گروه جامعه: از اولین مورد مبتلا به ایدز در کشور ما که کودکی هموفیلی بود، 23 سال می‌گذرد اما هنوز هم به دلایلی مختلف از جمله تابو بودن این بیماری در کشور ما، وضعیت تعداد مبتلایان واقعی و مهم تر از آن،الگوی ابتلا به آن پیچیده و پنهان است. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت تعداد و وضعیت مبتلایان در کشور با آمار 20هزار و 130 نفر مبتلا به HIV/AIDS به این شکل است: تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (4/69 درصد) رابطه جنسی (5/8 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (2/1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (6/0 درصد) بوده و راه انتقال در9/19 درصد از این گروه نامشخص مانده است.
کد خبر: ۲۹۷۵۴۹

اگر براساس این آمار بخواهیم در خصوص وضعیت و الگوی ابتلا به ایدز در ایران صحبت کنیم باید صحبت‌های مسوولان ارشد وزارت بهداشت را تایید کنیم که الگوی ابتلا به ایدز در کشور ما همچنان اعتیاد تزریقی است چرا که در مقایسه آمار مبتلایان از طریق روابط جنسی، این آمار از 2 سال گذشته تاکنون از 6/7 دراواخر سال 86 به 5/8 در حال حاضر رسیده است اما این همه ماجرا نیست.

دکتر مردانی، عضو کمیته کشوری مراقبت و درمان ایدز در کشور در این خصوص معتقد است: دلایلی نظیر کتمان رابطه جنسی متعدد، جوان بودن جمعیت کشور و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از تزریقی به مواد روان گردان نظیر شیشه در واقع از دلایلی محسوب می‌شود که می‌توان به افزایش الگوی رابطه جنسی در مبتلایان بهHIV صحه گذاشت.

او در گفتگو با جام‌جم با اشاره به این‌که 9/37 درصد مبتلایان در گروه‌ سنی 25 تا 34 سال قرار دارند، ادامه می‌دهد: برای اولین بار تعداد مبتلایان به این ویروس از طریق رابطه جنسی به 5/8 درصد رسیده است.

مردانی با شاره به آمار حدود 20 درصدی موارد ناشناخته در کشور می‌گوید: اکثر این موارد ناشناخته، موارد ابتلا از طریق رابطه جنسی است که به احتساب 5/8 درصد رابطه جنسی می‌توان تعداد مبتلایان از این طریق را حدود 27 یا 28 درصد دانست.

عضو کمیته کشوری مراقبت و درمان ایدز معتقد است تغییر اپیدمیولوژیک ایدز از اعتیاد تزریقی به رابطه جنسی است، مساله‌ای که از سوی دکتر مینو محرز، چهره‌ سرشناس درخصوص مطالعات و تحقیقات ایدز نیز تایید می‌شود.

او نیز در گفتگو با فارس می‌گوید: با توجه به کنترل ایدز در بین معتادان تزریقی اکنون شایع‌ترین علت ابتلا به ویروس ایدز در کشور روابط جنسی است و متاسفانه آموزش و پرورش، رسانه‌ها و والدین برای آموزش نسل جدید در این مورد کوتاهی می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ادامه می‌دهد: در حال حاضر راه انتقال ایدز در کشور بیشتر به سمت تماس نامشروع جنسی رفته است که باید در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شود.

وی افزود: امروز دیگر ایدز یک بیماری‌کشنده نیست بلکه یک بیماری عفونی مزمن محسوب می‌شود و بیماران مبتلا به آن باید از حقوق خود برخوردار باشند.

افزایش ابتلا در زنان

محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می‌دهد: والدین با فرزندان راجع به مسائل جنسی متناسب با سن آنها صحبت کنند چرا که متأسفانه عدم صحبت‌کردن والدین موجب می‌شود نوجوانان و جوانان این اطلاعات را از جای دیگر که غیرعلمی است کسب کنند. از طرفی اسلام نیز راجع به این موضوع توصیه‌های زیادی دارد.

به گفته او متاسفانه آموزش و پرورش و رسانه‌ها و والدین نسبت به این مساله کوتاهی کرده‌اند. در حال حاضر شایع‌ترین راه انتقال ایدز در کشور باتوجه به برنامه موفق وزارت بهداشت در زمینه معتادان تزریقی، راه جنسی است.

محرز با بیان این‌که در حال حاضر 83 تا 120 هزار نفر مبتلا به ویروس ایدز در کشور هستند، تصریح می‌کند: نسبت درصد مبتلایان به این ویروس بین مردان و زنان 93 به 7 است در حالی که این میزان به سمت افزایش ابتلای زنان در حال زیاد شدن است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز تاکید می‌کند: 80 درصد مردم براساس مطالعات اولین بار کلمه ایدز را از تلویزیون شنیده‌اند که باتوجه به این‌که یک سوم جمعیت کشور جوان هستند باید گفت متاسفانه سیاستگذاران سلامت صدا و سیما خیلی روی آن نظر ندارند.

محرز درخصوص انجام آزمایش ایدز قبل از ازدواج می‌گوید: این کار موثر نیست، کشورهای دنیا این کار را انجام داده‌اند ولی مقرون به صرفه نبوده است.

وجود رفتار‌های پرخطر در بین جوانان

آمارهای وزارت بهداشت موج سوم گسترش بیماری ایدز از طریق روابط جنسی را تأیید نمی‌کند.به گفته معاون سلامت وزیر بهداشت بخشی از افزایش موارد ابتلا از طریق جنسی به علت کاهش موارد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی و کنترل این بیماری در بین افراد معتاد با آموزش و ارائه سرنگ و کاندوم رایگان است و به معنای گسترش این بیماری از طریق روابط جنسی نیست.

دکتر حسن امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت با این توضیح، ادامه می‌دهد: با وجود این‌که موج سوم ایدز از طریق جنسی را تایید نمی‌کنیم اما رفتارهای پر خطر در بین جوانان وجود دارد، این افراد باید آموزش‌های لازم را برای مراقبت از خود ببینند.

او ادامه می‌دهد: در مرحله اول باید افرادی که چند شریک جنسی دارند، به سمت ازدواج هدایت شوند. زنانی که از این طریق امرار معاش می‌کنند نیز باید شغل مناسب پیدا کنند و انجام این کار درحیطه مسوولیت وزارت بهداشت نیست و در مرحله نهایی تمام افرادی که رفتار پر خطر دارند باید بیاموزند که از وسایل پیشگیری استفاده کنند تا خطر انتقال ویروس ایدز از بین برود.

امامی رضوی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری همان برنامه استراتژیک کنترل ایدز است که اساس آن بر آموزش و اطلاع رسانی به گروه‌ها و افراد دارای رفتار پر خطر مانند، معتادان تزریقی و زنان و مردان دارای چند شریک جنسی است این آموزش‌ها از طریق مراکز مشاوره در مراکز استان‌ها، همکاری روحانیان و افراد ذی نفوذ در شهرهای مختلف، قانونگذاران و مشارکت خانواده‌ها به روش‌های مختلف از جمله مجلات خانوادگی و آموزش در زندان‌ها و سربازخانه‌ها در حال پیگیری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها