پیشی گرفتن نرخ رشد صدور خدمات از صدور کالا

گروه اقتصاد: با گذشت 3 دهه از اقتصاد دولتی ضرورت ایجاد تشکل‌های بخش خصوصی در جهت تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی که بر خصوصی‌سازی تاکید دارد، بیشتر احساس می‌شود. به گزارش جام‌‌جم تشکل‌های صادراتی کالا و خدمات از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند با سازماندهی و حمایت همه‌جانبه سکان توسعه صادرات کشور را به دست گیرند و درآمدهای ارزی کشور را بدون اتکا به درآمدهای نفتی افزایش دهند.
کد خبر: ۳۱۲۸۱۱

دیروز اولین نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های صادراتی تشکل‌های کشور و صادرات خدمات افتتاح شد تا گامی باشد برای معرفی توانمندی‌های صادراتی تشکل‌‌های کشور. در این نمایشگاه از 88 تشکل صادراتی اتاق بازرگانی 40 تشکل در بخش توانمندی‌های صادراتی و 57 شرکت صادرات خدمات حضور یافتند. همچنین در این نمایشگاه از 10 کشور هیات‌های مختلفی برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی کشورمان به ایران آمدند.

به گزارش خبرنگار ما، بابک افقهی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران دیروز در مراسم گشایش این نمایشگاه‌ها گفت: اعطای مجوز فعالیت به تشکل‌ها از سوی نهادهای مختلف دولتی پروژه شکست‌خورده‌ای است.

وی از تشکل‌ها به عنوان حلقه واسط بنگاه‌های کوچک و متوسط با دولت نام برد و گفت: شناسایی موانع قانونی گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری با کمک آنها، اخذ نظر اعضا، پردازش و تحلیل نظرات از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد.وی با اشاره به رشد 2/14 درصدی در نظر گرفته شده برای صادرات در طول برنامه پنجم توسعه گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود رقم صادرات در این سال‌ها 180 میلیارد دلار و در سال پایانی برنامه به 50 میلیارد دلار برسد.

افقهی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف کمی برنامه پنجم توسعه و اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی، راهی جز تقویت تشکل‌های صادراتی بخش خصوصی و ایجاد هم‌افزایی میان آنها وجود ندارد.

خیز صدور خدمات

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در این نشست گفت: در طول 2 دهه گذشته، نرخ رشد صدور خدمات از نرخ رشد صدور کالا بیشتر بوده و در حال حاضر، سهم خدمات در کل اقتصاد جهانی و در اقتصادی با رشد بالا یا با درآمد سرانه بالا سهم غالب پیدا کرده است.

وی افزود: اگرچه کشورمان مراحل اولیه صدور خدمات را پشت سر می‌گذارد، اما همین مرحله نیز خیز اقتصادی بزرگی محسوب می‌شود.

وی درباره یکی از دلایلی که صدور خدمات بیشتر از صدور کالا مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در توسعه هماهنگ اقتصادها مساله انتقال فناوری‌ها نقش تعیین‌کننده دارد تا هم صادرکننده و هم واردکننده در فرآیند توسعه جلو بروند.

وی یکی از دلایل توفیق صدور خدمات فنی و مهندسی را در بازارهای هدف، شرایط مساعدتر شرکت‌های ایرانی نسبت به رقبا دانست و گفت: ایرانی‌ها در انتقال فناوری ممسک نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها