برای من ای مهربان انار بیار!

این جمله دکتر اتوتارک به گوش اغلب پزشکان و متخصصان تغذیه آشناست: « پولی که شما برای خرید میوه پرداخت می کنید، به هدر نمی رود.این پول حکم دارویی را دارد که مقاومت بدنتان
کد خبر: ۳۲۷۷۲
را در برابر بیماری ها افزایش می دهد. بعضی از بیمارانم هستند که به من می گویند:میوه گران است ، من در پاسخ به آنها می گویم:دارو چطور؛» البته فقط پزشکان نیستند که مصرف میوه های تازه را توصیه می کنند. روایات دینی ما هم تاکید زیادی برتغذیه سالم و مصرف میوه جات دارند.
از امام صادق علیه السلام نقل می کنند که: «پنج میوه از میوه های بهشت است: خرما، انار، سیب ، به و انگور.» چند هفته پیش در همین صفحه از خواص خرما نوشتیم.امروز نوبت انار است بفرمایید انار!.

غصه نخور ، انار بخور!

انار از آن میوه هایی است که هم خودش مفید است، هم پوستش. حتی برای گل درخت انار و پوست ، ریشه و ساقه این درخت هم مصارف متعددی ذکر کرده اند. اما به طور کلی ، می شود گفت که انار یک میوه قابض است ؛ یعنی برای درمان اغلب اسهال ها، می توان از آن استفاده کرد.
البته گل درخت انار هم اگر به صورت جوشانده یا دم کرده مصرف شود، برای رفع اسهال های ساده مفید است . در طب سنتی ، قرقره کردن این جوشانده را برای رفع التهاب لوزه توصیه می کردند؛ و حتی با محلول دم کرده گل انار، زخمها را شستشو می دادند.
برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که برگ درخت انار در برطرف کردن ضعف عمومی ، بی اشتهایی ، خستگی و حالت تهوع کاربرد دارد. برای پوست درخت انار هم اگر چه بسیار تلخ است مصارفی شبیه به مصارف گل درخت انار ذکر کرده اند. در بیماری های مجاری ادراری ، التهابات برخی از دستگاه های بدن و عدم کفایت ترشح صفرا هم نوشیدن آب انار رقیق شده ، خالی از فایده نیست . پوست ریشه و ساقه انار را هم برای دفع برخی از انگل های روده مفید می دانند.

انار از سیر تا پیاز

چیزی نزدیک به 50 درصد انار از آب انار تشکیل شده و وزن مخصوص آب انار هم به طور متوسط 51/1 است . در یک کیلوگرم از آب انار هم تقریبا 145 گرم ماده محلول وجود دارد که شامل گلوسیدها، پروتیدها، لیپیدها، اسیدهای آلی ، تانن و ویتامین های مختلف و املاح محلول است . در انارهای مرغوب ، مقدار قند موجود در 100 گرم آب انار حدودا 9 تا 10 گرم است؛که این رقم در انارهای ملس به 7 تا 8 گرم می رسد و در انارهای ترش شمال ایران هم به طور معمول 4 تا 5 گرم قند در هر 100 گرم آب انار وجود دارد.مقدار قند غیر احیاءکننده در آب انار شیرین 9/1 گرم در 100 گرم بوده و در انار ترش تقریبا وجود ندارد.
اما اسیدهای انار عبارتند از: اسید تارتریک که ترشحات لوزالمعده را افزایش می دهد و از سوء هاضمه جلوگیری می کند. اسید سالیسیلیک که در بیشتر میوه جات رسیده وجود دارد و اشتها آور است .
تانن یا اسید تانیک هم یکی دیگر از اسیدهای موجود در انار است که خاصیت انقباضی دارد و در خونریزیهای مختلف و اسهال های ساده و خونی بین 1 تا 4 گرم در روز توصیه می شود. مقدار ویتامین Cانار شیرین تقریبا 15 میلی گرم در لیتر بوده واگر اناری کهنه یا پوسیده باشد، این مقدار کاهش می یابد. املاح موجود در خاکستر آب انار هم عبارتند از: آهن ، کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم ، فسفر، گوگرد و کلر.

ولی اسراف نکنید!

اما به هر حال ، همان طور که در ابتدا هم اشاره کردیم انار یک میوه قابض است و طبیعتا مصرف زیاده از حدش خوب نیست ؛ چرا که ممکن است آدم را به یبوست و دل درد دچار کند. از طرفی ، جذب آسان این میوه از راه مخاط روده هم می تواند بروز این عوارض را تسریع و تسهیل کند.
متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای جلوگیری از بروز این عوارض ، بهتر است هنگام خوردن انار، از مصرف پوست نازکی که دانه های این میوه را در برگرفته ، غافل نشوید. ضمنا کودکان زیر 5 سال ، زنان باردار و افراد عصبی مزاج باید بیشتر از دیگران به این توصیه توجه کنند که: در خوردن انار زیاده روی نکنید!.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها