جایزه‌تونی هر‌سال در‌ژوئن(خرداد) برگزار‌می‌شود

هالیوود و بریتانیا فاتحان اسکار نمایش

جوایز تونی تنها رقابتی نفسگیر بین هنرپیشگان، نویسندگان و کارگردانان نیست، بلکه 2 مرکز تئاتری مهم جهان یعنی نیویورک و لندن نیز در این فرصت برای هم شاخ و شانه می‌کشند. برخی دوره‌های جایزه تونی البته مهر تاییدی است بر برتری تئاتر نیویورک یا همان برادوی.
کد خبر: ۳۳۶۳۵۷

امسال به قول روزنامه انگلیسی گاردین «فصلی است که ما باید از بریتانیا درس بگیریم.» اشاره این روزنامه به درخشش امسال دو تماشاخانه تئاتر لندن «منیه، چاکلت فاکتوری» و «دانمر وارهوس» است که 10 جایزه از مجموع 26 جایزه را شکار کردند: 6 جایزه برای نمایش «قرمز» متعلق به دانمر، یکی برای «یک موسیقی کوتاه شبانه» (کاترین زتاجونز) و 3 جایزه برای «قفس دیوانگان» که هر دو در منیه تولید شده بودند.

بیشتر این 10 جایزه در بخش‌های اصلی بوده است: دو جایزه برای کارگردانان، دو جایزه برای بازیگر اول، یکی برای بهترین نمایشنامه و یکی برای احیای یک تئاتر موزیکال قدیمی.

این جایزه اخیر مورد توجه ویژه آمریکایی‌هاست و اغلب هم تئاتری‌های برادوی برنده این جایزه می‌شوند؛ در حقیقت طی 20 سال گذشته تنها 4 بار موزیکال‌های تولید لندن موفق به کسب جایزه در این بخش شده‌اند. البته برخی نشریات آمریکایی ازجمله نیویورکر نوشته‌اند که امسال سال خوبی برای تولیدات موزیکال نبوده است.

امسال در بخش بهترین نمایشنامه‌ها، آمریکایی‌ها بی‌رقیب بودند. آن‌طور که گاردین نوشته بیشتر آثار تولید بریتانیا درباره شکست‌های این کشور بوده است. هدف انگلیسی‌ها آن بوده که در نیویورک مخاطبی پیدا کنند یا منتقدان به آنها توجه نشان دهند. روزنامه بریتانیایی البته این نکته را نیز یادآور شده است که امروزه دیگر نمی‌توان چندان تمایزی بین تئاتر انگلستان و تئاتر ایالات متحده قائل شد، علت آنان ارتباطات گسترده تهیه‌کنندگان اهل این 2 کشور است.

جوایز تونی امسال علاوه بر حضور پررنگ تئاتر بریتانیا مشخصه دیگری نیز داشت که باعث شد تا توجه مخاطبان بیشتری به آن جلب شود و آن چهره‌های سرشناس هالیوودی بودند که مدتی است با ایفای نقش در نمایش‌ها، رونقی به بازار تئاتر داده‌اند و بخصوص در این یکی دو ساله که رکود اقتصادی بر جهان حاکم شده است، صحنه‌های برادوی و اروپا با این هنرپیشگان مطرح، جانی تازه گرفته است.

شب 13 ژوئن و در زمان اهدای جوایز تونی اگر چه کسی مثل تام کروز ـ بازیگر هالیوود ـ روی صحنه حاضر نبود اما همکارش دانیل رادکلیف این توانایی را داشت تا کمی جای او را پر کند. به این نام‌ها می‌توانید نام‌هایی چون ویولا دیوس، دنزل واشنگتن، کاترین زتاجونز و اسکارلت یوهانسون را هم اضافه کنید.

با این همه، جوایز تونی که به آن اسکار نمایش می‌گویند بزرگ‌ترین و پربیننده‌ترین آیین نیست و این مقام همچنان در اختیار آکادمی اسکار است، اما دست‌کم می‌توان ادعا کرد که این روزها هیچ برنامه‌ای اینقدر توجه مخاطبان را به خود جلب نکرده است. علت اصلی آن هم چیزی نیست جز حضور هالیوودی‌ها؛ تیتر «برادوی به هالیوود رفت» که در نشریه اینترنتی ای آنلاین انتخاب شده است اشاره‌ای است به همین موضوع.

احمد پرهیزی‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها