هرچند سال گذشته اپیدمی آنفلوآنزای نوع A سبب شد جوان‌تر‌ها به حج اعزام شوند و بالای 60 سال‌ از اعزام منع شدند؛ اما امسال از 103 هزار زائری که قرار است راهی این سفر معنوی شوند، بیش از 30 هزار نفر بالای 65 سال سن دارند و شمار زیادی از آنها از فشار خون، دیابت و نارسایی عروق قلبی رنج می‌برند و توجه به همین آمار، مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت را در آماده‌باش کامل قرار داده است. این آماری است که دکتر سیدعلی ریاض، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر، آن را در نشست خبری روز گذشته با موضوع مسائل سلامت و بهداشت حجاج تمتع سال 89 ارائه کرد. براساس این آمار، امسال بیش از 4500 زائر بالای 80 سال و 59 زائر بالای 100 سال نیز در میان زائران وجود دارند.
کد خبر: ۳۵۸۳۹۶

به گفته ریاض، سنجش سطح سلامت مرکز پزشکی حج و زیارت بیانگر آن است که امسال بیش از 19 هزار زائر از فشار خون، 10 هزار نفر از دیابت و 5500 نفر از نارسایی عروق قلبی رنج می‌برند.

او اعلام کرد: تاکنون حدود 1200 نفر از متقاضیان حج، به دلیل عدم برخورداری از سطح سلامت قابل قبول از سفر منع شده‌اند.

چه کسانی نمی‌توانند به حج بروند؟

براساس قوانین کاری سازمان حج و زیارت، متقاضیان حجی که از نظر جسمی بشدت ناتوان هستند و در انجام امور شخصی خود مشکل دارند، معتادان، بیمارانی که از سرطان‌های کنترل نشده رنج می‌برند، مبتلایان به بیماری‌های عفونی واگیردار کنترل نشده مانند هپاتیت، بیماران روانی کنترل نشده، بانوان باردار، بیمارانی که یک ماه پیش از اعزام دچار انواع سکته قلبی یا مغزی شده‌اند، بیمارانی با نارسایی قلبی فانکشن کلاس 3 یا 4، مبتلایان به آسم پیشرفته، مبتلایان به سیروز پیشرفته و عقب‌ماندگان ذهنی متوسط و شدید، مطلقا از اعزام به حج منع شده‌اند و تیم پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت وظیفه دارد با معاینات پزشکی متقاضیان حج، درباره ابتلا یا عدم ابتلای این افراد به بیماری‌هایی که از آنها نام بردیم، تحقیق کند.

در این زمینه، ریاض در گفتگویی اختصاصی با «جام‌جم» اظهار کرد: متاسفانه علاقه زیاد متقاضیان حج به اعزام سبب می‌شود برخی بیماری‌های خود را کتمان کنند و این پنهانکاری، یکی از دلایل فوت زائران یا بروز مشکلات جدی برای آنها در طول حج می‌شود.

وی افزود: بیشترین بیمارانی که در سال‌های گذشته به مراکز پزشکی ایران مراجعه کرده‌اند، دچار مشکلات تنفسی شده‌اند. با این حال بیماری‌های قلبی و عروقی، سرماخوردگی و اسکلتی عضلانی هم از فراوانی قابل توجهی برخوردار بوده‌اند.

او دلیل شیوع بیشتر بیماری‌های تنفسی را بی‌توجهی برخی زائران به بهداشت فردی، زندگی جمعی و ارتباط‌های نزدیک در طول حج، استرس زیاد زائران و برنامه‌های فشرده در طول این مدت دانست.

ریاض تاکید کرد: سال گذشته به دلیل شیوع آنفلوآنزای نوع A، به زائران درباره پرهیز از دست دادن و روبوسی، شستن دست‌ها پیش از غذا و پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه یا سرفه، توصیه‌هایی شد. گرچه امسال این نوع آنفلوآنزا شایع نیست، هنوز رعایت این توصیه‌های بهداشتی لازم است؛ چراکه از انواع بیماری‌هایی که معمولا همزمان با بازگشت زائران به کشور شایع می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

فرآیند ارائه خدمات به بیماران

ریاض سطوح خدمت‌رسانی پزشکی را به زائران در طول حج به 3 سطح تقسیم کرد و توضیح داد: نخستین سطح خدمت‌رسانی از پزشکان کاروان‌ها آغاز می‌شود و امسال در این خصوص، 650 پزشک در پوشش کاروان‌های زوار به عربستان اعزام می‌شوند.

به گفته ریاض، پزشکان کاروان‌ها در شهرستان‌ها و استان‌ها ثبت‌نام ‌شده، سپس به میزان یک و نیم برابر میزان نیاز استان‌ها به مدیران کاروان‌ها معرفی می‌شوند تا مدیران از میان آنها، نیروی لازم خود را انتخاب کنند.

هر کاروان به شکل عادی یک پزشک به همراه دارد؛ اما کاروان‌های جانبازان، برای رفاه حال زوار جانباز از 2 پزشک استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: در سطح دوم ارائه خدمات پزشکی، بیماران به مراکز پزشکی کشورمان در عربستان ارجاع داده می‌شوند و در شرایطی که وضعیت سلامت آنها بحرانی باشد و نیاز به خدماتی ویژه همچون جراحی داشته باشند، آنها را به بیمارستان‌های عربستان ارجاع می‌دهیم و اگر مطمئن شویم که قادر به ادامه حج نیستند، آنها را به کشور برمی‌گردانیم.

ریاض افزود: ما ترجیح می‌دهیم پزشکانی را به حج اعزام کنیم که پیشتر فریضه تمتع را به‌جا آورده باشند و صرفا به عمره‌گزاری بپردازند؛ چراکه پزشکان در حال انجام تمتع، دچار محدودیت‌هایی خاص از نظر زمانی و مکانی می‌شوند و این سطح خدمات آنها را کاهش می‌دهد.

شرایط خاص، تسهیلات خاص

فراوانی زائران سالمند در حج امسال سبب شده است مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت هم راهکار‌هایی خاص برای کنترل سلامت زائران و آگاهی‌رسانی به آنها بیندیشد.

ریاض در این زمینه به پیامک‌های آموزش سلامت اشاره کرد که قرار است امسال برای همه زائران در طول حج ارسال شود تا سطح آگاهی آنان را ارتقا دهد. همچنین به هر زائر، دفترچه‌های سلامت و بهداشت و تغذیه داده می‌شود و دفترچه‌هایی مخصوص نیز در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز پزشکی حج گفت: برای حج تمتع امسال، 75 تن دارو و تجهیزات پزشکی برای پوشش مناسب زوار برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی هلال‌احمر ایران مستقر در عربستان ارسال شده است.

او همچنین به راه‌اندازی سیستم مشاوره درمانی تلفنی برای زوار بخصوص حجاج زن اشاره کرد و یادآور شد: با استفاده از این سیستم، متخصصان زن می‌توانند پاسخگوی مسائل و بیماری زوار بانوان کشورمان در حج تمتع 89 باشند که این سیستم پاسخگویی درمانی و بهداشتی تا حد زیادی می‌تواند در کمتر شدن تردد حجاج تاثیر‌گذار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها