هزاران فلسطینی روز گذشته در شهرهای کرانه باختری در حمایت از دولت فلسطینی دست به تظاهرات زدند

لحظه شماری برای اعلام تشکیل کشور فلسطین

طرح فلسطین برای عضویت دائم در سازمان ملل متحد و تشکیل کشوری مستقل قرار است فردا در سازمان ملل ارائه شود. این تصمیم گرچه همچنان با مخالفت بعضی از کشورهای همپیمان با رژیم صهیونیستی از جمله آلمان و آمریکا مواجه است، اما با استقبال بسیاری از کشورها روبه‌رو بوده و توده‌های فلسطینی نیز روز گذشته درحمایت از این طرح دست به تظاهرات زدند.
کد خبر: ۴۳۰۵۰۱

فشارهای آمریکا

به گزارش ایسنا، آمریکا و آلمان بصراحت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و فرانسه و انگلستان نیز به صورت تلویحی فلسطینی‌ها را به ازسرگیری مذاکرات تشویق می‌کنند. پیشتر تعدادی از کشورهای اروپایی طرحی جایگزین مبنی بر دادن حق عضویت یک «دولت ناظر» به فلسطین را مطرح کرده بودند که تاکنون از سوی طرف فلسطینی پذیرفته نشده است. کشورهای مسلمان و عربی در کنار کشورهای آمریکای لاتین و تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی بر اعطای حق عضویت کامل به فلسطین تاکید می‌ورزند. رجب طیب‌اردوغان در دیدار اخیر خود با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا یک بار دیگر براین امر تاکید ورزید و یادآورشد که مواضع آمریکا و ترکیه با هم متفاوت است. با این حال گفته می‌شود باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار‌های خود با سران جهان در حاشیه برگزاری اجلاس عمومی سازمان ملل متحد همچنان از آنها می‌خواهد که فلسطینی‌ها را از این تصمیم منصرف سازند. در اثر همین دیدار‌ها بود که نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه دردیدار خود با محمود عباس از وی خواست دوباره به روند مذاکرات بازگردد. این درحالی است که آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه از تشکیل کشور مستقل فلسطینی حمایت می‌کند. محمود عباس نیز کفت : ‌تشکیل کشور مستقل فلسطین حق قانونی ما است و ما قصد رویارویی با آمریکا یا هیچ کشور دیگری را نداریم.

تظاهرات فلسطینی‌ها

در همین ارتباط روز گذشته هزاران فلسطینی ساکن کرانه باختری در حمایت از اعلام تشکیل کشور فلسطین در سازمان ملل، تظاهرات گسترده برگزار کردند. به گزارش فارس، بر اساس برنامه‌ای که کمیته ملی استان رام‌الله و البیره تدارک دیده بود این مراسم‌ با گردهمایی دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و گروه‌های فلسطینی در مقابل مزار یاسر عرفات، رئیس سابق تشکیلات خودگردان آغاز شد و سپس تجمع‌کنندگان به سمت میدان عرفات حرکت کردند. میدان عرفات با پرچم‌های فلسطین تزئین شده بود. از سوی دیگر بیش از 2000 فلسطینی و لبنانی عصر روز سه‌شنبه در اعلام حمایت از مراجعه به سازمان ملل برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین، در مقابل ساختمان سازمان ملل در مرکز بیروت تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان عکس‌های عرفات و محمود عباس را در دست داشتند و پلاکاردهایی در حمایت از اعلام تشکیل کشور فلسطین حمل می‌کردند که بر آن نوشته شده بود «فلسطین 194‌امین کشور عضو سازمان ملل.»

صدها فلسطینی نیز روز سه شنبه در شهر الخلیل در حمایت از مراجعه تشکیلات خودگردان فلسطین به سازمان ملل برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تظاهرات کردند که طی آن نظامیان صهیونیست با تظاهرات‌کنندگان درگیر شدند. به گفته منابع محلی این درگیری‌ها در نزدیکی مدرسه طارق بن زیاد در جنوب الخلیل رخ داد و نظامیان صهیونیست برای پراکنده‌ کردن تظاهرات‌کنندگان از گازهای اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی 3 گردان نیروهای ذخیره خود را که پیش از این در کرانه باختری خدمت کرده‌اند، در سراسر این منطقه مستقر کرده است تا در صورت برگزاری تظاهرات گسترده فلسطینیان بتوانند آنها را سرکوب کنند.

نگرانی اسرائیل

رژیم صهیونیستی از یک ماه پیش خود را برای چنین روزهایی مهیا کرده و نیروهای نظامی و امنیتی خود را به حالت آماده‌باش کامل درآورده است. اسرائیل بیم آن دارد که همزمان با درخواست محمود عباس از سازمان ملل برای به رسمیت شناختن یک دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 شهرهای کرانه باختری و مناطق فلسطینی‌نشین بیت‌المقدس شاهد تظاهرات غیرقابل کنترل فلسطینی‌ها شود. همچنین قرار است در اردوگاه‌های فلسطینی واقع در سوریه،‌ لبنان و اردن نیز تظاهرات مشابهی برگزار شود و رژیم صهیونیستی نگران آن است که مانند حوادث روز نکبت بخشی از این تحرکات به طرف سرزمین‌های اشغالی جهت داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها