پای حرف‌های پائولو و همسرش لیندزی که از ایتالیا تا ‌ایران با موتور وسپا آمدند

دنیاگردی با «وسپا»

شاید برای ما ایرانی‌ها با این سوال آغاز شود: مگر می‌شود؟ اما این زوج ایتالیایی- کانادایی در بند این سوال نمانده‌اند و به دنبال پاسخ رفته‌اند. همین است که خیلی راحت در ابتدای گفت‌وگویشان می‌گویند: بله می‌شود. می‌شود با یک وسپا دور دنیا را گشت.
کد خبر: ۵۱۷۸۸۴

پائولو و لیندزی زن و شوهری هستند که زندگی عادی خود را رها کرده و به عنوان ماجراجویانی موتور‌سوار بار سفر به دور دنیا را بسته‌اند. این زوج حدود یک ماه پیش وارد ایران شدند و با گذشتن از شهرهای مختلف عازم پاکستان هستند تا به مقصدشان در استرالیا برسند. پائولوی ایتالیایی 31 ساله ‌ و طراح وب‌سایت است و همسرش لیندزی که کانادایی است، 28 سال دارد و پرستار بیمارستان.

پائولو اگرچه برای بار دوم است‌ به ایران سفر می‌کند، اما به گفته وی ایران هنوز هم برای او جذاب است و ناگفته‌های بسیاری دارد که به دنبال آنها برای بار دوم وارد خاک ایران شده است. یکی از روزهای باران‌خورده آبان، این دو به روزنامه جام‌جم آمدند تا از خاطرات سفرشان برای ما بگویند.

مبدا سفرتان از چه کشوری بود؟

سفرمان از ایتالیا شروع شد و‌ کشورهای‌ مراکش، مصر، اردن، سوریه، ترکیه، یونان و ایران را تاکنون دیده‌ایم.

با وسیله سفرتان مشکلی ندارید؟

من ایتالیایی هستم بنابراین به سبک ایتالیایی‌ها سفر می‌کنم. وسپا اگرچه سرعتش کمتر از دیگر موتورهاست اما مطمئن‌تر و ایمن‌تر برای سفرهایی اینچنینی خواهد بود. البته دلایل فنی هم باعث انتخاب ماشد. طبق تحقیقات من امکانات تامین قطعات یدکی در صورت لزوم برای این نوع موتور در تمام طول مسیر ما مهیاست و احتمالا دچار مشکل نخواهیم شد.

قبل از ایران، ترکیه را دیدید. در ترکیه چه چیزی نظرتان را جلب کرد؟

جنبش و جوش و تحرک مردم در بازار و خیابان‌های ترکیه و البته رونق اقتصادی این کشور - چه در شهرهای بزرگ و چه در روستاها- واقعا جالب توجه است ولی نکته اصلی اهمیت آنها به حضور گردشگران و البته احترام به خارجی‌هاست.

هزینه سفر شما در ترکیه روزانه چقدر بود؟

من و لیندزی ارزان سفر می‌کنیم و زیاد قصد اضافه خرج کردن و سفر لوکس ‌نداریم به همین دلیل همیشه اقتصادی سفر می‌کنیم و متناسب با بودجه تعیین شده سفرمان خرج می‌کنیم، اما در ترکیه روزانه برای هر نفر تقریبا 50 دلار هزینه داشتیم.

هزینه شما در ایران چقدر است؟

ایران‌ واقعا کشوری ارزانقیمت و زیبا برای گردشگرانی چون ماست. هزینه روزانه ما در ایران به ازای هر نفر تقریبا نصف کشور ترکیه است، اما لازم به یادآوری است هزینه سوخت هم که عمده هزینه سفرما را به خود اختصاص داد واقعا در ایران ارزان‌تر از دیگر کشورهاست. بهترین بخش سفر ما برای تهیه سوخت تاکنون ایران بوده است.

خانم لیندزی، قبل از سفر به ایران چه تصوری از این کشور داشتی؟

من اولین بار است که به‌ ایران سفر می‌کنم و با این کشور آشنا می‌شوم، اما تبلیغات منفی علیه ایران ذهن من را گمراه کرده بود و کمی نگران این‌سفر بودم. ولی حالا واقعا به تمام ماجراجویان زن مثل خودم می‌گویم این سرزمین کهن واقعا ارزش دیدن دارد و به واقع امنیت گردشگران در ایران مهیاست.

به عنوان یک زن خارجی و گردشگر مشکلی با پوشش اسلامی ندارید؟

اولین قانون گردشگری احترام به قوانین مقصد است، پس من هم باید به قوانین ایران احترام بگذارم. در ضمن من سفر می‌کنم که تجربه کسب کنم پس این هم نوعی تجربه برای من است. داشتن حجاب بخشی از سفر من در ایران است که هرگز مزاحمتی برایم ایجاد نکرده و اصلا به آن فکر نمی‌کنم.

وقتی وارد ایران شدید به کدام شهرها سفر کردید؟

از مرز بازرگان وارد ایران شدیم و به سمت اردبیل رفتیم که واقعا شهر زیبایی بود، اما در این شهر مشکل ‌ اقامت داشتیم؛ هتل مناسب ارزانقیمت نبود، بعد از آن به سمت آستارا رفتیم و کل مسیر جاده کنار دریای خزر را تا گرگان پیمودیم و دوباره به رشت بازگشتیم و از جاده چالوس به سمت تهران راه افتادیم.

چرا تا گرگان رفتید؟

من سال 2008 سفری به ایران داشتم و در آن با دوستی ایرانی آشنا شدم که ساکن شهر رشت بود. به قصد دیدن او به رشت رفتیم که متاسفانه نشد پس از رشت روی نقشه و با توجه به اطلاعات گردشگری گرگان علاقه‌مند شدیم به این شهر نیز سفر کنیم که با موتورمان به این شهر تاریخی هم رفتیم جاده بسیار زیبا بود و هوای بسیار خوبی را در طول مسیر تجربه کردیم.

شما با موتورتان تقریبا روزانه چند کیلومتر طی می‌کنید؟

بستگی به شرایط جاده و هوای منطقه دارد از 90 ‌‌تا 200 کیلومتر متغیر است ولی قصد ما استفاده از طبیعت جاده و راه کشورهاست بنابراین هیچ عجله ای در کار نیست، اما به هرحال طبق برنامه باید پیش رفت تا در طول سفرمان گرفتار نشویم.

نظر شما درباره رانندگی در ایران چیست؟

رانندگان ایرانی به قانون توجهی ندارند! بخصوص موتورسواران که مثل حکومت‌های خودمختار عمل می‌کنند، اما به طور کلی من با این طور رانندگی آشنایی دارم چون رانندگی در ترکیه را هم تجربه کردم.

کدامتان بیشتر راننده‌اید؟

معمولا داخل شهرها که شلوغ‌تر هست من، ولی در جاده‌های مناسب لیندزی هم رانندگی می‌کند.

پس از تهران کدام شهر را بازدید خواهید کرد؟

کاشان، اصفهان، شیراز، یزد و زاهدان.

نظر شما درباره امنیت سفر به ایران چیست؟

ایران کشوری متمدن و کاملا ایمن برای گردشگران است بنابراین مناسب این گونه سفرها با موتورسیکلت یا دوچرخه است.

کدام غذای ایرانی را بیشتر دوست دارید؟

«میرزا قاسمی» بهترین تجربه غذای ایرانی من بود و البته انواع کباب که جای خود دارد. جالب است که کباب‌های ایرانی مثل ترکیه است به طور کل عادت غذایی ترکیه و ایران مثل یکدیگر است.

چه خوراکی را در ایران دوست داری؟

لیندزی:من عاشق شیرینی‌های ایرانی و شیرینی‌فروشی‌های ایران هستم همه شیرینی‌های ایران لذیذ و خوشمزه هستند، اما کباب‌های ایرانی واقعا طعم دیگری دارند.

رستوران‌های ایرانی را دوست دارید یا فست‌فودهای ایران؟

من واقعا از فضای قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی ایران خوشم می‌آید و البته خوراک معروف آنها یعنی دیزی.

تاکنون به کدام کشورهای اسلامی سفر کردید؟

تونس، مراکش، مصر، سودان و سوریه، اما مردم ایران و سوریه کاملا شبیه به یکدیگر هستند درست مثل این که در یک کشور هستیم.

البته ایران کاملا فضایی متفاوت با دیگر کشورهای ذکر شده دارد نه به خاطر مذهب چون مذهب همگی این کشورها اسلام است، اما تمدن و فرهنگ ایرانیان واقعات باعث تمایز ایران با دیگران شده است.

لیندزی، در کانادا دوست ایرانی دارید؟

بله، من در کالج هنگام تحصیل با دختری ایرانی دوست بودم که از او درباره ایران می‌پرسیدم به نوعی می‌توان گفت با فرهنگ ایرانیان آشنا بودم، اما واقعا تجربه سفر دنیای دیگری با شنیده‌های من بود.

نظرتان درباره صنایع دستی ایران چیست؟

شاهکار، فقط همین. خاتم کاری و قلمزنی را در اصفهان دیدم اگرچه مشابه آن در ترکیه نیز بود، اما هنر ایرانیان واقعا چیز دیگری است و البته منحصربه‌فرد.

دلیل انتخاب شیراز برای سفرتان چه بود؟

اولا که مسیر حرکتمان به سمت جنوب از این شهر خواهد بود، اما دلیل دوم این است که هر وقت درباره ایران مطلب می‌خواندم عکسی از حافظیه و مکان‌های تاریخی شیراز را می‌دیدم بنابراین همیشه علاقه‌مند بودم به شیراز سفر کنم و از این شهر تاریخی و باستانی دیدن کنم.

به غیر از حافظیه و سعدی در شیراز چه آثار باستانی را دنبال می‌کنید؟

بدون تردید قبل از شیراز سری به پاسارگاد و پرسپولیس خواهیم زد چون سفر به ایران با دیدن این دو اثر باستانی کامل می‌شود.

بزرگ‌ترین مشکل شما در ایران چیست؟

انتقال پول، کابوس تمام گردشگران خارجی در ایران است چون نمی‌توانند از کارت‌های اعتباری و بانکی بین‌المللی خودشان استفاده کنند از سوی دیگر حمل پول نقد نیز بسیار خطرناک است.

نظر شما درباره جوان‌های ایرانی چیست؟

پائولو با خنده‌ای جواب داد همگی تیم‌های فوتبال ایتالیایی را با اسامی کامل بازیکنان می‌شناسند و به محض این که متوجه می‌شوند من ایتالیایی هستم با هیجانی خاص می‌گویند آ.ث. میلان، پاتو، پائولو مالدینی و... .

اولین کلمه‌ای که درباره ایران به ذهنتان می‌رسد؟

لیندزی: غیرقابل تصور.

پائولو: کهن و زیبا.

عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها