فرزین تشریح کرد:

جزئیات طرح تحول نظام بانکی

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی جزئیات طرح تحول نظام بانکی و روند بررسی آن را در این کارگروه تشریح کرد.
کد خبر: ۴۰۹۱۲۲

محمدرضا فرزین در گفتگو با ایسنا درباره بررسی طرح تحول بانک در کارگروه طرح تحول اقتصادی اظهار کرد:‌ طرح تحول بانکی یکی از محورهای اصلی طرح تحول اقتصادی است و از همان آغاز به کار کارگروه تحولات اقتصادی یکی از موضوعات عمده بوده است. در ابتدای کار معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد طرحی را تهیه کرد که کلیات آن در کارگروه به تصویب رسید و مقرر شد جزئیات آن طراحی و نظرات اعضای کارگروه تامین شود.

وی ادامه داد: پس از آن بانک مرکزی و معاونت بانک و بیمه به طور جداگانه شروع به نهایی کردن طرح تحول بانکی کردند. بانک مرکزی جلسات منظمی در این باره با حضور صاحب‌نظران بانکی و مدیران عامل بانک‌ها داشت.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی به جلسه هفته گذشته دبیرخانه طرح تحول اقتصادی درباره طرح تحول بانکی اشاره کرد و گفت: برای تهیه و نهایی کردن طرح تحول بانکی مقرر شد جلسات منظمی برگزار شود تا محورهایی که پیش از این از سوی مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور مورد تاکید قرار گرفته بودند، در این طرح لحاظ شود.

به گفته فرزین رییس جمهور چند نظر مشخص درباره طرح تحول بانکی دارد که در کارگروه پیگیری می‌شود. یکی از آن‌ها مبتنی شدن نظام بانکداری بر بانکداری بدون رباست که شائبه‌های درباره‌ آن وجود دارد و باید در اصلاحات نظام بانکی دیده شود.

وی ادامه داد: ‌یکی دیگر از موضوعاتی که رییس‌جمهور تاکید زیادی بر آن دارد تامین نیازهای خرد مردم از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه است. نظام بانکی باید برای برطرف کردن نیازهای ضروری مردم به صورت قرض‌الحسنه و همچنین تامین منابع مالی کارآفرینان کوچک وارد عمل شود و این گونه نباشد که فقط بنگاه‌های بزرگ به منابع مالی دسترسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: یکی از محورهای مهم دیگر طرح تحول بانکی، اصلاح و افزایش کارایی نظام بانکی است چون قیمت تمام‌شده پول در این سیستم بالاست و باعث بالا رفتن نرخ تسهیلات هم می‌شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره راهکارهای کاهش نرخ سود بانکی در طرح تحول گفت: با کاهش قیمت تمام‌شده پول، سیستم بانکی می‌تواند منابع ارزان‌تری در اختیار مشتریان قرار بدهد.

فرزین بر گسترش نظام‌های مشارکتی‌ در سیستم‌ بانکی تاکید کرد و گفت: با گسترش مشارکت سپرده‌گذاران در طرح‌ها، سیستم بانکی با سودی که از پروژه‌ها دریافت می‌کند، می‌تواند متناسب با آن سود قطعی مناسبی برای سپرده‌گذاران در نظر بگیرد.

وی در پاسخ به این که کدام نسخه از طرح تحول بانکی در کارگروه مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: بانک مرکزی نسخه‌ای را تهیه کرده که در دستور کار ما قرار دارد و وزارت اقتصاد هم اقداماتی در این باره انجام داده است که محورهای طرح آن‌ها هم در کارگروه مطرح خواهد شد. این نسخه‌ها اختلاف بنیادی با هم ندارند و تنها در بعضی پروژه‌ها و طرح‌ها اختلافاتی وجود دارد.

فرزین تاکید کرد:‌ مرجعی که در این باره تصمیم‌گیری نهایی انجام خواهد داد ابتدا دبیرخانه کارگروه طرح تحول اقتصادی و پس از آن کارگروه اصلی طرح تحول اقتصادی با ریاست رییس‌جمهور است. در حال حاضر دبیرخانه بحث‌های کارشناسی را درباره طرح تحول بانکی انجام می‌دهد و کارشناسان دیگاه‌های خود را در این باره می‌گویند تا جمع‌بندی ‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها