حسینی :

ریشه تورم را می خشکانیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هم اکنون دهک دهم جامعه حدود 30 برابر دهک اول از یارانه ها استفاده می کند، گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه ها ریشه تورمی که در چند دهه اخیر در اقتصادی ایران وجود دارد، می خشکاند.
کد خبر: ۲۸۶۲۴۵

به گزارش خبرگزاری مهر، شمس الدین حسینی پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان لایحه هدفمند کردن یارانه ها در مجلس افزود: در حال حاضر یک سوم کل درآمد کشور به صورت آشکار و پنهان به شکل یارانه پرداخت می شود اما سئوال اساسی این است که آیا این منابع به شکل صحیح مصرف می شود؟

وی با اشاره به این که همه قشرها، صاحبنظران و نمایندگان هم عقیده هستند که شیوه کنونی پرداخت یارانه و تخصیص منابع درست نیست، افزود: در دنیا ضمن تلاش برای استفاده از یارانه به عنوان نهاد تولیدی در چگونگی و مصرف آن دقت می شود.

حسینی گفت: ‌یک سوم مالیات در ترکیه از انرژی گرفته می شود اما در کشور ما سه برابر مالیاتی که دریافت می کنیم به انرژی یارانه داده می شود.

وی با تاکید بر اینکه این شیوه پرداخت یارانه مورد نظر دولت و مجلس نیست، گفت: دهک دهم جامعه حدود30برابر دهک اول از یارانه ها استفاده می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که این شیوه پرداخت، اصلاح الگوی مصرف را تخریب می کند گفت: وقتی که بهای یک نهاده یا خدمت را غیر واقعی می کنیم نشانی غلط به تولید کننده و مصرف کننده داده ایم که نتیجه آن خراب شدن الگوی تولید و مصرف است.

حسینی افزود: بهره وری انرژی در کشور یک سوم متوسط بهره وری انرژی در جهان است و اتلاف انرژی در بخشهای مختلف برای همه روشن است اما انگیزه اصلاح الگوی مصرف وجود ندارد.

وی گفت:‌ یکی از کارها اصلاح قیمتهاست اما دولت مانند برخی از دوستان در مجلس همچنان بر اصلاحات غیر قیمتی تاکید دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اصلاح قیمتی که در این لایحه آمده، مکمل اصلاحات قبلی است نه جایگزین اصلاحات قبلی.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه ها ریشه تورمی که در چند دهه اخیر در اقتصادی ایران وجود دارد، می خشکاند.

شمس الدین حسینی افزود: آیا تورم در چند سالی که یارانه ها بی حد و حصر به انرژی و بخش های دیگر اقتصاد اختصاص یافته کنترل شده که قطعا پاسخ این سوال منفی است.

وی گفت: هدفمند کردن یارانه ها با اصلاح قیمت ها، افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها منجر به کاهش تورم می شود ضمن آن که با کنترل نیاز و برداشت از حساب ذخیره ارزی سبب کنترل نقدینگی می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ضرورت اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: در اجرای این اصل بخش خصوصی باید فعال باشد اما تا زمانی که قیمت ها به صورت دستوری تعیین می شود انگیزه این بخش برای سرمایه گذاری کم می شود.

حسینی با تاکید بر این که ضمن اصلاح قیمتها باید تبعات آن جبران شود، گفت: دولت به هیچ وجه در پی طرح تعدیل اقتصادی و حذف یارانه ها نیست و به دنبال هدفمند کردن و پرداخت عادلانه یارانه ها در جای خودش است.

وی گفت:30درصدی که به بخش تولید و50 درصدی که به خانوارها و قشرهای کم درامد پرداخت می شود برای افزایش قدرت خرید و حمایت از تولید است و نگاه دولت نیز به سمت کارهای عمرانی و زیر بنایی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در شرایطی که برای اجرای یک سد یا یک راه یا یک طرح زیر بنایی و بیمارستان 50 میلیارد تومان پول نداریم چطور می توانیم حدود یکصد هزار میلیارد تومان یارانه ای که این گونه تلف می شود، خرج کنیم.

شمس الدین حسینی افزود: دولت در پی اصلاح شیوه پرداخت یارانه و حمایت از تولید و قشرهای آسیب پذیر است و همه این ها در این لایحه پیش بینی شده است.

وی با اشاره به این که در همه دولتها و برنامه ها بر هدفمند کردن یارانه ها تاکید شده است، گفت: تنها موعد و دوره ای که وقت زیادی صرف این کار شده، همین دولت و مجلس بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از تیر سال گذشته موضوع لایحه مطرح شد و اینجانب آن را به صورت غیر رسمی در آبان سال گذشته تقدیم کمیسیون ویژه کردم و کمیسیون نیز با 56 جلسه بهترین وقت را صرف آن کرد.

حسینی با تاکید بر این که امروز ‌تردیدها کنار رفته و این طرح از ایده به برنامه تبدیل شده است گفت: همه جزئیات لازم در این لایحه پیش بینی شده است.  ‌وی افزود: ‌امروز دولت با مجلس به بهترین سطح تفاهم رسیده است و فکر می کنم همه باید از این تلاش ها حمایت کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از نمایندگان مجلس درخواست و انتظار داریم به این گام که در جهت بهره وری، اصلاح الگوی مصرف و در راستای سیاست های کلی برنامه پنجم توجه کنند و به این لایحه رای مثبت دهند.

حسینی افزود: مقام معظم رهبری تاکید کرده اند که درباره این لایحه شتاب نکنیم که ما نیز شتاب نکردیم و با دقت و همدلی کار را جلو بردیم.  وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: از نمایندگان می خواهم از این کار خوب دولت و مجلس حمایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها