عبدالله گل را در این سفر 100 تاجر و 25 خبرنگار همراهی می‌کنند

رئیس‌جمهور ترکیه امروز به تهران می‌آید

عبدالله گل، رئیس‌جمهور اسلامگرای ترکیه عصر امروز در نخستین سفر رسمی خود به ایران، راهی تهران می‌شود تا سیاست همراهی با همسایه شرقی خود را دنبال کند؛ سیاستی که رهبران ترک از آن به عنوان سیاست به صفر رساندن مشکلات با همسایگان یاد می‌کنند. هیاتی بلندپایه شامل 135‌مقام دولتی رئیس‌جمهور ترکیه را در این سفر همراهی می‌کنند و علاوه بر این بیش از 100 تاجر و 25 خبرنگار نیز در هیات او حضور دارند. همچنین 4 وزیر کابینه رجب طیب اردوغان، شامل وزیران خارجه، کشور، انرژی و مشاور در امور خارجی نیز در این سفر رئیس جمهور ترکیه را همراهی می‌کنند.عبدالله گل در سفر به تهران با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور و برخی دیگر از مقامات از جمله معاون اول رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
کد خبر: ۳۸۵۶۸۹

رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه این سفر به خبرنگار ایرنا گفت رئیس‌جمهور ایران تاکنون چندین بار به مناسبت‌های مختلف از ترکیه دیدار کرده و یک دیدار کاری نیز از استانبول داشته است و سفر رسمی من به ایران نیز در پاسخ به این دیدارها انجام می‌شود.وی با اشاره به این‌که روابط ترکیه و ایران به عنوان دو کشور همسایه در سال‌های اخیر توسعه چشمگیری یافته است، مناسبات دو کشور را ورای روابط همسایگی خواند و افزود: ایران و ترکیه دو کشوری هستند که با احترام متقابل با یکدیگر برخورد می‌کنند و محتوا و سطح روابط دو کشور نیز برهمگان آشکار است.

بهمن حسین‌پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز با اشاره به این‌که سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران در راستای توسعه و تعمیق مناسبات و همکاری‌های دوجانبه تهران ـ آنکارا است، گفت: در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران در سطوح مختلف درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو خواهد شد، در کنار آن هم مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مورد مشورت و رایزنی قرار خواهد گرفت. سفیر ایران در خصوص اهمیت سفر گل به ایران یادآور شد: در چند سال اخیر روابط ایران و ترکیه به سطح واقعی‌اش نزدیک شده و شناخت و اعتماد دو کشور نسبت به هم بیشتر شده و اراده مقامات بر توسعه مناسبات است.

حسین‌پور، سفیر ایران در ترکیه اضافه کرد: تجار ایرانی و ترک در تهران نشستی خواهند داشت و دو رئیس‌جمهور در این نشست شرکت کرده و برای تجار سخنرانی می‌کنند.

یک مقام آگاه ترکیه‌ای نیز گسترش روابط اقتصادی و تجاری را مهم‌ترین هدف این سفر توصیف کرد و گفت: همکاری‌های اقتصادی و تجاری ترکیه و ایران مهم‌ترین هدف از این سفر خواهد بود. رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه به اصفهان و روز چهارشنبه به تبریز سفر خواهد کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره این سفر گفته است که وصف اصفهان را بسیار شنیده‌ام، اصفهان یک مرکز بزرگ فرهنگی و یک موزه در فضای باز است و مطمئن هستم که دیدار از اصفهان و تبریز ابعاد جدیدی به این سفر رسمی خواهد بخشید. وی افزود: به اهمیت اصفهان برای ایرانیان واقف هستم و به همین علت علاقه‌مند به دیدار از اصفهان شدم. اصفهان مرکز علما و فضلای بزرگ بوده است و این دیدار فرصتی برای آشنایی با این شهر را برایم فراهم خواهد کرد.

روابط تاریخی ایران و ترکیه

ایران و ترکیه همسایگان تاریخی هستند که از دیرباز روابطی با فراز و فرود را پشت سر نهاده‌اند. ایران، پل ارتباطی ترکیه به شرق و ترکیه، پل ارتباطی ایران به غرب است. مرزهای مشترک دو کشور از سال 1639 میلادی تاکنون تغییر نیافته است و به گفته مسوولان دو کشور روابط تهران و آنکار اینک، روابط فراگیری است و تمامی جوانب سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی و اجتماعی را در بر می‌گیرند. روابط و همکاری‌های ترکیه و ایران پس از به قدرت رسیدن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در ترکیه در سال 2002 افزایش چشمگیری یافته است. آنکارا سیاست چرخش به خاور نزدیک را در دستور سیاست خارجی خود قرار داده است؛ سیاستی که همزمان با تلاش برای الحاق به اتحادیه اروپایی، گسترش روابط با سوریه و ایران و جهان اسلام را به همراه داشت.

ترکیه با اتخاذ مواضع بی‌طرفانه و نوع سومی همواره سعی کرده در قامت یک میانجی در مناقشات و تنش‌های منطقه‌ای ظاهر شود تا از این طریق به‌زعم طراحان استراتژی سیاست خارجی، آنکارا به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای تاثیر‌گذاری خود را به بازیگران فعال منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای معرفی کند. توجیه آنکارا در اتخاذ این راهبرد این است که از این راه خواهند توانست وزن سیاسی ترکیه را بالا برده و مخالفان سنتی ترکیه را که باعث شده‌اند آنکارا بیش از یک دهه در پشت دیوار ستبر الحاق به یورو به انتظار بنشیند مجاب کنند که دارای نقشی بااهمیت و پیش‌برنده در بحران‌های منطقه‌ای است.

ترکیه همچین در سال‌های اخیر به کانال دیپلماتیکی برای حل پرونده هسته‌ای ایران تبدیل شده است. امضای بیانیه سه‌جانبه در تهران و تلاش ترکیه برای حل مساله هسته‌ای در مذاکرات استانبول نمونه‌ای از این تلاش‌هاست.

رئیس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی در مورد دیدگاه ترکیه در زمینه مساله هسته‌ای ایران و رویه کشورهای غربی بر مبنای سناریوی فشار و مذاکره، گفت: ترکیه خواهان به نتیجه رسیدن مساله هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو و مذاکره است. به گفته رئیس‌جمهور ترکیه، ایران امضا کننده ان.پی.تی و عضو سازمان انرژی اتمی است و به همین علت، مساله هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود و ترکیه به فعالیت‌های تسهیل‌کننده خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

دورنمای روابط اقتصادی دو کشور

ثبات سیاسی در ترکیه و سیاست خارجی بدون تنش حزب اسلامگرای عدالت و توسعه همچنین عامل پیشرفت چشمگیر اقتصادی این کشور شده است که شرایط مطلوبی را برای روابط اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه رقم زده است.

ایران یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان گاز طبیعی به ترکیه به شمار می‌رود. مبادلات تجاری ایران و ترکیه که در حال حاضر حدود 10 میلیارد دلار است تا 5 سال آینده به 30 میلیارد دلار خواهد رسید و این مساله نشانگر عزم دو کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود است.

در عین حال سردی روزافزون روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی موجب همبستگی بیشتر تهران و آنکارا شده است. رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به سردی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی و نیز حمله نظامیان این رژیم به کشتی ماوی مرمره و کشتار عده‌ای از شهروندان ترک اشاره کرد و افزود: این حمله در آب‌های بین‌المللی صورت گرفت و اسرائیل اقدامی علیه حقوق بین‌الملل انجام داده و به این دلیل ما نیز واکنش شدیدی نشان دادیم.

وی با تشکر از توجه ملت و دولت جمهوری اسلامی در این ارتباط، تصریح کرد: متاسفانه به‌رغم حقانیت ترکیه در این موضوع برخی از کشورها بی‌طرف مانده‌اند، ولی در سازمان ملل کشورهای زیادی ثابت کرده‌اند که ترکیه بحق بوده است. در هر صورت آنچه مسلم است این که روابط رو به گسترش ایران و ترکیه با سفر رئیس‌جمهور این کشور به تهران و دیدار با مقامات عالی‌رتبه کشورمان سیر صعودی خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها