کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تعطیل شود

در حالی که کارشناسان عوامل متعددی از قبیل خشکسالی، احداث سد و... را دلیل ایجاد بحران در دریاچه ارومیه عنوان می‌کنند، بسیاری از کارشناسان نیز پایین‌بودن بازده آبیاری و پرت بالای آب در بخش کشاورزی را عامل اصلی بروز این بحران اعلام کرده و معتقدند راه نجات این تالاب تعطیل‌شدن بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه است.
کد خبر: ۵۲۵۶۰۱

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از جمله افرادی است که عقیده دارد برای نجات این دریاچه باید بخش کشاورزی در حوضه آبریز تعطیل شود.

نقی کریمی، هدررفت پرت 45 درصدی آب، پایین‌بودن بازده آب در بخش کشاورزی به همراه هزینه زیاد در مقابل درآمد کم در این بخش را یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بحران خشک‌شدن دریاچه ارومیه عنوان کرد.

وی با بیان این‌که بخش زیادی از آب‌های زیرزمینی در کشور ما برای تولید محصولات کشاورزی صرف می‌شود، به مهر گفت: این در حالی است که قیمت تمام‌شده آب برای دولت خیلی زیاد است، ولی همین آب با 97 درصد تخفیف در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، یعنی در حالی که قیمت هر متر مکعب آب برای دولت 200 تومان هزینه در بر دارد، ولی این آب در ازای دو تومان به کشاورزان اختصاص داده می‌شود.

کریمی با انتقاد از استفاده بی‌رویه کشاورزان از آب‌های زیرزمینی و افزایش حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه، اجرای آبیاری تحت فشار را یکی از راه‌های جلوگیری از بروز بحران کم‌آبی دریاچه عنوان کرد و افزود: با وجود تدابیر قانونی از جمله نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌ها و ارائه تسهیلات برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار مانند پرداخت 85 درصد از هزینه اجرای طرح توسط دولت، متاسفانه تاکنون استقبالی از سوی کشاورزان از این طرح نشده است.

تخلیه حفره​های آب​های زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی همچنین به مشکل تخلیه کامل حفره‌های زیرزمینی استان اشاره کرد و گفت: با تخلیه حفره آب‌های زیرزمینی، این حفره‌ها نشست کرده و با خاک پر می‌شود و در صورت بارندگی مخزنی برای ذخیره آب وجود ندارد، این در حالی است که تقریبا تعداد زیادی از حفره‌های زیرزمینی در استان با این مشکل مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به افزایش بی‌رویه حفر چاه‌های غیرمجاز‌ خاطرنشان کرد: این اتفاق زمانی افتاد که دولت اعلام کرد به چاه‌های غیرمجاز پروانه می‌دهد.

کریمی با بیان این‌که پیش از این تعداد چاه‌های غیرمجاز در این حوضه 24 هزار حلقه برآورد می‌شد، گفت: اما اکنون و در این مدت پیش‌بینی می‌شود با افزایش چند هزار حلقه چاه دیگر به بالای این رقم برسد که فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها