امشب از هر جای ایران که هستید به ماه گرفته نگاه کنید

نکاتی در باره ماه گرفتگی طولانی امشب

ماه گرفتگی کلی امشب در حدود 100 دقیقه به درازا می کشد که یکی از طولانی ترین زمان ها برای گرفت کلی ماه است
کد خبر: ۴۰۹۴۰۲

امشب مردم نیمی از سیاره زمین، شاهد پدیده نجومی نسبتا نادری هستند. ماه گرفتگی ها اگرچه پدیده چندان غریبی به شمار نمی آیند و بسیاری ازمردم بارها آن ها  را دیده اند اما گرفت امشب ماه دارای ویژگی هایی است که آن را به نسبت خاص می کند. ماه امشب تقریبا در امتداد مستقیم راستای زمین خورشید عبور می کند و بدین ترتیب مدت زمان گرفت کامل – زمانی که ماه کاملا تیره شده است – بسیار طولانی است. ماه حدود 100 دقیقه در حالت گرفت کامل باقی خواهد ماند.


زمان گرفت:
ماه گرفتگی امشب (چهارشنبه شب) از ساعت 21:54 دقیقه به وقت مرکزی ایران (17:24 به وقت جهانی) آغاز می شود. ماه در این هنگام وارد نیم سایه می شود. در آغاز این مرحله کاهش نور ماه شب 14 آن قدر اندک است که شاید جز چشم های آزموده امکانی برای تشخیص آن نداشته باشند. اما اندک اندک بر میزان تیرگی ماه افزوده می شود تا اینکه در ساعت 22:52 (18:22 وقت جهانی) گرفت جزیی آغاز شود. با آغاز این گرفت همه افراد می توانند ماه گرفتگی را به راحتی تشخیص داده و آن را تماشا کنند. در این مرحله هلال هایی از ماه کم کم به زیر سایه زمین فرو می روند و ماه شروع به تیره شدن می کند. ساعتی بعد و در ساعت 23:52 به وقت ایران (19:22 به وقت جهانی) گرفت کلی آغاز می شود. ماه به طور کامل در این مرحله در سایه زمین قرار می گیرد و ماه درخشان شب 14 تیره می شود. البته در این مرحله هنوز می توان ماه را دید بازتاب نور زمین به ماه سطح آن را درخشان می کند و بازتاب آن درجو زمین باعث ایجاد رنگ مسینی برای ماه می شود. از این زمان به مدت 100 دقیقه فرصت دارید از تماشای ماه گرفتگی کامل لذت ببرید تا اینکه در ساعت 1:42 دقیقه بامداد، گرفت کلی تمام می شود و بار دیگر گرفت جزیی آغاز می شود و ماه کم کم باز می شود. در ساعت 2:32 بامداد گرفت جزیی تمام شده و ماه وارد نیم سایه زمین می شود که بار دیگر تشخیص کاهش نور اندک آن دشوار است تا اینکه سرانجام در ساعت 3:30 بامداد به وقت مرکزی ایران، با پایان گرفت نیم سایه ای، ماه از سایه زمین خارج می شود و یک یاز به یاد ماندنی ترین گرفت های سال های اخیر به پایان می رسد.

نقشه و جزییات گرفت امشب به روایت فرد اسپناک

گرفتی تیره
رنگ و میزان درخشان بودن ماه در هنگام گرفت رابطه مستقیمی با وضعیت جوی زمین دارد و رویدادهای سال جاری باعث می شود که انتظار داشته باشیم این گرفت یکی از تیره ترین گرفت های سال های اخیر باشد.
اگرچه مسیر گرفت و هم خطی استثنایی این ماه گرفتگی به خودی خود باعث می شود انتظار ماه تیره ای را در هنگام گرفت کامل داشته باشیم اما فعالیت های آتشفشانی نیز مزید این علت شده اند.ریچارد کین از دانشگاه کلورادو، که در باره رابطه آتش فشان ها و میزان تیرگی ماه در هنگام گرفت کار می کند، معتقد است فوران هفته گذشته آتشفشانی در شیلیف باعث ورود میزان زیادی دی اکسید سولفور به جو زمین شده است که با توجه به الگوهای باد، این ذرات در ارتفاعات بالا پراکنده شده و در نتیجه احتمالا تاثیر مستقیمی بر تیرگی ماه گرفته امشب خواهد گذاشت.
یکی از فعالیت های منجمان آماتور در هنگام گرفت بررسی میزان تیرگی ماه در هنگام گرفت کلی است.

وضع هوای امشب
نقشه های هوا شناسی برای امشب آسمانی صاف را برای اکثر نقاط کشور نوید می دهند. بنابراین تنها مانع احتمالی برای رویت این ماه گرفتگی می تواند غبار محلی باشد که البته این غبار حتی در شدید ترین حالت هم نمی تواند مانع رویت ماه گرفتگی شده و تنها باعث تیرگی محیط و تغییر رنگ و نور ماه در هنگام گرفت خواهد شد.

گرفت بعدی
ماه گرفتگی بعدی 10 دسامبر سال 2011 رخ می دهد که از ایران به طور جزیی قابل رویت خواهد بود. اما برخلاف آنچه در برخی از وب سایت ها منتشر شده است این تنها گرفتگی در یک قرن آینده نیست. نکته ای که گاه به اشتباه ترجمه و منتشر شده است به این مساله اشاره دارد که گرفت امسال با توجه همخطی استثنایی ماه، زمین و خورشید، یکی از تیره ترین گرفت ها خواهد بود به طوریکه آخرین باری که چنین وضعیتی تکرار شد به سال 1971 باز می گردد و بار دیگر که چنین گرفتی با چنین مشخصاتی را تجربه کنیم حدود 47 سال بعد و در تاریخ 6 ژوئن 2058 خواهد بود.

تماشای آنلاین گرفت ماه
در پدیده ای مانند ماه گرفتگی بسیاری از وب سایت ها اقدام به پخش اینترنتی یا وب کست ماه گرفتگی می کنند .

شما می توانید از جمله در سایت های http://www.astronomylive.com  و http://astro.viten.no/english.htm 

این پدیده را مستقیما مشاهده کنید. ضمن اینکه وب سایت http://www.spaceweather.com

گزارش های کاملی از این رویداد را منتشرکرده و بلافاصله پس از پایان گرفت گالری ویژه ای از تصاویر ارسالی مردم سراسر جهان در باره آن منتشر می کند.  شما نیز اگر تصاویری از این گرفت تهیه کردید که به نظرتان ارزش انتشار عمومی دارد می توانید برای مدیران این سایت و از طریق صفحه

 http://spaceweather.com/submissions/index.php 

 ارسال کنید تا در صورت تایید منتشر شوند. البته به یاد داشته باشید که تنها تصاویری ارزشمند هستند که عکس واقعی رویداد باشند و استفاده از جلوه های تصویری، مونتاژ کردن تصاویر و دست کاری در عکس باعث می شود اصالت عکس و اعتبار عکاس آن زیر سوال رود. در عین حال می توانید نمونه ای از عکس های خود را برای صفحه جام جم آنلاین به نشانی Scienceonline@jamejamonlineir بفرستید تا در صورت امکان در بخش گزارش های تصویری این رویداد منتشر کنیم.

از کجا رصد کنیم؟
شما در هر کجای ایران که باشید می توانید این پدیده را از پشت بام، بالکن و یا حیاط منزل خود رصد کنید. بسیاری از مراکز علمی برای امشب برنامه های ویژه ای تدارک دیده اند که می تواندید با تماس با مراکزعلمی، رصد خانه ها و یا گروه های نجومی شهرتان  از انجام برنامه های عمومی آنها مطلع شوید. تنها دلیلی که می تواند شما را از دیدن این پدیده استثنایی محروم کند خواب ماندن است که توصیه می کنم امشب، اندکی بی خوابی را تحمل کنید تا این فرصت بی نظیر را از دست ندهید. شاید امشب شما میزبان و یا میهمان باشید و این بهترین فرصت است تا با دوستان و بستگان خود نیمه شب را به حیاط، پشت بام و یا بالکن منزل و یا پارکی عمومی بروید و برای دقایقی ماه گرفته را نیز میهمان خود کنید.

نویسنده : پوریا ناظمی

عکس اصلی مطلب از  Alan Dyer و مربوط به خسوف 2011

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها