جام جم آنلاین بررسی کرد

ماجرای آبهای آلوده

وزیر بهداشت که بر آلوده بودن آب تهران تاکید داشت نظر خود را پس گرفت اما مردم نمی‌دانند که آب تهران آلوده است یا خیر و می‌توانند از این آب استفاده کنند یا نه؟
کد خبر: ۳۴۱۷۷۵

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین موضوع آلودگی آب تهران تقریبا به موضوع برنجهای آلوده در کشور تبدیل شده‌ است.

در قضیه برنجهای آلوده موسسه استاندارد بر آلوده بودن برنجها تاکید داشت، اما وزارت بهداشت آن را رد کرد ولی مجلس با تهیه 2 گزارشی که در صحن مجلس قرائت شد، بر آلوده بودن برنجها تاکید کرد ولی هنوز واردات این برنجها به کشور آدامه دارد.

در قضیه آلودگی آب تهران وزیر بهداشت بر آلوده بودن تاکید داشت اما وزارت نیرو آنرا تکذیب می‌کرد و مجلس با ورود به این قضیه نظر وزارت بهداشت را تائید کرد اما در حال حاضر وزیر بهداشت نظر خود را پس گرفت. به هر حال اظهارات دوگانه‌ی وزیر بهداشت در این زمینه نگرانی‌های جدی بین مردم ایجاد کرده است.

«در حال حاضر هم نمی‌توان وجود انواع فلزات سمی و خطرناک را در آب تهران انکار نمود و نمی‌توان با اطمینان گفت که این آب، آبی آلوده نیست. آب تهران اکنون با آلاینده‌ها و فلزات سمی برای جان مردم مضر خواهد بود و باید برای از بین بردن این آلودگی‌ها اقداماتی انجام شود. به جز آنکه انواع آلودگی‌ها از جمله میکروب‌ها، ویروس‌ها، انگلها و قارچ‌ها در آب تهران وجود دارد این آب به‌خوبی تصفیه نمی‌شود. در یک جمله کاملاً آگاهانه می‌توان اظهار کرد که آب تهران آلوده است و تردیدی در این آلودگی چه به لحاظ وجود میکروب‌ها و چه وجود انواع فلزات سمی وجود ندارد».

اینها جملاتی از علیرضا مرندی نماینده تهران در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر بهداشت دولت هاشمی رفسنجانی بود که دقیقا یک سال پیش منتشر شد.

اظهارات وزیر بهداشت در خصوص آبهای آلوده تهران


اما آنچه باعث جدی شدن مساله آلودگی آب تهران شد نه اظهارات مرندی، بلکه اظهارات مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت فعلی بود که اعلام کرد «میزان نیترات آب در برخی از نقاط تهران بالاتر از استاندارد است که وزارت نیرو تلاش می کند این آب را با آبهایی که نیترات کمتری دارند رقیق کند. برای جلوگیری از عوارض مصرف آب شرب با نیترات بالا به خانمهای باردار و کودکان شیرخوار توصیه می‌کنیم از آب بطری استفاده کنند و آب لوله کشی نخورند».

این اظهارات وزیر بهداشت بر آلوده بوده آب تهران صحه گذاشت اما بیان این جملات از وزیر بهداشت خیلی تعجب برانگیز بود بخصوص آنکه این اظهارات با تکذیبیه وزارت نیرو روبرو شد.

تعجب از این جهت که در ماجرای برنجهای آلوده بارها و بارها موسسه استاندارد از آلوده بودن برنجهای وارداتی هندی تاکید می‌کرد و حتی در 2 گزارشی که توسط کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون کشاورزی و آب و منابع طبیعی مجلس تهیه و در صحن مجلس قرائت شد و از نظر مجلس آلوده بودن برنجها محرز شده بود، اما وزیر بهداشت همواره بر سالم بودن برنجها تاکید می‌کرد و هنوز وزارت بهداشت زیر بار آلوده بودن برنجها نرفته است.

در هر حال وزیر بهداشت بعد از مدتها، آلودگی آب تهران را تائید کرد اما این وزیر مجبور شد که کمتر از یک هفته حرف خود را پس بگیرد و روز جمعه گذشته در جملاتی کاملا متناقض با اظهارات قبلی خود اینگونه گفت: «آب تهران به هیچ وجه آلودگی ندارد چرا که منظور از آلودگی، آلودگی میکروبی است و اگر برای مردم خدای نکرده این طور عنوان شده است که آب آلوده است بدانند که چنین مطلبی وجود ندارد.آب تهران هیچ گونه آلودگی ندارد و کاملاً سالم و برای همه اقشار در همه مناطق قابل شرب است و اگر به عنوان یک نکته بهداشتی در برخی مناطق نیترات بالا است این مشکل حل می شود».

وحید دستجردی در خصوص بررسی آب های معدنی اینگونه گفت: «در دستوری که برای بررسی آب تهران داده شده است، اعلام کرده ایم که آب های معدنی هم بررسی شوند چرا که گزارش هایی هم در این زمینه به ما رسیده است و پس از گزارش نهایی مشخص می‌شود که مشکلات آب معدنی در چه میزان است».

البته وزیر بهداشت سعی کرده تا تناقص حرفهای خود را با بیان این جمله که «رسانه ها رعایت امانت را در این زمینه کرده و مردم را مضطرب نکنند» به گردن رسانه‌ها بیندازد این در حالی است صدا و تصویر وزیر بهداشت مبنی بر آلوده بودن آب تهران از صداوسیما پخش شد.

سوال اینست که آیا واقعا آب تهران آلوده است؟ آیا وزیر بهداشت که مسئولیت بهداشت و درمان مردم سراسر کشور را برعهده دارد با بررسی های لازم اظهار نظر کرده، یا خیر؟

وقتی وزیر بهداشت رسما اعلام می‌کند که آب تهران آلوده است اما کمتر از یک هفته حرف خود را پس می‌گیرد، آیا این وزیر بعد از بررسی آب معدنی و با فرض آلوده بودن این آبها، اعلام خواهد کرد که آب‌های معدنی هم آلوده هستند؟


منظور از آلودگی آب چیست؟


ظاهرا آنچه اخیراً بعنوان آلودگی آب مطرح شد وجود نیترات بالا در آب است.
سازمان بهداشت جهانی میزان مجاز و استاندارد نیترات در آب را 50 پی.پی.ام عنوان کرده است.
مسعود پزشکیان وزیر پیشین بهداشت با تاکید بر اینکه وضعیت آلودگی آب تهران به شدتی که علیه آن تبلیغ می شود،نیست ، گفت: بالاخره میزان نیترات موجود در آب تا محدوده 100 قابل شرب است که بسیاری از نقاط تهران حتی پایین تر از 50 هستند و تنها چند نقطه وجود دارد که میزان نیترات موجود در آب آنها بالای 100 است.

مجلس و موضوع آبهای آلوده


کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه 29 تیر این موضوع را با حضور مسئولین بهداشتی وزارت بهداشت و درمان و همچنین مسئولین آب وزارت نیرو بررسی کرد.

حسن تامینی نماینده رشت و سخنگوی این کمیسیون نتیجه بررسی موضوع آلودگی آب در تهران را اینگونه اعلام کرد: «آب تهران آلوده نیست و سالم است اما آب منطقه ای در جنوب تهران یعنی در بخش هایی از یافت آباد به دلیل بالا بودن نیترات آلوده است و قرار شد تا کمیته ای از سوی کمیسیون بهداشت و درمان و با حضور مسئولین وزارتخانه های نیرو و بهداشت با مسئولیت و نظارت اعضای کمیسیون بررسی مجددی از آب تهران و کل منطقه صورت گیرد و گزارش بررسی به کمیسیون ارائه شود.همچنین مقرر شد که فعلاً در منطقه‌ای از یافت آباد تهران که آب آلوده است آب های معدنی به شکل رایگان بین مردم توزیع شود و وزارت نیرو در اولین فرصت در جهت رفع آلودگی اقدام کند».

تامینی در خصوص اعلام «یافت آباد بعنوان منطقه سیاه آلودگی آب» گفت: «این موضوع صحت ندارد چرا که در نقشه های شهر تهران منطقه ای که از لحاظ آب در موقعیت بسیار خوبی باشد با رنگ های سبز مشخص می شود و مناطقی که کیفیت کمتر از آن را داشته باشند با رنگ زرد و در مرحله بعد با رنگ نارنجی همچنین در مرحله چهارم با رنگ قرمز و در مرحله پنجم با رنگ مشکی مشخص می شود. کل منطقه تهراان از لحاظ وضعیت آب با رنگ سبز مشخص شده اما برخی از مناطق با رنگ نارنجی و منطقه یافت باد با رنگ قرمز و مشکی مشخص شده است و منظور از این رنگها میزان وضعیت آب در این مناطق است».

اظهارات وزیر نیرو در خصوص آلودگی آب


مجید نامجو وزیر نیرو روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت آلودگی آب تهران  را «شوی رسانه‌ای» دانست و گفت: 70 درصد منابع آب شرب تهران از آبهای سطحی تامین آلودگی آب تهران "شوی رسانه‌ای می شود که 100 درصد سالم است و 30 درصد آب تهران از آبهای زیرزمینی تامین می شود که در 7 درصد آنها نیتراتی بالاتر از حد مجاز وجود دارد، البته با مخلوط شدن با آبهای دیگر مشکل آن نیر رفع می شود.

براساس معیارهای جدید جهانی، موضوعات تازه ای درباره بحث نیترات در آب مطرح است. به عبارت دیگر، اگر  میزان نیترات موجود در آب تا 100 پی پی ام باشد و در صورتی که آب شهرها آلودگی میکروبی نداشته باشد این آب سالم است.

شورای شهر تهران و موضوع آبهای آلوده


خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران گفت: همواره اعضای شورای شهر در مورد کیفیت آب تهران حساسیت داشته و بارها در سالهای گذشته از سازمان آب خواسته اند گزارشی در مورد وضعیت آب تهران ارائه کتد.  در این گزارشها همواره مسئولان سازمان آب اعلام کرده اند که کیفیت آب تهران در حد استاندارد است ولی ما همیشه نگرانی خود را در این مورد عنوان کرده ایم.

استاندار تهران و موضوع آبهای آلوده

مرتضی تمدن استاندار تهران و رئیس کار گروه سلامت و آب استان تهران با رد آلودگی آب تهران تمام کارشناسان و صاحبنظران را در مورد آلودگی آب تهران به مناظره دعوت کرد و افزود: 120 کارشناس زبردست و حرفه ای  در مورد آب تهران مطالعه و آزمایش کرده اند که نتیجه آن سلامت آب تهران بوده است.اگر کوچکترین آلودگی مشاهده شود به مردم هشدار می دهیم همانند آلودگی هوا که تهران را تعطیل کردیم.


مدیرعامل آبفا استان تهران و موضوع آلودگی

محمد پرورش مدیرعامل آبفا استان تهران گفت: آب تهران از چهار سد و 466 حلقه چاه تامین می شود که از نظر میزان بهره برداری می توان گفت که 70 درصد آب تهران از سدها و 30 درصد آن از چاه تامین می شود. ممکن است که برخی از چاههای تهران حاوی نیترات بالای 40 میلی گرم در لیتر باشند ولی به علت اینکه آب چاهها با آب سدها مخلوط شده و پس از تصفیه به مصرف کننده می رسد ملاک آزمایش آب مصرفی است نه چاههای تهران. بر اساس استاندار سازمان بهداشت جهانی میزان استاندارد نیترات در آب 100میلی گرم است در حالی که در 5 درصد شبکه آب تهران میزان نیترات 40 میلی گرم در لیتر و در 95 درصد آب تهران میزان نیترات زیر 10 میلی گرم در لیتر است.

یوسف اسدی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها