گزارش پشت صحنه فیلم تلویزیونی «جان مرجان»

روایت تصویری از فرآیند تولید علم

در سال‌های اخیر دانشمندان جوان و پرتلاش میهنمان توانسته‌اند در عرصه‌های علمی و پژوهشی به توفیقات بسیاری دست یابند که هرکدام از این دستاوردها، نه‌تنها در منطقه بلکه در جهان نیز توفیقی بزرگ محسوب می‌شود. دستیابی به فناوری سلول‌های بنیادین و ورود به جمع 5 کشور دارای این فناوری و توفیقات دانشمندان، ایران را در سطح جهانی متمایز کرده، اما تاکنون دستاوردی با این اهمیت در تلویزیون به شکل مطلوبی به نمایش در نیامده بود و کمتر دیده می‌شد تلاش نخبگان جوان کشورمان از طریق آثار نمایشی به تصویر کشیده شود، اما این بار تلاش نخبگان ما در عرصه سلول‌های بنیادین باعث شده گروهی این موضوع را دستمایه تولید یک فیلم تلویزیونی قرار دهند و اثری را با عنوان «جان مرجان» برای پخش از شبکه 3 سیما تولید کنند.
کد خبر: ۴۳۳۸۹۱

با مهدی نجارپیشه، تهیه‌کننده فیلم تلویزیونی جان مرجان هماهنگ کرده بودم تا با هم به محل تصویربرداری این تله‌فیلم برویم. نجارپیشه از تلاش اندیشمندان جوان کشورمان برای دستیابی به جدیدترین دستاوردهای علمی یاد می‌کند و می‌گوید: ما به هر طریقی که می‌توانیم باید تلاش نخبگان جوان کشورمان را به تصویر بکشیم و به این شکل قدردان زحمات آنها باشیم. شاید عموم مردم ندانند محققان و پژوهشگران جوان برای تولید علم با چه مشکلاتی مواجه هستند و برای به دست آوردن اطلاعات جدید چه سختی‌هایی را متحمل می‌شوند، در حالی که این موضوع را می‌توان از طریق فیلم یا سریال‌های تلویزیونی تولید و برای پخش آماده کرد.

وی با بیان این‌که برای تولید تله‌فیلم جان مرجان تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته است، می‌افزاید: بیش از 2 ماه پیش‌تولید داشته‌ایم و در این مدت با جوانان نخبه‌ای صحبت کردیم تا بتوانیم با دغدغه‌های آنها آشنا شویم و اثری را تولید کنیم که برای هموطنان‌مان جذاب باشد.

*‌ *‌ *‌

مجید حسین شیرودی، نویسنده و کارگردان این تله‌فیلم بخش‌هایی از فیلمنامه را در دست دارد و با پندار اکبری، بازیگر نقش اول فیلم صحبت می‌کند.

شیرودی از او می‌خواهد فیلمنامه را یکبار دیگر مرور کند تا تصویربرداری آغاز شود. شیرودی به سمت مونیتور می‌رود که تصاویر ضبط شده را یکبار دیگر مرور کند. به اتفاق نجارپیشه به سراغش می‌رویم تا بتوانم با او صحبت کنیم.

شیرودی می‌گوید: برای تصویربرداری این تله‌فیلم 18 روز برنامه‌ریزی کرده‌ام که اگر مشکلی پیش نیاید سعی خواهم کرد تا پایان آبان، فیلم آماده پخش شود.

وی به جذابیت‌های داستانی تله‌فیلم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در این تله‌فیلم از تصویربرداری زیر آب، نمای هوایی و لحظاتی از انیمیشن هم استفاده می‌شود تا ارتباط خوبی با مخاطب برقرار شود و تلاش‌های نخبگان جوان ایرانی بخوبی به نمایش درآید.

وی اضافه می‌کند: سکانس‌های هوایی و زیر آب نیز هر کدام حدود 5 الی 6 دقیقه خواهد بود که تصویربرداری این سکانس‌ها سختی‌های خاص خودش را دارد و به نظرم شاید این سکانس‌ها تاثیر بسزایی هم در جذب مخاطب داشته باشد.

وی با اشاره به بخش‌هایی از داستان تله‌فیلم، بیان می‌کند: این تله‌فیلم داستان جوان نخبه‌ای به نام امیرعلی را روایت می‌کند که برای پیوند سلول‌های بنیادین، تحقیقاتی انجام داده است. او برای پیوند مرجان‌های دریایی به مغز استخوان انسان به چابهار سفر می‌کند و در آنجا مشکلاتی برایش به وجود می‌آید.

شیرودی تصریح می‌کند: مدت زیادی را برای نوشتن این فیلم تلویزیونی صرف کردم تا بتوانم همه لحظات تولید علم توسط جوانان را به رشته تحریر درآورم و در این خصوص از افراد نخبه هم کمک گرفتم.

وی به اهمیت تولید چنین آثاری اشاره می‌کند و می‌افزاید: همیشه نگارش و تولید در چنین موضوعی دغدغه اصلی‌ام در زندگی بوده و دوست داشتم اثری را در این خصوص تولید کنم، چرا که ما جوانان بسیاری داریم که از جان و مال خود می‌گذرند تا موفقیتی برای میهنمان کسب کنند.

شیرودی در پاسخ به این پرسش که بازیگران این تله‌فیلم بر چه اساسی انتخاب شده‌اند، می‌گوید: افراد زیادی را با آقای نجارپیشه در نظر داشتیم و پس از بررسی اولیه، فهرستی را تهیه و بازیگران را براساس شخصیت‌های داستان انتخاب کردیم که مطمئنم برای بینندگان نیز جذاب و دیدنی خواهد بود.

*‌ *‌ *‌

پندار اکبری در مجموعه تلاش و زمزمه محبت به کارگردانی پدرش، عید آن سال به کارگردانی سعید ابراهیمی‌فر و سریال‌های نوعروس، پشت صحنه، بوی غریب پاییز، فاصله‌ها و سراب بازی کرده است. او نقش امیرعلی، دانشجوی نخبه را در این تله‌فیلم به عهده دارد. وی درخصوص نقشش می‌گوید: امیرعلی دانشجویی است که درخصوص پیوند مغز استخوان بسیار تلاش و تحقیق می‌کند، اما این موضوع سبب می‌شود در زندگی و کارش با مشکلاتی مواجه شود.

وی می‌افزاید: برای این که بتوانم نقشم را بخوبی بازی کنم درخصوص موضوع فیلم تحقیقاتی انجام دادم. پس از خواندن فیلمنامه متوجه نگاه متفاوت نویسنده و کارگردان شدم و به همین دلیل بازی در این نقش و فیلم را پذیرفتم.

وی بیان می‌کند: باید سوژه‌هایی را برای تولید انتخاب کنیم که مخاطب را پای تلویزیون بکشد و او علاوه بر تماشای یک فیلم، پیامی را دریافت ‌کند. این موضوع برای مخاطب بسیار مهم و حساس است. اگر فیلمی که تولید می‌شود حاوی پیامی برای مخاطب نباشد قطعا بیننده از دیدنش خسته می‌شود.

اکبری معتقد است: این موضوع جای کار بیشتری دارد. به شکلی که حتی می‌تواند در قسمت‌های بیشتری تولید شود، چون طرح موضوع مشکلات دانشجویان کمتر در رسانه‌ها دیده شده است.

وی به ویژگی‌های این تله‌فیلم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: به نظرم سوژه بسیار مهم است. سوژه‌ای که ما در این تله‌فیلم با آن مواجه هستیم فضایی ایجاد کرده که هر مخاطبی را جذب می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه در ایفای نقش‌هایش از پدرش کمک می‌گیرد، توضیح می‌دهد: البته اغلب نقش‌هایی که بازی می‌کنم با مشورت و همفکری پدرم است و درباره بازی‌ام انتقادهایی مطرح می‌کند که می‌کوشم در کارهای بعدی جبران کنم. رسیدن به مرز پختگی در بازیگری نیازمند تجربه است که خدا را شکر من کسی را دارم که همیشه حامی، راهنما و مشاورم باشد.

بازیگر نقش امیر علی که برای چندمین بار ایفاگر نقش اصلی یک فیلم است، تصریح می‌کند: در حال حاضر انگیزه بسیار زیادی دارم و سعی می‌کنم نقش‌های تکراری بازی نکنم و با دقت بیشتری نقش‌هایم را انتخاب کنم. وی ایده‌آل خود در آینده را کارگردانی عنوان می‌کند و می‌گوید: دوست دارم بازیگری را با تمرکز بیشتری انجام دهم و در آینده کارگردانی را شروع کنم.

*‌*‌*‌

نیلوفر شهیدی، بازیگر تلویزیون و سینما یکی دیگر از بازیگران اصلی این تله‌فیلم است که اتفاقا نقشی را با اسم خودش یعنی نیلوفر بازی می‌کند. وی درخصوص نقش‌اش می‌گوید: نیلوفر برای انجام تحقیقات امیر علی به او می‌پیوندد و سعی می‌کند کمکش کند.

وی با اشاره به این‌که اولین بار است با پندار اکبری همبازی شده، بیان می‌کند: شاهد همکاری بسیار خوبی میان عوامل این تله‌فیلم هستم و بازی در مقابل آقای اکبری برایم مشکلی نبوده و امیدوارم پس از اتمام تصویربرداری، اثر خوبی آماده نمایش شود.

شهیدی به فیلمنامه خوب این تله‌فیلم اشاره می‌کند و می‌افزاید: یکی از دلایلم برای بازی در این تله‌فیلم، فیلمنامه قوی‌اش بود و خوشبختانه آقای شیرودی اثر قابل قبولی نوشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که شهرت تا چه اندازه برایش مهم است، توضیح می‌دهد: برایم خیلی مهم نیست؛ هدف من چیز دیگری است. نمی‌گویم از شهرت بدم می‌آید، این که ذات آدمی است، ولی دغدغه اصلی من یک بازیگر خوب شدن بوده و هست. می‌خواهم همیشه برای مخاطبم جذاب باشم و از دیدن من در نقش‌های مختلف به وجد بیاید. دلم نمی‌خواهد روزی فرا برسد که برای مخاطبم تکراری شوم.

شهیدی اضافه می‌کند: شاید یکی از دلایلی که کمتر بازی می‌کنم همین موضوع است یعنی هیچ‌وقت نقش‌های تکراری را نمی‌پذیرم، چون هیچ جذابیتی برای خودم ندارد و مطمئن هستم برای مخاطب هم نخواهد داشت.

وی با اشاره این‌که من خودم را محدود نمی‌کنم، اما سعی می‌کنم فیلمنامه‌های خوب را انتخاب کنم، بیان می‌کند: در طول این مدت به من کارهای مختلفی پیشنهاد شده ولی باور کنید دنبال متن خاصی هستم و دوست دارم متفاوت ظاهر شوم.

وی درباره جایگاه خود در سینما و تلویزیون می‌گوید: شاید اگر در به کجا چنین شتابان، آن اتفاقی که می‌خواستم می‌افتاد من بعد از آن دیگر این همه تلاش نمی‌کردم. من به دنبال شهرت نیستم، اما می‌خواهم اگر قرار است به جایی برسم به خاطر این باشد که بازیگر خوبی هستم.

*‌*‌*‌

گلچهره دانش متولد 1343 آباده، فارغ‌التحصیل علوم آزمایشگاهی است. وی پس از گذراندن تحصیلات هنری در دانشسرای هنر، فعالیتش را آغاز کرد و تاکنون کارهای مختلفی را از او شاهد بوده‌ایم. وی علاوه بر بازی، وظیفه دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز را نیز بر عهده دارد. دانش در خصوص نقشش می‌گوید: من در این تله‌فیلم نقش ماه جان را بازی می‌کنم که به اتفاق نیلوفر تلاش می‌کند مشکلات امیر علی رفع شود. وی با اشاره به شیوه پذیرش ایفای نقش، تصریح می‌کند: یکی از مسائلی که در بازیگری بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، درک نقش است و من تلاشم می‌کنم ابتدا نقش را درک و سپس بازی کنم.

گلچهره دانش هم مانند بقیه عوامل از فعالیت در این سریال راضی است و از همه آنها به نیکی یاد و اظهار می‌کند: شیرودی بخوبی مسائل روز جامعه را شناسایی می‌کند و به نظرم این موضوع فوق‌العاده است، چون مردم همیشه نشان دادند از تولیداتی که بیانگر مسائل روز باشد استقبال می‌کنند.

ناصر ممدوح، محمود مقامی، اسماعیل خلج، یاسین خوش‌آمد زهی و الکساندر گوانچی از دیگر بازیگرانی هستند که در این تله‌فیلم بازی می‌کنند. دیگر عواملی که در ساخت این تله‌فیلم همکاری دارند عبارتند از: سعید واثق (مدیر تصویربرداری)، وحید تهرانی (مدیر صدابرداری)، سارا موفق مطلق (طراح صحنه و لباس)، شهرام توانا (طراح چهره‌پرداز) و دانیال کاشانچی (مدیر تولید).

فرشید قره‌لی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها