهبود سلامت کاربران طراحی می‌شود که به دستگاه‌های همراه مانند گوشی تلفن یا تبلت متصل می‌شود و میزان قند خون، عملکرد سیستم تنفسی و حتی وضع خواب شما را تحت کنترل قرار می‌دهد.

پزشک معالج شما می‌تواند براساس داده‌های جمع‌آوری شده در این دستگاه‌ها راهکار درمانی مناسبی را توصیه کند.

امسال نیز همچون دو سال گذشته توسعه‌دهندگان برنامه‌های اجرایی یا به اصطلاح APP‌ها از جمله فعالان کنگره جهانی موبایل بودند که با توجه به محبوبیت برنامه‌های اجرایی نزد کاربران ابزارهای همراه با دستی پر به میدان آمده بودند.

با توجه به این‌که این کنگره سکویی برای پیشرفت سخت‌افزارهای جدید در زمینه فناوری‌های همراه است حضور برنامه‌های اجرایی در کنار سخت‌افزارهای جدید می‌تواند زمینه مناسبی برای رشد و توسعه این برنامه‌های اجرایی نیز باشد.

در این میان برنامه‌های اجرایی با قابلیت کنترل از راه دور دستگاه‌ها و لوازم خانگی و دستگاه‌های امنیتی، بسیار مورد توجه قرار گرفت. به کمک این برنامه‌ها می‌توانید از طریق گوشی تلفن همراه یا تبلت، زمانی که دور از خانه هستید، همه شرایط ـ از دمای خانه تا وضع مصرف انرژی و ایمنی خانه ـ را کنترل کنید و به عبارت دیگر با استفاده از یک برنامه کاربردی به یک سیستم ایمنی پیشرفته دسترسی داشته باشید.

استقبال از سامانه ارتباطات همراه

همان طور که پیش‌بینی می‌شد شهر متصل به GSM یا سامانه جهانی ارتباطات تلفن همراه از جاذبه‌های اصلی کنگره امسال بود. این سامانه یکی از متداول‌ترین استانداردهای تلفن‌های همراه در سطح دنیاست. این شهر متشکل از یک خیابان شهری واقعی مجهز به فرودگاه، هتل، فروشگاه، رستوران و... است.

اما ویژگی منحصر به فرد این شهر این است که همه قسمت‌ها و بخش‌های مختلف شهر که در قالب یک پازل چند تکه در کنار هم چیده شده‌اند به وسیله برنامه‌های اجرایی تلفن همراه به هم متصل بوده و همه ساکنان این شهر به عنوان یک واحد هوشمند با یکدیگر در ارتباط هستند. این سامانه بر مبنای این واقعیت بنا نهاده شده که یک شهر مجهز به خدمات همراه می‌تواند نقش مهمی در تسهیل زندگی ساکنان داشته باشد.

اما ویژگی دیگری که کنگره امسال را از کنگره‌های گذشته متمایز کرده بود حضور اتومبیل‌ها در نمایشگاه گوشی‌های تلفن همراه بود.

به نظر می‌رسد راه برای ورود اتومبیل‌ها به عرصه تجارت فناوری گشوده شده است. در نمایشگاه کالاهای مصرفی الکترونیکی امسال نیز دو شرکت اتومبیل‌سازی حضور داشتند.

در کنگره امسال بارسلونا، شرکت‌های فورد و جنرال موتور برنامه‌های اجرایی جدیدی را به نمایش گذاشتند و به نظر می‌رسد تجهیز وسایل نقلیه به دستگاه‌های تلفن همراه با هدف ارائه امکانات بیشتر به مصرف‌کنندگان مورد توجه قرار گرفته که می‌تواند آغاز گر فصل جدیدی در دنیای ارتباطات دیجیتال باشد.

فرانک فراهانی‌جم - گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها