شیوه های افزایش خلاقیت در کودکان

جوراب ژینا کوچولو نیم‌تنه لباس عروسک مهسا شده است و آن را طوری قیچی کرده که توری ساقش پیش‌سینه عروسک شود.
کد خبر: ۴۷۵۵۵۴

چند تا کاپ کاغذی کیک که از وسایل شیرینی‌پزی مادر فرار کرده به دست مهسا رسیده و تبدیل شده به یک دامن چند‌طبقه باله برای عروسک خانم. این دامن‌ها با چسب به یک روبان چسبیده شده و پشت کمر عروسک گره می‌خورد.

شاید این یک ابتکار ساده باشد، اما خلاقیت زیاد پیچیده نیست و از همین راه‌های ساده جای خود را در زندگی بچه‌ها باز می‌کند.

مثل نادر که با ماشین اسباب‌بازی شکسته خود و عروسک پا از دست داده خواهرش و کمی چیزهای دیگر یک عروسک ویلچرنشین درست کرده است.

هر دوی این قطعات قرار بود دور ریخته شود، اما الان نادر و نازنین کوچولو برای گرداندن این عروسک با هم رقابت می‌کنند.

خلاقیت چیست

به اعتقاد روان‌شناسان خلاقیت، شکل کنترل‌شده یا محدود‌شده‌ای از تخیل است. خلاقیت افراد به صورت خلق یک نقاشی، یک لباس، یک قطعه کوچک موسیقی یا پختن یک غذای جدید بروز می‌کند.

به واسطه خلاقیت، شخص می‌تواند به پیشرفت‌های انسانی خود بیفزاید، همچنین افرادی که دارای قوه تخیل زیادی هستند نسبت به کسانی که فاقد خلاقیت هستند، معمولا به پیشرفت‌های بیشتری در زندگی نایل می‌شوند.

خلاقیت حتی در سن کودکی نیز خود را نشان می‌دهد. داشتن صبر و حوصله از یک‌سو و نکته‌سنجی در رفتار کودکان می‌تواند آینده درخشانی ​ برای کودک شما رقم بزند.

شیوه​های افزایش خلاقیت در کودکان

جواب‌هایی​از سر​حوصله

کودکان باهوش و خلاق همان‌هایی هستند که با سوالات پی‌در‌پی شما را کلافه می‌کنند. نسترن دختر تیزهوشی دارد.

او می‌گوید: دخترم از همان زمان که توانست حرف بزند جمله سوالی ساخت و فقط سوال می‌کرد تا جایی که جواب برخی سوالات را نمی‌دانستم و او تعجب می‌کرد و می‌گفت یعنی تو هم نمی‌دانی؟ بعد من قول می‌دادم با هم در موردش تحقیق کنیم. بعد باهم به کتابخانه می‌رفتیم یا پای اینترنت می‌نشستیم و جواب سوالش را پیدا می‌کردیم.

او این‌گونه بود که اولین شیوه‌های تحقیق را آموخت و امروز یک محقق موفق است.

راهنمای خوبی باشید

ذهن کودک را به سمت سوالات جدید هدایت و با جواب‌های خود او را با روش‌های جدید آشنا کنید. به جای پاسخ‌های چهار گزینه‌ای جواب‌های قانع‌کننده بدهید. گاهی به او وقت بدهید بیشتر فکر کند.

محمود از مادرش پرسید: مامان روزها که خورشید هست ماه کجا می‌ره؟

مامان گفت: ‌تا شب فکر کن و تو به من بگو. بعد من به تو می‌گم که درست فکر کردی یا نه!

جواب محمود ناشی از تخیل زیبا و کودکانه او بود. محمود گفت: من فکر می‌کنم چون خورشید خیلی بزرگ و گرمه ماه می‌ترسه و خجالت می‌کشه و فقط شب بیرون میاد.

شاید هم ماه همون خورشیده که آخر شب دیگه خسته می‌شه و چرت می‌زنه.

مادر جواب درست را به محمود گفت، اما قبلش او را تحریک کرد که از خلاقیت خودش استفاده کند.

اگر می‌خواهید فرزند خلاقی داشته باشید از نظر او در امور مربوط به خودش استفاده کنید.

گاهی او را به حال خودش بگذارید

دنیای کودک پر از ناشناخته‌هاست و او در سفری که به سوی رشد دارد، دائم دوست دارد در حال اکتشاف باشد.

یکی از ویژگی‌های انسان خلاق این است که توانایی‌اش را خودش به کار می‌اندازد. وظیفه والدین و مربیان این است که این قابلیت را در او زنده نگاه دارند. مراقبت‌ها و دخالت‌های زیاد از حد بزرگسالان در زندگی و رفتارهای کودکان، قابلیت یادگیری مبتکرانه آنها را تضعیف می‌کند.

بخواهید بچه چیزها را کامل کند، مثلا یک نقاشی یا یک داستان. برای او پازل و چیزهای قابل ساخته شدن بخرید.

سیما کودکش را ‌وا‌می‌دارد تخیلاتش را توسعه دهد و کامل کند. او می‌گوید: اگر نرگس کوچولو برای من یک ماجرا تعریف کند به او می‌گویم نقاشی‌اش را هم بکش که بهتر بفهمم و اگر یک نقاشی بکشد می‌گویم داستان آن را برایم تعریف کن و گاهی داستان‌های واقعا بامزه‌ای تعریف می‌کند.

لامسه کودک را تقویت کنید

تخیل با تمام حواس انسان صورت می‌گیرد، پس به کودکان اجازه دهید وسایل بی‌خطر خانه را لمس کنند. خصوصا کودکان بیرون کشیدن وسایل آشپزخانه از داخل کابینت‌ها و بازی با کاسه و قابلمه و بشقاب‌ها را بسیار دوست دارند.

راه‌های متعدد رسیدن به چیزهای مختلف را به کودک آموزش دهید.

بازی «با این دیگه چی کار کنیم» راه بیندازید. در این بازی چیزهایی که یک استفاده دارند را با کاربردهای دیگری به کار ببرید.

یک لیوان جای نگهداری قاشق یا تیله‌های رنگی می‌شود. یک ملاقه بزرگ می‌تواند کلاه باشد. از یک کلاه می‌شود سبد گل درست کرد و... هر روز یک فکر تازه را آزمایش کنید.

باهم به جاهای جدید بروید. از او بخواهید با ماژیک وایت‌برد روی تخته نقاشی کند و حتی اگر تمایل به خط خطی کردن دیوار دارد از او بخواهید این کار را با ماژیک وایت‌برد روی دیوارهای قابل شستشوی حمام انجام دهد و آنها را تزیین کند.

با هم دکوراسیون اتاقش را تغییر دهید

در سه سالگی خلاقیت بچه‌ها افزایش می‌‌یابد و تا 4.5 - 4 سالگی به اوج خود می‌رسد، اما در پنج سالگی و با ورود به آمادگی ناگهان سقوط می‌کند.

اگر حس کردید مدرسه به رشد خلاقیت کودکتان کمکی نمی‌کند خود در این مورد او را تشویق کنید و حتی‌المقدور برای بارورسازی خلاقیت کودکتان در انجمن اولیا و مربیان ایده‌های خود را بیان کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها