بودجه مقاوم‌سازی مدارس 7 برابر شد

با 7 برابر شدن اعتبارات مقاوم‌سازی مدارس، آیا دیگر بهانه‌ای برای تحصیل دانش‌آموزان زیر‌سقف‌های لرزان باقی می‌ماند؟ حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش دیروز از 7 برابر شدن بودجه عمرانی این وزارتخانه در سال 90 خبر داد، این درحالی است که براساس آخرین آمارها 82 درصد مدارس تخریبی و خطرآفرین کشور به مقاوم‌سازی نیاز دارند، 6500 میلیون مترمربع از فضای مدارس کشور کهنه و فرسوده‌اند و 60 درصد مدارس کشور هنوز فرسوده‌اند و به استحکام‌سازی نیاز دارند.
کد خبر: ۴۰۴۵۲۹

براساس برنامه پنجم توسعه، 3216 میلیارد تومان اعتبار برای حذف مدارس تخریبی و مقاوم‌سازی مورد نیاز است.

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در گفت‌وگو با «جام‌جم» گفت: در صورت تخصیص اعتبارات لازم، امیدواریم تا پایان سال 92 تمام مدارس خطر‌آفرین و غیر ایمن از صحنه آموزش و پرورش کشور حذف شوند.مرور اعتبارات سال‌های اخیر به مدرسه‌سازی نشان می‌دهد که طی 5 سال گذشته، بیش از 2700 میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات معمول برای تخریب و بازسازی مدارس خطر‌آفرین و نیز مقاوم‌‌سازی مدارس فرسوده در اختیار آموزش‌و‌پرورش قرار گرفته است.

به گفته رئیسی، بیشتر مدارس فرسوده و خطرآفرین در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ پرجمعیت کشور که قدمت بالایی دارند، واقع شده‌اند. وی تاکید کرد: مدارس شهر تهران، بیشترین آسیب‌پذیری را در میان مدارس فرسوده کشور دارند، هرچند کلانشهرها نیز با چنین مشکلی مواجه هستند.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس قول داده است تا در صورت پرداخت این اعتبارات، ساخت مدارس جدید با استانداردهای روز انجام شود تا علاوه بر این‌که این فضاها برای آموزش دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرند، بتوان از آنها در مواقع بحران و زلزله به‌عنوان پناهگاه امنی برای استقرار مردم استفاده کرد.

رئیسی در این باره گفت: در ساخت مدارس جدید مقررات و آیین‌نامه‌های زلزله و ساختمان رعایت می‌شود، بنابراین ساخت و سازهای انجام شده در کشور طی چند سال اخیر به خصوص در شهرهای بزرگ به صورت صنعتی است تا خطاهای اجرایی به صفر برسد.

وی تاکید کرد: در برنامه پنجم توسعه، همه مشکلات مربوط به مدارس تخریبی و خطرآفرین و غیر استاندارد با مقاوم‌سازی، بهسازی و نوسازی برطرف می‌شود و در این ارتباط، نگرانی مسوولان کشور و والدین و مربیان از بابت تحصیل دانش‌آموزان حل خواهد شد.

براساس این خبر، کار میدانی از سال 84 در این خصوص آغاز شده و برنامه‌ریزی برای حل معضل 13 میلیون و 200 هزار مترمربع فضای آموزشی و پرورشی تخریب و خطرآفرین کشور صورت گرفته است.

در پی اختصاص این میزان اعتبار، نمایندگان مجلس مقرر کردند که 20 درصد از یک درصد اعتبارات ورزش کشور به ساخت سالن‌های ورزشی برای دانش‌آموزان اختصاص یابد که این امر بسیار تأثیرگذار خواهد بود. بنابر اعلام سازمان نوسازی مدارس، طی 3 سال آینده 4000 سالن ورزشی و 400 استخر در سراسر کشور با محوریت مدارس دخترانه ساخته خواهد شد.

احداث 32 مجتمع آموزشی شهری نیز در سال جاری در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است. همچنین طی ابلاغیه این سازمان به تمام استان‌ها، هیچ فضای آموزشی در استان‌ها تحویل نخواهد شد مگر این‌که مجهز به نمازخانه باشد و با توجه به تکلیف که در برنامه پنجم توسعه مقرر شده مدارسی که جمعیت قابل توجه دارند حتماً باید مجهز به نمازخانه باشند.

اعتبارات عمرانی 11هزار میلیارد

حاجی‌بابایی درباره میزان اعتبارات عمرانی امسال آموزش و پرورش به ایسنا توضیح داد: اعتبار عمرانی بخش مقاوم‌سازی در سال گذشته 1700 میلیارد ریال بود که این رقم امسال به 11 هزار و 200 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: با اعتباراتی که در اختیار استان‌ها قرار گرفته و کمک خیرین مدرسه‌ساز امسال حدود 20 هزار میلیارد ریال در امر مدرسه‌سازی سرمایه‌گذاری می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که در سال جاری عملیات اجرایی 216 استخر شنا آغاز خواهد شد، افزود: 4000 سالن ورزشی که از سال قبل آغاز شده امسال با احداث 2000 سالن ادامه می‌یابد. وی اضافه کرد: 20 هزار نمازخانه و کتابخانه نیز در کنار همه مدارس که حدود 4 میلیون مترمربع مدرسه‌سازی در سال جاری خواهد بود احداث می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: سال 90 سال نهضت بزرگ در امر تجهیز مدارس خواهد بود و امسال 20 درصد اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در این زمینه هزینه می‌شود. سال گذشته این رقم 5‌/‌12 درصد اعتبارات عمرانی بود.

کتایون مصری ‌/ ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها