معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: با بهره برداری ازدو طرح بنزین سازی 25 میلیون لیتر به صورت ضربتی به ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه های داخلی افزوده خواهد شد و کشور تا پایان سال آینده از واردات بنزین بی نیاز می شود.
کد خبر: ۳۴۹۹۶۰

علیرضا ضیغمی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا در تشریح عملکرد این بخش در هفته دولت افزود: در پروژه های بنزین سازی سرمایه گذاری معادل دو میلیارد دلار پیش بینی شده که از این رقم یک میلیارد و 300 میلیون دلار آن هزینه شده و حدود 700 میلیون دلار باقی مانده است که تامین آن مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: با تزریق رقم باقی مانده تا پایان سال آینده در تولید بنزین به خودکفایی خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه برای حفظ و توسعه ظرفیت تصفیه نفت خام در کشور اجرای طرحهایی به ارزش معادل 46 میلیارد دلار پیش بینی شده است، افزود: این میزان سرمایه گذاری به منظور حفظ و نگهداشت توان تولید پالایشگاه ها ، طرح های بنزین سازی و طرح های توسعه ای ارتقای کیفیت محصولات و احداث پالایشگاه های جدید صورت می گیرد.

معاون وزیر نفت بااشاره به اینکه از این میزان سرمایه گذاری شش میلیارد و 300 میلیون دلار آن صرف حفظ و نگهداشت توان تولید پالایشگاه ها خواهد شد ، افزود: دو میلیارد و یکصد میلیون دلار آن تاکنون هزینه شده است و چهار میلیارد و 200 میلیون دلار آن تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه صرف خواهد شد.

به گفته ضیغمی ، بخشی از فعالیت های توسعه ای این شرکت به افزایش کیفیت فرآروده های نفتی تولیدی اختصاص دارد که هدف دستیابی به استاندارد یورو 4 و 5 است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآروده های نفتی ایران افزود:برای اجرای طرحهای بهینه سازی و توسعه پالایشگاه ها 11 میلیارد و 500 میلیون دلار منابع مالی پیش بینی شده که حدود چهار میلیارد دلار آن تاکنون هزینه شده است و مابقی از محل تامین مالی(فاینانس) و وام بانکهای داخلی تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: ساخت پالایشگاه های جدید نیز بخش دیگری از طرحهای راهبردی این شرکت است و با حمایتهای انجام شده پالایشگاه ستاره خلیج فارس با جدیت بیشتر در دستور کار قرار گرفته و منابع مالی لازم نیز پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به پیشرفت 30 درصدی پالایشگاه خلیج فارس با ظرفیت 360 هزار بشکه ، گفت: با بهره برداری از این پالایشگاه 35 میلیون لیتر در روز به ظرفیت تولید بنزین و 15 میلیون لیتر در روز به ظرفیت تولیدنفت گاز کشور افزوده خواهد شد و کشور به جرگه صادرکنندگان بنزین و نفت و گاز دنیا می پیوندد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه زمان بهره برداری از این پالایشگاه تابع تامین منابع مالی لازم است از تکمیل و بهره برداری آن در سه سال اینده خبر داد.

به گفته این مقام مسوول ، احداث پالایشگاه های جدید درکشور نیازمند 26 میلیارد دلار منابع مالی است که هشت میلیارد و 500 میلیون دلار آن تاکنون هزینه شده است.

ضیغمی در خصوص خوراک پالایشگاه های جدید نیز گفت : خوراک این پالایشگاه ها در مجموع یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت در روزاست که با در نظر گرفتن مصرف یک میلیون و 700 هزار بشکه ای پالایشگاه های کنونی این رقم در مجموع به سه میلیون و 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص میزان تولید فرآورده های نفتی در کشور گفت: مجموع تولید فرآورده های نفتی در کشور در حال حاضر 220 میلیون لیتر در روز است که با اجرای طرحهای پالایشگاهی هفت گانه میزان تولید بنزین از 45 لیتر در روز فعلی به 191 میلیون لیتر در روز ،گازوئیل از 89 میلیون لیتر فعلی به 190 میلیون لیتردر روز، نفت سفید از 19 میلیون لیتر فعلی به 47 میلیون لیتر در روز، نفت کوره از 76 میلیون لیتر فعلی به 79 میلیون لیتر و گاز مایع از هشت میلیون لیتر فعلی به 31 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها