رقابت‌های کوپا آمریکا از روز جمعه با دیدار آرژانتین میزبان و بولیوی رسما آغاز می‌شود

هدف آرژانتین و مسی قهرمانی پس از 18 سال

اولین دوره جام ملت‌های آمریکای جنوبی در سال ۱۹۱۶ برگزار شد تا اینک این تورنمنت قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا لقب بگیرد. اولین دوره رقابت‌های جام ملت‌های قهرمانی فوتبال آمریکای جنوبی که به زبان پرتغالی و اسپانیایی به کوپا آمریکا مشهور است در‌ 2 ژوئن 1916 در آرژانتین توسط چند کارگر راه‌آهن انگلیس علاقه‌مند به فوتبال سازماندهی شد. در آن سال 4 تیم آرژانتین، برزیل، اروگوئه و شیلی به صورت دوره‌ای و به میزبانی آرژانتین به مصاف هم رفتند که در پایان اروگوئه با 2 پیروزی مقابل برزیل و شیلی و یک تساوی مقابل میزبان تورنمنت، اولین جام کوپا آمریکا را در بوئنوس‌آیرس بالای سر برد.
کد خبر: ۴۱۲۷۷۳

از آن تورنمنت 95 سال می‌گذرد و حالا بار دیگر آرژانتینی‌ها میزبان یک کوپای دیگر هستند. این نهمین باری است که جام ملت‌های آمریکای جنوبی در زادگاه دیه‌گو مارادونا برگزار می‌شود؛ البته از آخرین میزبانی آرژانتینی‌ها 24 سال می‌گذرد و همین تاخیر، عطش فوتبالدوستان دوآتشه این کشور را برای میزبانی از این تورنمنت بزرگ فوتبال دوچندان کرده است.

اما نکته مهم‌تری که باعث شده آرژانتینی‌ها برای شروع چهل و سومین دوره کوپا آمریکا لحظه شماری کنند، گذشت 18سال از آخرین قهرمانی آنهاست. آبی و سفیدها هر چند با 14 قهرمانی، به همراه اروگوئه پرافتخارترین تیم جام ملت‌های آمریکا هستند، اما در این 18 سال دستشان از جام قهرمانی کوتاه مانده تا حالا بازیکن بزرگی چون لیونل مسی هم بگوید، تنها دعایش در سال 2011 میلادی قهرمانی آرژانتین در کوپا آمریکاست.

سال 1993 آخرین باری بود که جشن قهرمانی جام ملت‌های آمریکای جنوبی با حضور ستارگان آرژانتینی برگزار شد. آن زمان مسی فقط 6 سال داشت و بزرگانی چون گوئیگوچه آ، فابیان باسوالدو، اوسکار روگری، ریکاردو آلتامیرانو، گوستاوو زاپاتا، دیگو سیمونه، فرناندو ردوندو، لئوناردو رودریگوئز و گابریل باتیستوتا بودند که با نمایش خود آخرین قهرمانی آرژانتین را رقم زدند.

در آن سال آرژانتینی‌ها پس از عبور از مرحله گروهی، برزیل و کلمبیا را در ضربات پنالتی شکست دادند تا با 2 گلی که گابریل باتیستوتا در بازی فینال وارد دروازه مکزیک کرد، قهرمان شوند.

شیرینی آن قهرمانی با گذشت 18 سال از آن تورنمنت رویایی، حالا از کام فوتبالدوستان آرژانتینی رفته است. آنها نه‌تنها دیگر جامی ‌را بالای سر نبردند که در فینال هر دو دوره قبلی مغلوب سنتی‌ترین رقیب خود یعنی برزیل شده‌اند؛ سال 2004 در ضربات پنالتی و سال 2007، درحالی که مسی را هم در ترکیب خود داشتند با نتیجه تحقیرآمیز 3 بر صفر.

این دو شکست باعث شده تا حالا، حس انتقامی‌ آرژانتینی‌ها در مقابل جدی‌ترین رقیبشان، برزیل در بالاترین حدش قرار داشته باشد. آنها 18 سال است که قهرمان کوپا آمریکا نشده‌اند، بعد از 24 سال میزبان این تورنمنت هستند و در 2 فینال قبلی هم مقابل برزیل شکست خورده‌اند.

همین‌ها کافی است تا بسیاری از کارشناسان همچون مانو منزس، آرژانتین را شانس اول قهرمانی در کوپا معرفی کنند. سرمربی تیم ملی آرژانتین که می‌داند برای قهرمان شدن در این جام چه فشار بالایی روی او و شاگردانش قرار دارد، با وجود نتایج ضعیف آرژانتین در چند بازی دوستانه اخیر از جمله شکست 4 بر یک مقابل نیجریه گفت: «بازی درخانه نقش مهمی‌در کسب نتیجه ایفا می‌کند و آرژانتین هم میزبان این دوره است. این بزرگ‌ترین برتری ما نسبت به سایر تیم‌هاست.»

فهرست نفرات آرژانتین برای کوپا 2011

دروازه‌بانان: سرخیو رومرو (آلکمار)، خوان پابلو کاریسو (ریورپلاته) و ماریانو آندوخار (کاتانیا).

مدافعان: گابریل میلیتو (بارسلونا)، اسکیل گارای (رئال‌مادرید)، نیکولاس بوردیسو (رم)، خاویر زانتی (اینتر)، نیکولاس پاره‌خا و مارکوس روخو (اسپارتاک مسکو)، پابلو سابالتا (منچسترسیتی) و لوسیانو مونسون (بوکاجونیورز).

هافبک‌ها: خاویر ماسچرانو (بارسلونا)، لوکاس بیلیا (اندرلشت)، اور بانگا (والنسیا)، استبان کامبیاسو (اینتر)، خاویر پاستوره (پالرمو) و فرناندو گاگو (رئال مادرید).

مهاجمان: لیونل مسی (بارسلونا)، آنخل دی‌ماریا و گونسالو ایگواین (رئال مادرید)، سرخیو آگرو (اتلتیکو مادرید)، اسکیل لاوتزی (ناپولی)، کارلوس تبس (منچسترسیتی) و دیه‌گو میلیتو (اینتر).

فهرست نفرات برزیل برای کوپا 2011

دروازه‌بانان: جولیو سزار (اینترمیلان) و ویکتور (گرمیو)

مدافعان: دانیل آلوس (بارسلونا)، مایکون (اینتر)، آندره سانتوز (فنرباغچه)، آدریانو (بارسلونا)، دیوید لوئیس (چلسی)، لوسیو (اینترمیلان)، لوئیزائو (بنفیکا) و تیاگو سیلوا (میلان)

هافبک‌ها: ساندرو (تاتنهام)، لوکاس لیوا (لیورپول)، رامیرز (چلسی)، الیاس (اتلتیکو مادرید)، الانو (سانتوز)، لوکاس (سائوپائولو)، جادسون (شاختار دونتسک) و پائولو انریکه گانسو (سانتوز)

مهاجمان: روبینیو (میلان)، نیمار (سانتوز) و فرد (فلومیننسه)

انصراف ژاپن و حضور کاستاریکا

تیم ملی فوتبال ژاپن که پیش از این در سال 1999 به بازی‌های کوپا آمریکا دعوت شد، برای حضور در رقابت‌های امسال نیز یکی از مهمانان غیرآمریکایی بود.

از آنجا که تعداد اعضای کنفدراسیون آمریکای جنوبی فقط ۱۰ کشور است، از سال 1993 تصمیم براین شد که در هر دوره ۲ تیم از دیگر کنفدراسیون‌های عضو فیفا به این مسابقات دعوت ‌شوند. از همان سال تاکنون، مکزیک همواره یکی از مهمانان این تورنمنت بوده‌ است و قرار شد امسال ژاپن دیگر مهمان کوپا باشد، اما زلزله و سونامی‌ در این کشور باعث شد آنها از حضور در کوپا آمریکا انصراف دهند. البته «جونجی اوگورا» رئیس اتحادیه فوتبال ژاپن دلیل این انصراف را مخالفت بیشتر باشگاه‌های اروپایی با ترخیص بازیکنان ژاپن برای شرکت در رقابت‌های کوپا آمریکا عنوان کرد و گفت به دلیل تأخیری که پس از زلزله و سونامی ‌مهیب ژاپن در مسابقات لیگ این کشور به وجود آمد، فراخواندن بازیکنان داخلی نیز دشوار خواهد بود.

بعد از این تصمیم کنفدراسیون آمریکای جنوبی، کاستاریکا را جایگزین ژاپن کرد.

خواندنی‌هایی از کوپا آمریکا

‌‌ـ‌ 2 دوره اول کوپا آمریکا به صورت دوره‌ای برگزار شد، اما پس از آن این رقابت‌ها به صورت گروهی برگزار شد.

‌‌ـ‌ جام ملت‌های آمریکای جنوبی از سال 1929 به مدت 7 سال برگزار نشد تا این‌که در سال 1935 با میزبانی پرو باز هم تیم‌های برتر آمریکای جنوبی به رقابت باهم پرداختند.

‌‌ـ‌ از سال 1937 جمع تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها به 6 تیم رسید. طی سال‌های 1939 تا 1941 این تعداد به 5 تیم تقلیل پیدا کرد، اما مجددا از سال 1942 رقابت‌ها با حضور 7 تیم دنبال شد. از سال 1947 جمع تیم‌های حاضر در این مسابقات به 8 تیم افزایش یافت.

‌‌ـ‌ ترکیب مسابقات از سال 1975 تغییر کرد و تیم‌ها رقابت خود را در 3 گروه 3 تیمی ‌دنبال کردند.

‌‌ـ‌ کوپا آمریکا تا سال 1986 از نظم خاصی برای فواصل زمانی برخوردار نبود و پس از پایان هر دوره تصمیمات زمان دوره بعد گرفته می‌شد. عجیب‌تر این‌که رقابت‌های کوپا آمریکا در هر 2 دوره جنگ جهانی اول و دوم برگزار شد.

‌‌ـ‌‌ در سال‌های 1989 و 1991 مسابقات کوپا آمریکا در 2 گروه 5 تیمی ‌دنبال شد و از سال 1993 تعداد تیم‌های حاضر باز هم افزایش پیدا کرد و این بار به 12 تیم رسید.

‌‌ـ‌ از نظر آمار میزبانی آرژانتین با 9 دوره میزبانی رتبه نخست، اروگوئه با 7 دوره میزبانی رتبه دوم، شیلی و پرو با 6 دوره میزبان رتبه سوم، برزیل با 5 دوره میزبانی رتبه چهارم و پس از آن اکوادور با 3 دوره میزبانی، بولیوی با 2 دوره میزبانی، کلمبیا، پاراگوئه و ونزوئلا با یک دوره میزبانی قرار دارند و 3 دوره نیز این رقابت‌ها میزبان نداشته و به طور چرخشی در تمام کشورهای برگزارکننده انجام شده است.

‌‌ـ‌ اروگوئه و آرژانتین با 14 بار قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های این تورنمنت محسوب می‌شوند و پس از این دو تیم، برزیل با 8 قهرمانی قرار دارد، پاراگوئه و پرو 2 بار مقام قهرمانی را به خود اختصاص دادند و کلمبیا و بولیوی نیز هر کدام یک بار قهرمان شدند.

‌‌ـ‌ با توجه به این‌که این رقابت‌ها قدمتی 95 ساله دارد، قدیمی‌ترین تورنمنت قاره‌ای فوتبال محسوب می‌شود.

رضا پورعالی‌/‌گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها