کشف 20 هزار اثر ثبت نشده در موزه ملی ایران

مراسم افتتاح مجموعه موزه‌های ارگ آزادی روز گذشته با خبری تکان دهنده همراه بود؛ خبر کشف 20 هزار شی‌ء تاریخی ثبت‌نشده در انبار موزه ملی ایران که شاید از آن بتوان به عنوان حادثه سال میراث فرهنگی یاد کرد. حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که روز گذشته برای بازگشایی ساختمانی به میدان آزادی تهران رفته بود ـ‌ که روزی سازمان متبوعش در آن قرار داشت ـ این خبر را در حالی اعلام کرد که معتقد بود گاهی گنجینه‌هایی از آثار تاریخی در انبارها پیدا می‌شود که در آنها می‌توان آثار در خور توجهی یافت.
کد خبر: ۳۸۵۱۵۴

بقایی برای تشریح این موضوع، موزه ملی ایران باستان را مثال زد که با یک ساماندهی کوچک تنها نزدیک به 20هزار اثر تاریخی که حتی فرصت ثبت شدن نیز نیافته بودند در آن یافت شده است. اما او در ادامه این مراسم بازدید اندک از موزه‌های کشور را وابسته به مسائل فرهنگی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد. بقایی گفت: بهترین موزه‌ها مجموعه‌های فرهنگی ـ‌ علمی هستند و این در حالی است که موزه رضا عباسی در سال تنها 63 هزار نفر بازدیدکننده دارد که این تعداد بازدیدکننده برای مجموعه فرهنگی و جامعه ما پرسش‌انگیز است.

این مراسم با گشایش موزه‌های هنرهای‌ملی، نقاشی ‌پشت‌شیشه و گنجینه ‌رضا‌ عباسی در ارگ پایان یافت. ارگ آزادی 3 ماه پیش با انتقال ساختمان سازمان میراث فرهنگی به خیابان 30 تیر تخلیه شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها