سوءاستفاده از بان‌کی‌مون

با نزدیک شدن به فضای مذاکرات هسته‌ای در قزاقستان هر روز واکنش، توصیه و سخنی درخصوص این مذاکرات منتشر می‌شود، اما یکی از جالب‌ترین موضوعات در آستانه این مذاکرات این بود که بان کی مون اتهامات اخیر خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را پس گرفت.
کد خبر: ۵۴۲۹۹۲
سوءاستفاده از بان‌کی‌مون

ماجرا از این قرار است که روزنامه واشنگتن پست در شماره روز جمعه (بیست و هفتم بهمن)، از قول بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، مدعی شد ایران از مذاکرات هسته‌ای در چارچوب سازمان ملل به‌عنوان پوششی برای ساخت بمب استفاده می‌کند و نباید زمان بیشتری به ایران داد.

شاید برای کسانی که معتقدند دبیرکل، استقلال رای ندارد چنین اظهاراتی آن هم در زمانی که وی برای دیداری دو روزه با مقام‌های سیاسی آمریکا به واشنگتن رفته بود مساله دور از ذهن نباشد، اما برای جایگاه و مقام وی به عنوان دبیرکل سازمان ملل که وظیفه دارد اصل بی‌طرفی را در منازعات بین‌المللی رعایت کند، چنین سخنانی شایسته نبود.

با این حال، روز گذشته مارتین نیسرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهارات انتسابی روزنامه واشنگتن پست به بان کی مون را تکذیب و با صراحت اعلام کرد، منظور دبیرکل سازمان ملل برنامه هسته‌ای کره شمالی بوده است نه ایران.

چنین واکنشی از سوی دبیرکل این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چگونه وی به‌عنوان یک دیپلمات کار کشته در شرایط نزدیک به مذاکراتی حساس و سرنوشت‌ساز سخنان مبهمی را عنوان و یک روزنامه حرفه‌ای نیز سخنان وی را برعکس منعکس می‌کند؟ از سوی دیگر شیطنتی هم در انعکاس این خبر نهفته و آن این است که برخلاف عکس تبلیغات غرب در مورد حل مساله هسته‌ای ایران به روش‌های دیپلماتیک، رسانه‌های غربی در آستانه دور جدید مذاکرات، روشی دیگر در پیش گرفته‌اند و می‌کوشند با مخدوش نشان دادن برنامه هسته‌ای ایران و غیرسازنده جلوه دادن رویکرد مذاکره‌کنندگان کشورمان، گفت‌وگوهای ایران و اعضای 5+1 را تحت تاثیر قرار دهند.

این رسانه‌ها بیشتر در جهت تخریب فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان و غیر صلح‌آمیز نشان دادن آن قلم می‌زنند و تلاش می‌کنند نشان دهند ایران کشوری ناسازگار در مذاکرات هسته‌ای بوده و غرب از هرگونه تقصیر و کوتاهی در به نتیجه نرسیدن مذاکرات مبراست.

این رفتار رسانه‌های غربی، رویه‌ای تازه نیست اما در زمان‌هایی که ایران مذاکراتی با نمایندگان 5+1 در پیش رو داشته باشد، اوج می‌گیرد تا از آن بهره‌داری شود. از این رو باید افرادی چون بان کی مون که در مقام بی‌طرفی قرار دارند در اظهارات خود دقت بیشتری کنند تا با سوءاستفاده رسانه‌های غربی مواجه نشوند.


کتایون مافی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها