ویتامین‌ها نقش انکارناپذیری در سلامت بدن دارند. متخصصان برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها به ویتامین‌ها روی آورده‌اند. پوست هم از این موضوع مستثنی نیست. به‌کارگیری ویتامین‌ها در فرآورده‌های پوستی، یکی از موضوعات مورد توجه متخصصان طراحی این محصولات است. البته گاهی نیز این استفاده تنها جنبه تبلیغاتی دارد.
کد خبر: ۲۰۰۸۶۵

ویتامین E

به جرات می‌توان گفت در مورد تاثیرات هیچ ویتامینی بر روی پوست به اندازه ویتامین E صحبت نشده است. سال‌هاست که این ویتامین را به عنوان داروی ضدپیری می‌شناسند و در موارد آرایشی  بهداشتی استفاده می‌کنند. کاهش قرمزی ناشی از نور خورشید، کاهش ورم آفتاب سوختگی از اثرات مفید آن است و کاهش قابل ملاحظه چین و چروک پوست در اثر استفاده موضعی آن ثابت شده است.

آجیل (شامل بادام، فندق و گردو)، تخم آفتابگردان، روغن ذرت، مارگارین، مایونز، روغن ذرت، گل آفتابگردان، سویا، دانه پنبه، کانولا، اسفناج و کلم پیچ، سیب‌زمینی، لبنیات و سبوس گندم منابع اصلی ویتامین E هستند. ویتامین E ضد ریزش مو، موثر در درمان بیشتر بیماری‌های پوستی، کند کردن پدیده پیری سلول‌ها، بافت‌ها و همچنین باعث بهبود سریعتر زخم‌ها می‌شود.

ویتامین E شامل دو دسته توکوفرول‌ها و توکوترینول‌هاست. البته فرم‌های فعال آن، آلفا و گاماتوکوفرول می‌باشند که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی فعالیت می‌کنند و آلفاتوکوفرول از گاماتوکوفرول فعال‌تر است.

آلفاتوکوفرول به طور طبیعی در غشای سلولها حضور دارد و با خنثی کردن رادیکال‌های اکسیژن از تخریب سلول جلوگیری می‌کند.

در مورد اثرات پوستی ویتامین E، نظریات زیادی وجود دارد. به عنوان مثال اثراتی مانند افزایش رطوبت و لطافت پوست و اثر محافظت در برابر نور، برای آن قایل می‌باشند. آلفاتوکوفرول موضعی بر خلاف ویتامین E خوراکی در مصرف‌های مکرر، SPF معادل سه بر پوست اعمال می‌کند و می‌تواند از تورم و قرمزی ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کند، که این عملکرد ویتامینE، به واسطه جذب نور و خنثی کردن رادیکال آزاد توسط آن، صورت می‌گیرد.

ویتامین E، به علت مهار تولید و ترشح واسطه‌های شیمیایی مثل هیستامین، می‌تواند اثرات ضدالتهابی نیز روی پوست داشته باشد.

ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که در سبزیجات و مرکبات یافت می‌شود. پرتقال، فلفل سبز، هندوانه، خربزه، گریب‌فروت، گرمک، توت‌فرنگی، انبه، گل‌کلم، گوجه‌فرنگی، کلم فندقی، کاهو و سیب‌زمینی غنی از ویتامین C هستند.

فرم فعال آن، L  اسکوربیک اسید است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و با احیای ویتامین E از فرم رادیکالی‌اش به فرم فعال، عمل می‌کند.

ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت‌ها در همه قسمت‌های بدن ضروری است. این ویتامین برای تشکیل کلاژن لازم است. ویتامین C نیز در آب، محلول است و در میوه‌ها و سبزیجات تازه وجود دارد. این ویتامین اثر مهم ضداکسیدکنندگی دارد و سبب تولید کلاژن می‌شود. این ویتامین به مواد آرایشی  بهداشتی اضافه می‌شود، زیرا خاصیت ضداکسیدکنندگی آن سبب رفع لکه‌های پوست و جلوگیری از پیری زودرس می‌شود و از طرف دیگر تولید ویتامین E را افزایش می‌دهد. این ویتامین سبب کاهش قرمزی پوست ناشی از آفتاب و نیز کاهش عوارض آفتاب سوختگی می‌شود. اثر ضدالتهابی این ویتامین تاثیر مفیدی در درمان بیماری‌هایی چون اگزما و پسوریازیس دارد.

البته این‌که نوع خوراکی یا موضعی ویتامین C به چه میزان در پوست موثر باشد، هنوز مورد بحث است. بعضی محققان نشان داده‌اند که مصرف موضعی 10 درصدL   آسکوربیک اسید میزان ویتامین C در پوست را افزایش می‌دهد.

به علت غیرفعال شدن این ویتامین در حضور نور، رطوبت و اکسیژن، فرمولاسیون فرآورده‌های موضعی ویتامین، مشکلات زیادی دارد. جالب این‌که ویتامین C در پوست هم مانند فرآورده‌های پوستی، ناپایدار است و ذخایر 0051mg آن در بدن، مرتبا تقلیل می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها