سهم ناچیز هنرجویان در کنکور سراسری

قریب به چند سالی می شود که بحث کنکور در کشورمان به چنان بحث داغی تبدیل شده است که به همراه مقوله بزرگتر دیگری چون بیکاری ، گلهای سر سبد مشکلات عدیده امروز کشورمان را رقم زده اند.
کد خبر: ۱۹۳۶۳
غول بی شاخ و دمی که معلوم نیست از کدام سوراخ سمبه ای این گونه سر برآورده است و هر سال قلچماق تر می شود و سالانه هزاران هزار نفر از جوانان معصوم این مرز و بوم را دچار اضطراب ، نگرانی و پژمردگی کرده و همچنان می کند. رسانه های گروهی از جمله تلویزیون ، روزنامه ها و همچنین تبلیغات خیابانی و بروشورهای دیواری ، آنچنان راغب به تبلیغات کلاسهای مربوط به کنکور هستند که پر بیراه نیست اگر بگوییم در طی این سالها بیش از نیمی از درآمدشان را از سکه های زرین این کلاسها به دست آورده اند! پژواک صدای دلهره آور «تصمیم بگیرید!» آنچنان در میان افکار جوانان سرزمینمان مستولی شده است که مساله کنکور را به یک تعیین کننده صرف مشی زندگی نوجوانان و جوانان معرفی می کند که البته این مساله چندان در جامعه ما مشتبه نمی نمایاند. مسلما برای دانش آموزانی که امروز از مرحله پیش دانشگاهی عبور کرده اند دیگر امید به تغییر و تحولات نظام آموزشی و کنکور، کاری بس عبث خواهد بود. پس به ناچار باید با این اوضاع (نابهنجار) که گریبانگیرمان شده است به گونه ای کنار آمد. از این رو از صاحب نظران امر درخواست می کنم به مواردی که اشاره خواهد شد (اگر توانستند) گوشه چشمی بیندازند. یقینا تمامی افراد گروه هنر (البته هنرستانی های هنر) نسبت به این مساله با اینجانب متفق القول خواهند بود که در میان سایر گروهها، این گروه تاثیرگذار در فرهنگ آینده جامعه و کشور، مهجور و مورد بی مهری فراوان شهروندان فرهیخته و حتی فرهنگیان و همچنین بی مبالاتی های مسوولان بالادست قرار گرفته است.
1- مساله مهم و قابل بحث این است که چرا نباید هیچ گونه سهمیه ای برای هنرستانی های متقاضی در کنکور هنر در نظر گرفته شود؛! مگر نه این است که راه آنها از لحاظ (مسایل آکادمیک) و قانونی یک مسیره است و آنها باید در رشته های مختص به خود در کنکور شرکت کنند و به مدارج بالا راه پیدا کنند؛! این در حالی است که متقاضیان سایر گروهها با آموزش دبیرستانی (به تبع علاقه مندی و یا دستی در هنر داشتن) می توانند علاوه بر شرکت در آزمون رشته های خود شانس قبولی خود را در رشته هنر نیز بیازمایند و درست مثل متقاضیان هنرستانی گروه هنر با همان امتیاز پشت صندلی های کنکور بنشینند و امتحان بدهند!!
2- وجود گروه های (غیرهنرستانی) علاقه مند به رشته هنر حق دیگری را از هنرستانی ها سلب می کند.
11ضریب از کل ضرایب موجود در آزمون هنر (تقریبا نیمی از ضرایب کل آزمون) منحصر به دروس عمومی است و حال در این میان متقاضیان هنرستانی که در این دروس به تبع عدم برخورداری از دبیران کارآمد در دوران تحصیل و به طور اعم ، در حاشیه قرار گرفتن این دروس در هنرستان ها در این درس ها ضعیف عمل می نمایند، برگ برنده ای را دودستی تقدیم متقاضیان (غیرهنرستانی) گروه هنر می کنند!
3- دانشگاه های موجود دررابطه با رشته های دیگر آنقدر فراوان یافت می شود که هر چقدر صفحات دفترچه راهنمای رشته ها را ورق بزنید، تمامی رشته ها را در تمام شهرهای دور و نزدیک می توانید پیدا کنید. در عین حال رشته های مرتبط با گروه هنر در دفترچه آزمون سراسری (به زور) 3صفحه را به خود اختصاص داده اند و این بدان معناست که دانشگاه ها و رشته های خوب ، متوسط و... در این گروه نسبت به سایر گروه ها بسیار محدود است.

سیدسامان میربستانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها