شاگردان مرد دیوانه در دریای پرتلاطم

روزها پس از حذف تیم ملی فوتبال شیلی به دست برزیل در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2010 سرمربی آرژانتینی و مشهور این تیم معترف است که شیلی در این پیکارها سیری نزولی داشته و به تبع آن چاره‌ای جز حذف نداشته است. برخوردن به برزیل در جمع 16 تیم پایانی جام به خودی خود اتفاقی ناگوار بود، اما به گفته بی‌یلسا در روز نبرد و در زمان تعیین سرنوشت، شجاعت کافی نزد مردان شیلی یافت نشد و بجز 20 دقیقه آغازین نیمه دوم، شیلی شهامت لازم و میل به تهاجم شدید را از خود بروز نداد و منفعل بود. به زعم سرمربی سابق تیم ملی آرژانتین، شیلی در دفعاتی هم که حمله کرد و فرصت برای خود آفرید، توان و صلابت استفاده از آن را نزد خود بروز نداد و قانع بود و به همین سبب نیز راه به جایی نبرد.
کد خبر: ۳۴۱۸۸۳

بی‌یلسا طراح و مجری یک انقلاب کوچک در سانتیاگو از زمان به عهده گرفتن پست سرمربیگری تیم ملی شیلی در 3 سال پیش بوده است. این تیم در آوردگاه آفریقای جنوبی هم خوب کار کرد و در مرحله گروهی سوئیس و هندوراس را برد و فقط به اسپانیای قهرمان اروپا با کمترین فاصله (1ـ2) باخت و با رتبه دومی گروهش در معیت اسپانیا بالا آمد. اما در این مرحله روبه‌روی برزیل قرار گرفت و با این که تا دقیقه 36 مقاومت کرد و گلی نخورد، اما ضربه سر «ژوان» مدافع وسط برزیل که طلسم را شکست و گل نخست را به سود برزیلی‌ها به ثبت رساند، پایانی بر این مقاومت بود و با گل‌های لوئیس فابیانو و روبینیو در دقایق بعدی شیرازه تیم شیلی از هم پاشید و تیمی که در مرحله انتخابی جام جهانی 2010 در منطقه آمریکای جنوبی بعد از برزیل به رتبه دوم رسیده و پاراگوئه، آرژانتین و اروگوئه را به زیر دست خود فرستاده بود، این بار واقعا کم آورد.

با این اوصاف بی‌یلسا اعتقاد دارد تیمش درست در مقاطع حساس دچار ضعف آشکار شده و چیزی نبوده که باید می‌بود. وی آشکارا از این که تیمش به رغم درخشش در مرحله گروهی در مرحله حذفی پیکارها نتوانسته است صلابت لازم را داشته باشد، عصبانی است و با این که روزهایی متمادی از آن قضیه می‌گذرد، نمی‌تواند این خشم و نارضایتی را پنهان کند: «واقعا امید داشتم که در برابر برزیل ارائه‌گر یک بازی بهتر باشیم، اما انگار شاگردانم از یک لحظه به این نتیجه غلط رسیدند که مرد این پیکار نیستند و برای چنین چیزی کم دارند و دردسرهای ما از همان جا شدت گرفت. البته نتیجه 3 بر صفر گویای دقایق و اتفاقات داخل میدان و آنچه در این میدان رخ داد، نبود و ما بخت‌های خوبی برای گلزنی داشتیم که با بی‌دقتی از دست دادیم. در مقطعی که می‌تازید و فرصت خلق می‌کنید، باید توان زدن ضربات آخر با قدرت هر چه بیشتر را داشته باشید و این چیزی بود که ما در روز مسابقه با برزیل نداشتیم. برای من ماندگارترین تصویر این جام نه 2 پیروزی کسب شده بلکه شکست‌مان در مقابل برزیل است که حذف‌مان را رقم زد.»

با این حال بی‌یلسا از یاد برده است که این حادثه، واقعه تازه‌ای نبود و شیلی برای ششمین بار متوالی بود که به رقیب بزرگ هم منطقه‌ای خویش و فاتح 5 دوره جام جهانی می‌باخت. بی‌یلسا که به خاطر رفتارهای عجیب و غریب و پراسترس و دویدن‌های عصبی‌اش در کنار خط طولی زمین به «مرد دیوانه» لقب گرفته است، حتی در مورد ماندن یا رفتن از شیلی نیز نامطمئن است و نمی‌داند آنجا بماند و به کار ریشه‌ای خود ادامه بدهد یا بار سفر بسته و به کشور دیگری برود. بی‌یلسا در این ارتباط می‌گوید: «شاید تصمیم‌گیری سریع در این زمان، کار صحیحی نباشد و به زمان بیشتری برای بررسی امور نیاز است؛ اما این را می‌دانم که با ذائقه تلخی از آفریقا بازگشته‌ایم و احساسم این است که به هدفم نرسیده‌ام و در چنین شرایطی ادامه کار در شیلی‌ آسان نخواهد بود.»

گزارش شده است یکی از گزینه‌های ژاپن برای پست مربیگری تیم ملی این کشور و با جدایی قطعی تاکه‌شی اوکادا، بی‌یلساست؛ اما او خود را از این بحث‌ها و احتمالات دور نگه می‌دارد و همچنان افسوس پایان حضور تیمی را در جام می‌خورد که با الکسیس سانچز، یکی از بهترین‌های جام نوزدهم را معرفی کرد و با کولاک بازی تهاجمی‌اش در دو دیدار اول خود، چشم‌ها را خیره کرد.

بی‌یلسا می‌گوید: «ما در هر 4 مسابقه‌مان در آفریقای جنوبی جنگنده و پرتلاش ظاهر شدیم و فقط در مسابقه آخر قادر به حل و هضم شرایط موجود نشدیم و بعد از خوردن 2?گل از برزیل به کلی از پای درآمدیم. شاید شکست در برابر برزیلی هیچ بهانه و توضیحی را نطلبد و این واقعه برای هر تیمی موجه و قابل درک باشد؛ اما انتظار و توقع تماشاگران از تیم ما در آن روز بیش از چیزی بود که ما تقدیم آنها کردیم. در عین حال قبول دارم که فاصله فنی فوتبالیست‌های ما و نفرات آنها (برزیل)‌ بیش از آن است که به وصف بیاید یا بتوان آن را جبران کرد.‌ آنها آنقدر نیرو دارند که نمی‌توان به لحاظ فنی تمامی‌شان را خنثی کرد. درست است که بعد از شکست دادن ما خودشان به هلند باختند و حذف شدند، اما دریای فاصله بین تیم‌های کم‌ امکانات مثل ما و تیم‌های بزرگ و «قدرت»های سنتی جام جهانی روشن است. این یک دریای واقعا پرتلاطم و غیرقابل عبور برای ما و امثال ماست. شاید ما در برابر هلند و آرژانتین نیز همین مشکل را می‌داشتیم.

ادامه کار من در شیلی فقط زمانی عقلایی خواهد بود که بتوانم این فاصله را کم و کمتر کنم. در حال حاضر شک دارم که بتوانم یا اصولا این کار امکان‌پذیر باشد.»

منبع: سایت S.I.Com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها