مراسم نکوداشت نودمین سالروز تولد استاد شهید برگزار شد

حدادعادل: مطهری یک متفکر عقل‌گرا بود

گروه فرهنگ و هنر: اگر شهید مرتضی مطهری زنده بود، 13 بهمن امسال 90 ساله می‌شد. بنیاد شهید مطهری با گذشت حدود 30 سال از شهادت مرتضی مطهری، این بار بر خلاف سال‌های گذشته به جای سالروز شهادتش؛ 13 بهمن سالروز تولد او را برای برپایی بزرگداشت مقام والای او انتخاب کرد. انتخابی که مورد توجه غلامعلی حدادعادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ما، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که هنوز آنچنان که باید افکار شهید مطهری به نسل کنونی جامعه شناسانده نشده است، گفت: اگر 30 سال پیش وقتی استاد مطهری شهید شد، جامعه ایشان را می‌شناخت، نباید تصور کرد که امروز هم جامعه مثل آن زمان می‌داند که استاد مطهری کیست. از جامعه هم نباید گله‌مند بود و از امثال بنده باید گله کرد که چرا استاد مطهری را نشناساند‌ه‌ایم وگرنه آشنا نبودن نسل امروز با افراد آن زمان طبیعی است. او به تفاوت نسل‌ها در شناخت بزرگان جامعه اشاره کرد و افزود: حتی فرزندان ما مثل ما فکر نمی‌کنند؛ بنابراین باید دوره به دوره برای هر نسلی که وارد عرصه می‌شود، یک برنامه‌ریزی جامع برای شناساندن همه شخصیت‌ها داشت و این مختص به شهید مطهری نیست.
کد خبر: ۳۱۰۵۸۶

حداد عادل برخی از مشکلات در عرصه سیاست امروز را ناشی از درک ناقص از اسلام دانست و ادامه داد نیاز جامعه ما به امثال شهید مطهری از آن جهت است که ما محتاج آشنایی با مبانی اسلام هستیم. اشخاصی از راه‌هایی به دلیل قابلیت‌های شخصی خود مسوولیت و مقام پیدا می‌کنند، ولی درک جامعی از اسلام ندارند و این نقص خود را در حوزه عمل در عرصه سیاست نشان می‌دهد. وی اندیشه شهید مطهری را چراغی روشن توصیف کرد و گفت: نقطه دور و آرمانی که رهبر معظم انقلاب برای ما ترسیم کرده‌اند، رسیدن به نقطه تمدن اسلامی است و فرهنگ ابزار رسیدن به این تمدن است. اینجاست که چراغ روشنی مثل شهید مطهری داروی دردهای روز ماست و بزرگداشت شهید مطهری صرفا یک کار عاطفی نیست بلکه مساله امروز و فردای ما محسوب می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی درادامه با اشاره به برخی از خصوصیات شهید مطهری اظهار کرد: یکی از اصول حاکم در بینش شهید مطهری، عقلانیت بود، یعنی مطهری یک متفکر عقل‌گرا بود و ترازوی در دست او ترازوی خرد بود.

وی شجاعت برای ایستادگی در مقابل افکار عمومی را از دیگر ویژگی‌های استاد مطهری عنوان کرد و گفت: مطهری خط شکن بود و این شجاعت را داشت که در مقابل انحرافاتی که در افکار عمومی رایج است، ایستادگی کند. ایشان این‌طور نبود که خود را در سطح مستمع پایین بیاورد، بلکه معتقد بود که باید سطح مستمع و مخاطب را بالا آورد و این از شجاعت ایشان بود. همین کتاب حجاب ایشان در آن زمان مثل یک جهاد بود و شجاعت لازم داشت.

وی یکی از خصوصیات شهید مطهری را اعتدال در اثر عقلانیت دانست و اظهار کرد: اعتدال واقعی ناشی از عقلانیت است. مطهری معتقد بود هرکس بیشتر از آنچه خدا از بندگانش خواسته بخواهد کمتر از آنچه خدا خواسته است به دست می‌آورد. حدادعادل توجه به فطرت را از دیگر ویژگی‌های استاد مطهری برشمرد و گفت: بعد برجسته فطرت آدمی عقلانیت است و استاد مطهری این توجه به فطرت را داشتند. وی تقوا، اخلاص، مداومت بر قرآن و بهره‌گیری از استادانی همچون امام و علامه طباطبایی را از دیگر ویژگی‌های شهید مطهری دانست و گفت: در کنار این‌ها آقای مطهری در تفکر صاحب سیستم بود. یعنی یک منظومه فکری داشت که این منظومه جامع بود و به درستی به اصلاح جامعه فکر می‌کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها