آخرین وضعیت شتابگر سرن

شتابگر سرن تا پایان تابستان آغاز بکار می‌کند

شتابگر سرن که به دلیل از کار افتادن مگنت 34 در حال تعمیر است که تا پایان تابستان کار خود را آغاز خواهد کرد.
کد خبر: ۲۷۶۴۱۱

 به گزارش مهر ، شتابگر سرن مدتی پیش به دلیل نشت «هلییوم» به داخل تونل از کار افتاده است.

یکی از محققان پروژه سرن ، نشت «هلییوم» را موجب کاهش دمای بخش مغناطیسی شتابگر دانست و اضافه کرد: محققان با تلاش بسیار موفق شدند دمای این دستگاه را به صفر مطلق (273 درجه زیر صفر) برسانند و از آنجا که انسان قادر به فعالیت در این دما نیست از این رو محققان با گرم کردن بخشهای مورد نظر کار تعمیر بخشهای از کار افتاده را آغاز کردند.

این محقق با تاکید بر اینکه کار تعمیر این شتابدهنده تا پایان تابستان جاری به پایان می رسد، اظهار داشت: با راه اندازی این شتابدهنده برنامه های مورد نظر اجرایی می شود.

وی، سرن (CERN) را بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای دانست و ادامه داد: این مجموعه عظیم و منحصربفرد در حاشیه شهر ژنو سوئیس در شهر «میرین» در مرز مشترک فرانسه و سوئیس واقع شده است. سرن در 29 سپتامبر سال 1954 میلادی توسط سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای شکل گرفت و در طی این مدت نزدیک 53 سال توانسته نقش بسیار موثری در رشد و توسعه علم فیزیک داشته باشد.

این محقق اضافه کرد: بزرگترین برنامه کنونی سرن علاوه بر تحقیقات گوناگون در زمینه فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی، اجرای پروژه بزرگ LHC یا Large Hadron Collider (ابرتصادم گر هادرونى) است که به عنوان بزرگترین پروژه تحقیقاتی جهان شناخته می شود.

ابرتصادم گر هادرون یک شتاب دهنده ذرات با انرژى و پیچیدگى بى نظیر و بى سابقه است که هدف آن ایجاد سیاهچاله میکروسکوپی است تا در لحظه کوتاهی انفجار بزرگ را که آغاز شکل گرفتن کائنات است را به نمایش بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها