با شایعه کناره‌گیری داور بین‌المللی کشورمان از قضاوت

اختلافات ترکی و عنایت علنی شد

خبر کناره‌گیری محسن ترکی از داوری، آن هم در شرایطی که او تنها 35 سال سن دارد و هر 2 دربی اخیر پرسپولیس و استقلال را با کمترین مشکلی قضاوت کرده، کمی غیر منتظره است.
کد خبر: ۳۰۱۳۳۶

این خبر که دیروز از قول یکی از نزدیکان ترکی روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت، تنها تائید کننده اختلافات موجود، میان این داور بین‌المللی کشورمان با رئیس کمیته داوران بود. اختلافاتی که باعث شده ترکی طی 3 هفته اخیر، در هیچ یک از بازی‌های لیگ قضاوت نکند.

در باره دلایل اختلاف بوجود آمده، هنوز هیچ یک از دو طرف اظهارنظر نکرده‌اند، اما ظاهرا قرار گرفتن نام مسعود مرادی بالاتر از محسن ترکی، در لیست داوران الیت (برگزیده) کشورمان سرآغاز این چالش بوده است. دیروز یکی از کارشناسان داوری در گفتگو با «جام‌جم»، ضمن تایید این موضوع گفت: محسن ترکی انتظار داشت پس از 2 قضاوت در بازی استقلال و پرسپولیس، به عنوان داور اول ایران به AFC معرفی شود، اما عنایت، مسعود مرادی را همچون سال گذشته در صدر داوران ایرانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کرد.

ترکی 2 سال پیش و پس از قضاوت بحث‌برانگیز مرادی در جام ملت‌های‌ آسیا، برای اولین بار در صدر داوران ایرانی قرار گرفت اما او نیز پس از چند قضاوت جنجالی، با انتقاد کمیته داوران AFC روبه‌رو شد تا بار دیگر از مسعود مرادی به عنوان داور برگزیده ایرانی در مسابقات بین‌المللی استفاده شود.

دیروز غلامرضا بهروان، عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال نیز این موضوع را تائید کرد و گفت: ظاهرا همین مساله باعث شده، ترکی چند هفته‌ای در مسابقات لیگ قضاوت نکند، اما او از سرمایه‌های داوری ایران است و نباید برابر تصمیمات کمیته داوران جبهه گیری کند.

در عین حال سیدکمال سراجیان، دبیر کمیته داوران فدراسیون فوتبال با اعلام بی‌خبری از تصمیم اخیر ترکی، عنوان کرد: اجازه نمی‌دهیم داوری مانند محسن ترکی از قضاوت کناره‌گیری کند.

البته شایعه کناری‌گیری ترکی، قبل از آنکه مورد تائید یا تکذیب این داور قرار گیرد، اسبابی شد تا منتقدان عنایت بار دیگر برعلیه او مصاحبه کنند. یکی از آنها رضا غیاثی، رئیس سابق کمیته داوران است. او در واکنش به خبر کناره‌گیری ترکی از داوری، به «جام‌جم‌» گفت: ترکی یکی از بهترین داوران ماست، متاسفانه رئیس کمیته داوران با خود‌خواهی و لجبازی‌های خود براحتی داوری با این توانایی‌ها را نادیده می‌گیرد، آن هم در این شرایط. البته من از عنایت توقعی ندارم و از رئیس فدراسیون فوتبال می‌خواهم که به این قضیه رسیدگی کند چرا که این روند به ضرر داوری فوتبال ایران است.

دکتر پرویز سیار، دیگر کارشناس داوری کشورمان نیز در گفتگو با ایلنا، در خصوص اختلافات به وجود آمده میان محسن ترکی و رئیس کمیته داوران گفت: عنایت به عنوان رئیس کمیته داوران اعلام کرده که هیچ‌گاه ناز محسن ترکی را نخواهد خرید و احتیاجی به او ندارد، حال آنکه این داور در همین سال‌ها با قضاوت‌های خوب خود باعث شده پیکان حملات به سمت عنایت نباشد.

با این حال، باید منتظر ماند و دید سرانجام اختلاف بوجود آمده میان محسن ترکی و مسعود عنایت به کجا می‌انجامد. یکی از پیش فرض‌ها ایجاد تغییر در راس کمیته داوران است، اما شاید این بار هم همه اختلافات با یک شاخه گل و یک عذرخواهی مصلحتی تمام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها