100 فیلم دهه‌اول‌هزاره‌سوم معرفی شدند

فارنهایت 11/9 تعیین‌کننده‌ترین فیلم

روزنامه دیلی تلگراف فهرستی از 100 فیلم "تعیین‌کننده" دهه نخست هزاره سوم را معرفی کرده که در آن مستند "فارنهایت 11/9" مایکل مور صدرنشین است.
کد خبر: ۲۹۵۴۷۴

دیوید گریتن، تیم روبی و سوکدف ساندو نویسندگان و منتقدان روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا در مقدمه فهرست 100 فیلم تعیین‌کننده سینمای جهان از سال 2000 تا 2009 نوشته‌اند: مقدمه تولید برخی از بهترین فیلم‌های حاضر در این فهرست در دهه 1990 آغاز شده و بسیاری از تماشاگران امروز شاهد فیلم‌هایی از یک دوران سپری‌شده هستند.

با وجود فناوری‌هایی چون اینترنت پرسرعت، یو تیوب، دی وی دی و... دیگر نمی‌توان این فیلم‌ها را نماینده دهه‌ای دانست که روزهای پایانی آن را پشت سر می‌گذاریم. اما در همین دوران فیلم‌هایی به نمایش درآمده‌اند که همچنان پس از گذشت چند سال از تولید و نمایش آنها تازه و دیدنی هستند و مخاطبان امروزی را مجذوب قدرت خود می‌کنند.

در این فهرست هم فیلم‌های استودیوهای بزرگ هستند مجموعه‌های بورن و ارباب حلقه‌ها و هم فیلم‌های مستند، انیمیشن، مستقل و هنری. ضمن اینکه با توفیق روزافزون سینمای مکزیک، کره و رومانی سینمای خارج از مرزهای آمریکا هم جانی دوباره گرفت و نشان داد سینمای در آستانه آغاز دومین دهه از هزاره سوم هنوز پیچیده‌ترین هنر است.

"فارنهایت 11/9" به کارگردانی مایکل مور گرچه بهترین فیلم یک دهه اخیر سینمای جهان و حتی بهترین فیلم مور نیست (بهترین فیلم مور همچنان نخستین فیلم او "راجر و من" است)، اما نمی‌توان تاثیر آن را در سینمای جهان، سینمای مستند دهه اخیر و حتی دنیای سیاست نادیده گرفت و به آسانی از کنارش گذشت.

با اینکه مدیران استودیو دیسنی به راحتی از تصمیم برای حمایت از تولید این مستند سیاسی چشم‌پوشی کردند، اما "فارنهایت 11/9" علاوه بر بردن جایزه نخل طلایی بهترین فیلم جشنواره کن، در اکران عمومی هم 220 میلیون دلار فروخت و باعث ظهور پدیده‌هایی چون "حسابی چاقم کن" و "حقیقت پردردسر" در دنیای سینمای مستند شد.

فیلم‌های دوم تا دهم این فهرست به ترتیب عبارتند از "بروکبک مونتاین" آنگ لی، "اینکردیبل‌ها" برد برد، "خون بپا می‌شود" پل تامس اندرسن، "ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه"، "ممنتو" کریستوفر نولان، "بورات" لری چارلز، "زندگی سگی" الخاندرو گونزالس ایناریتو، "مصائب مسیح" مل گیبسن و "میلیونر زاغه‌نشین" دنی بویل.

"زندگی دیگران" 11، "آملی" 12، "اره" 14، "پیش از غروب" 15، "چهار ماه، سه هفته، دو روز" 17، "ماما میا!" 18، "برتری بورن" 21، "شهر خدا" 22، "بالا" 25، "ملکه" 28، "سقوط" 30، "دزدان دریایی کارائیب" 31، "ببر خیزکرده، اژدهای پنهان" 33، "هزارتوی پن" 38، "کازینو رویال" 39 و "مولن روژ" 40 در این فهرست هستند.

"هری پاتر" 41، "راتاتویی" 42، "شوالیه تاریکی" 43، "گلادیاتور" 48، "جایی برای پیرمردها نیست" 53، "بولینگ برای کلمباین" 55، "بیل را بکش" 60، "مردگان" 65، "اسپایدرمن" 79، "بازگشت" 80، "بگذار نفر مناسب وارد شود" 86، "مونیخ" 89، "شرک" 96 و "آواتار" 100 دیگر فیلم‌های تعیین‌کننده 2000 تا 2009 هستند.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها