ضرغامی در اجلاس ABU:

با تروریسم فرهنگی غرب باید مقابله کرد

رئیس رسانه ملی به عنوان مهمان ویژه در چهل و نهمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه دیروز در سئول، پایتخت کره جنوبی سخنرانی کرد.
کد خبر: ۵۱۰۱۳۰

عزت‌الله ضرغامی در بخشی از سخنان خود گفت: صنعت رسانه به علت دگرگونی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از یک‌سو و توسعه فناوری‌های ارتباطی از سوی دیگر همواره در معرض تغییر و تحول بوده است. این تغییرات سبب تحولاتی در ماهیت، ماموریت و رسالت رسانه‌ها شده است. مدیران رسانه‌های نوین، باید همواره با آینده‌نگری، محیط رسانه‌ای خود را بخوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و از روندها و تغییرات پیش‌رو اطلاع دقیق حاصل کنند تا بتوانند برای منطبق کردن سیاست‌ها و راهبردهای سازمان خود با شرایط آینده برنامه‌ریزی کنند.

وی دیجیتالی شدن، تعاملی بودن، شخصی‌سازی، آنی بودن، مستقیم بودن و همگرا شدن را شاخص‌های اساسی رسانه‌های نوین معرفی کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک ما با جهانی کاملا هوشمند مواجه خواهیم بود که در آن ارتباط انسان با اشیا به ارتباط اشیا با اشیا تبدیل خواهد شد. اشیایی که دارای هوش مصنوعی بوده و در یک شبکه عصبی به‌مثابه یک انسان عمل خواهند کرد. از این رو رصد تحولات فناوری‌های در حال ظهور و روند هوشمند‌تر شدن محیط زیست ما و به تبع آن ایجاد تحول در مأموریت و نقش رسانه‌ها از جمله الزامات مدیریت هوشمند در این زمینه است.

رئیس رسانه ملی تاکید کرد: سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با توجه به این واقعیات در ماموریت، نوع شبکه‌ها و محتوای خود تحول اساسی به‌وجود آورده است، از جمله حرکت به سوی دیجیتالی شدن و تخصصی شدن شبکه‌ها را در سطح ملی شتاب بخشیده و شبکه‌های سراسری رادیویی و تلویزیونی خود را براساس نیاز مخاطبان توسعه داده و نیز راه‌اندازی سرویس‌های جدید تعاملی نظیر IPTV از جمله اقدامات مهم IRIB در چند سال اخیر است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به موضوع رسانه‌های اسلامی و بیداری اسلامی گفت: نهضت بیداری اسلامی از ایران شروع شد و در چند سال اخیر در دیگر کشورهای اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بروز و ظهور یافت. مشخصه اصلی این نهضت در همه این کشورها بازگشت به اسلام و معنویت، رهایی از استبداد داخلی و قطع وابستگی به قدرت‌های مسلط جهانی و احیای مجد و عظمت گذشته تمدن اسلامی با تکیه بر مردم‌سالاری و دموکراسی است.

ضرغامی افزود: به علت برخورداری مکتب اسلام از ظرفیت‌های عمیق فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، این شبکه‌ها تلاش دارند برخلاف بسیاری از شبکه‌های امپراتوری رسانه‌ای حاکم بر جهان که بنای حرکت خود را بر ترویج خشونت و سکس قرار داده‌اند، با الهام از آموزه‌های اسلامی مروج معنویت، صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز و ترویج محبت و تحکیم پایه‌های خانواده در جامعه باشند. این حرکت هویت ویژه‌ای را برای این رسانه‌ها به وجود آورده است که ما از آن به رسانه‌های پاک تعبیر می‌کنیم.

وی یادآور شد: در چند سال گذشته اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی با بیش از 260 شبکه از کشورهای مختلف جهان تشکیل شده است و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران دبیرکلی این اتحادیه را به عهده دارد. علاوه بر این شبکه‌ها،IRIB با در اختیار داشتن 160 شبکه رادیویی و تلویزیونی به زبان‌های مختلف توانسته است الگوهای موثر و سازنده‌ای را در اختیار شبکه‌های رادیو تلویزیونی جهان بویژه کشورهای اسلامی قرار دهد.

رئیس رسانه ملی افزود: با توجه به نیاز مخاطبان جهانی به دریافت اطلاعات و اخبار با نگاهی متفاوت به رویدادها، مسائل و چالش‌های جهانی، IRIB اقدام به تاسیس شبکه‌های خبری العالم برای مخاطبان عرب زبان، پرس‌تی‌وی برای مخاطبان انگلیسی زبان و هیسپان تی‌وی برای مخاطبان اسپانیولی زبان کرده است. راه‌اندازی شبکه فیلم و سریال IFilm به زبان عربی و راه‌اندازی شبکه انگلیسی زبان IFilm در ماه‌های آینده از دیگر اقدامات IRIB است. با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای نوین در این شبکه‌های برون‌مرزی، سعی شده است این شبکه‌ها تصویری جدید و برداشتی نو و متفاوت نسبت به محتوای خبری نظام رسانه‌ای کشورهای شمال به مخاطبان جهانی ارائه کنند.

وی با اشاره به این‌که بدیهی است به موازات توسعه این حرکت در میان مسلمانان و پژواک هر چه بیشتر ندای اسلام در جهان، قدرت‌های سلطه‌جو به تکاپو افتاده و با حرکتی معارض، بر شدت و دامنه اسلام هراسی افزوده‌اند، گفت: در حال حاضر تلاش‌هایی وجود دارد تا با حذف این نوع شبکه‌ها از ماهواره‌ها و شبکه‌های کابلی کشورهای غربی از انتشار این صدای نو و متفاوت جلوگیری کنند، غافل از آن‌که دوران سانسور و جلوگیری از نشر اطلاعات دیگر سرآمده است. در دوران رسانه‌های مدرن امکان از دور خارج کردن شبکه‌هایی نظیر پرس‌تی‌وی و العالم وجود ندارد و هم اینک ده‌ها میلیون نفر به سایت‌های این دو شبکه مراجعه و به اخبار و اطلاعات جدید دسترسی پیدا می‌کنند.

ضرغامی تاکید کرد: آنچه طنز تلخ روزگار ماست، این است که نظام رسانه‌ای غرب که تلاش بر سانسور پیام شبکه‌های مستقلی همچون پرس‌تی‌وی دارد، در قبال توهین بزرگی که در ماه گذشته به مقدس‌ترین چهره جهان اسلام صورت گرفت، سکوت کرده است و تحت عنوان پرهیز از سانسور مانع پخش فیلم سراسر افترا و توهین به ساحت پیامبر بزرگ الهی حضرت محمد (که درود خدا بر او باد) روی شبکه You Tube نمی‌شود.

وی یادآور شد: نقطه خلأ و آسیب جدی در مناسبات جهانی و در قوانین وضع شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی بویژه سازمان فرهنگی یونسکو این است که قوانین صریح، قاطع و بازدارنده‌ای ضد این نوع تروریسم فرهنگی وجود ندارد. این یک نیاز و مطالبه اساسی است که اصحاب خرد و اندیشه باید در جهت تحقق آن به پاخیزند.

ضرغامی تاکید کرد: من در همین فرصت از اتحادیه ABU و شبکه‌های رادیو تلویزیونی عضو این اتحادیه درخواست می‌کنم منشوری را در میان خود به تصویب رسانند که هر نوع اهانتی به ادیان و پیامبران ـ که مقدس‌ترین امور در نزد ما انسان‌ها هستند ـ ممنوع شود و در جهت فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی در این زمینه اهتمام ورزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها