سیستم‌عامل موبایل ماکروسافت زیر ذره‌بین

نوکیا یکی از بزرگ‌ترین و بهترین کمپانی‌های سازنده گوشی‌های تلفن‌همراه و سیستم‌های‌عامل‌ است. این کمپانی راه طولانی و بسیار سختی را از سال 1865 تا به حال ادامه داده است. در قرن 21، نوکیا به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌ها تبدیل شد، هر چند قرار گرفتن در چنین موقعیت و جایگاهی آسان نیست! نوکیا نیز مانند کمپانی‌های مختلف، در زمان‌های متفاوت با بحران مواجه ‌شد، ولی با اتخاذ تصمیمات مناسب و شایسته توانست تمام این بحران‌ها را پشت سر بگذارد.
کد خبر: ۵۱۵۶۹۶

این کمپانی توانست طی 150 سال بدون وقفه محصولات متفاوتی تولید کند، ولی هم‌اکنون جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین کمپانی سازنده گوشی‌ از دست داده است. بر همین اساس، این کمپانی در تلاش است بتواند جایگاه پیشین خود در عرصه تلفن‌های همراه را به دست آورد.

البته در دنیای امروز تمام کمپانی‌هایی از این دست با چنین بحران‌هایی مواجهند، تنها شرکت‌‌هایی می‌توانند این مشکلات را پشت سر بگذارند که دست‌اندرکاران آنها در زمان مناسب تصمیمات درستی بگیرند. استفان الوپ، مدیرعامل نوکیا از چنین تئوری‌ای به عنوان یکی از واقعیت‌های دنیای امروز یاد می‌کند.

البته در رده برتر قرارگرفتن، کار چندان آسانی به نظر نمی‌رسد؛ زیرا ماندن در چنین جایگاهی‌ نیاز به تلاش و زحمات بی‌وقفه دارد. این تلاش شامل نو‌آوری‌ها و ساخت محصولات جدیدتر به منظور جلب رضایت مشتریان و ایجاد فاصله بین شما و رقبایتان است. ولی برای چه مدت یک کمپانی می‌تواند همواره نو‌آوری داشته باشد؟ مسلما هیچ کمپانی‌ای نمی‌تواند همیشه محصولات جدید و متنوعی عرضه کند؛ چرا که در عرصه رقابت همواره تنوع و نو‌آوری به وجود می‌آید، پس هر کمپانی علاوه بر این‌که باید تلاش کند تا بتواند گوشی جدید تولید کند، باید در عرصه رقابت بتواند بالا بماند و از دیگر رقبای خود عقب نیفتد. پرسشی که در اینجا به ذهن می‌رسد این است که برای چه مدت یک کمپانی می‌تواند در عرصه رقابت در جایگاه بالایی قرار گیرد؟ مسلما هیچ کمپانی وجود ندارد که بتواند مدت طولانی در چنین جایگاهی قرار بگیرد.

حدود پنج سال پیش، کمپانی نوکیا در چنین شرایطی قرار گرفت. در آن زمان در بالاترین جایگاه فروش گوشی در دنیا قرار داشت، ولی به دلیل این‌که نتوانست توقعات کاربران برای محصولات جدیدتر را برآورده کند، جایگاه خود را از دست داد. همه این مشکلات از جایی نشات گرفت که نوکیا نتوانست در زمان مناسب تصمیمات درستی بگیرد تا بتواند جایگاه مورد نظر خود در عرصه تولیدات را حفظ کند.

در نهایت، سال 2010 استفان الوپ اعلام کرد یکی از آتشین‌ترین سیستم‌‌های‌عامل خود را وارد بازار خواهد کرد. این سیستم‌عامل که Symbian نام داشت، در آن زمان جزو یکی از پرقدرت‌ترین و بهترین سیستم‌‌های‌عامل تولیدشده توسط این کمپانی بود. ولی با گذشت زمان کاربران به دلیل نارضایتی از Symbian، سیستم‌عامل گوشی‌‌ خود را به اندروید و آیفون تغییر دادند. به همین دلیل کمپانی نوکیا با تعداد محدودی گزینه برای تولید این سیستم‌عامل مواجه بود. اولین گزینه کنار گذاشتن تولید سیستم‌های Symbian و تولید سیستم‌های جدیدتر با نام MeeGo بود. گزینه دیگری که این کمپانی پیش رو داشت تولید سیستم‌عامل‌ اندروید و خارج‌شدن از تولید Symbian بود. گزینه سوم نیز تولید گوشی‌هایی با سیستم‌عامل ویندوز و گزینه آخر دوباره سیستم‌‌های‌عامل‌ Symbian بود. با وجود تمام این راه‌حل‌ها نوکیا تصمیم گرفت با کمک مایکروسافت خود را نجات دهد؛ زیرا تصور این کمپانی بر این بود که این سیستم‌عامل متفاوت و جدید می‌تواند نجات‌دهنده گوشی‌های تولیدشده باشد و نظر کاربران را دوباره به خود جلب کند.

برای رسیدن به این هدف نوکیا ترجیح داد به جای استفاده از سیستم‌عامل پر از اشکال Symbian از سیستم مطمئن‌تر و جذاب‌تر ویندوز استفاده کند. OS یک سیستم تازه و تک‌محوری است. در حقیقت با استفاده از چنین سیستمی نوکیا درصدد بود از یک کمپانی قدرتمند چون مایکروسافت کمک بگیرد؛ کمکی که منزله نجات نوکیاست. پس از این توافق، نوکیا توانست بر تولید محصولات با ظاهری زیبا تمرکز بیشتری داشته باشد و کارهای دیگری چون برنامه‌نویسی و طراحی سیستم‌عامل ـ که این کمپانی چندان تبحری در آن ندارد ـ را به شریک بسیار قدرتمندی بسپارد.

الوپ، مدیرعامل نوکیا از تغییر سیستم‌عامل MeeGo به ویندوز به عنوان یک Trojan  horse یاد می‌کند، در حالی که همه می‌دانند اگر سیستم‌عامل MeeGo تولید می‌شد، نمی‌توانست نظر کاربران را آن‌گونه که باید به خود جلب کند. دلیل این‌که MeeGo بسیار مورد توجه قرار نمی‌گرفت، سادگی بیش از اندازه این سیستم طراحی‌شده بود. MeeGo به اندازه کافی پرسرعت نبود، علاوه بر این UI مدرن و پرقدرتی هم برای یک گوشی نداشت.

به همین دلیل نوکیا باید از کمپانی قدرتمندی چون مایکروسافت برای نجات خود از چنین مشکلی کمک بگیرد. این در حالی است که این کمپانی می‌داند استفاده از چنین سیستم‌عاملی نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند.

در هر صورت گوشی‌های ویندوز به عنوان سومین سیستم‌‌‌عامل‌ پرطرفدار در دنیا مطرح است. البته همان طور که می‌دانید این رقابت در حال حاضر میان سه سیستم‌عامل iOS، اندروید و ویندوز است.

نازلی وحدت

منبع:www.phonearena.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها