معاون وزیر نیرو خبر داد:

احتمال افزایش ساعات خاموشی

محمد احمدیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره عدم بهره گیری وزارت نیرو از تولید برق آبیها در دو ماه آتی ، گفت: با توجه به این موضوع در صورت عدم تحقق صرفه جوییهای پیش بینی شده و گرمتر شدن هوا خاموشی های برق گسترش می یابد.
کد خبر: ۱۸۹۵۱۱

به گزارش مهر، احمدیان امروز در یک نشست خبری با تشریح وضعیت تولید و مصرف برق در شبکه سراسری تا شب گذشته گفت: تا پایان هفته قبل، نیروگاه های حرارتی به میزان 69 هزار و 855 گیگاوات ساعت انرژی برق تولید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد رشد داشته؛ این در حالی است که به دلیل محدودیت ناشی از خشکسالی، نیروگاه های آبی به میزان 2 هزار و 758 گیگاوات ساعت تولید انرژی داشته اند که در مقایسه با سال قبل که 8 هزار و 745 گیگاوات ساعت بوده ، 69 درصد کاهش نشان می دهد.

معاون وزیر نیرو در امور برق وانرژی افزود: در مجموع شبکه سراسری اعم از نیروگاه های حرارتی و آبی با حدود 72 هزار و 613 گیگاوات ساعت تولید انرژی نسبت به سال گذشته 6.9 درصد افزایش تولید داشته اند.

وی تصریح کرد: در این مدت انرژی تامین نشده کشور 782 گیگاوات ساعت بوده که اگر حتی نیمی از ظرفیت برق آبی سال گذشته به مدار وارد می شد این میزان انرژی تامین نشده پوشش داده می شد. در عین حال بخشی از این کاهش با تولید اضافی نیروگاه های حرارتی جبران شده ولی همچنین بخش تامین نشده منجر به خاموشی هایی شده است.

احمدیان گفت: همانطور که در سال جاری به فصل تابستان وارد می شویم به شدت تاثیر اطلاع رسانی های وزارت نیرو در رفتار مصرفی مشترکان نمودارتر می شد به نحوی که رشد مصرف برق در فروردین ماه نسبت به سال قبل 11.2 درصد افزایش داشت، این رقم در اردیبهشت ماه به 11.1 درصد و در خردادماه با شروع فعالیت های اطلاع رسانی به 5.7 درصد رسید.

وی با اشاره به اضافه شدن سالانه 900 هزار مشترک جدید به شبکه برق کشور افزود: میزان رشد مصرف نشانگر این است که مشترکان قبلی وزارت نیرو کاملا مطابق با الگوهای صرفه جویی پیش رفته و بدون رشد مصرف نسبت به سال گذشته پیش رفته اند.

حداکثر نیاز مصرف شبکه

این مقام مسئول در وزارت نیرو حداکثر نیاز مصرف شبکه سراسری برق کشور در شب گذشته را 36 هزار و 800 مگاوات ذکر و تصریح کرد: این رقم بیشترین میزان مصرف در سال جاری بوده که با توجه به وضعیت هوا به نظر می رسد در حال گذراندن اوقات حداکثر مصرف شبکه سراسری برق کشور هستیم.

به گفته احمدیان، خاموشی ها در دو مرحله بعدازظهر و سرشب در شبکه سراسری ممکن است اعمال شود این درحالی است که حدود 25 هزارمگاوات ساعت در طول روزهای عادی خاموشی داریم که در مقایسه با نیاز مصرف شبکه سراسری در روز که 750 هزار مگاوات ساعت است، به طور متوسط 1000 مگاوات خاموشی اعمال می شود.

وی خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در طول یکماه اخیر صورت گرفته اولا تمام نیروگاه های حرارتی تعمیراتی قبل از تیرماه به اتمام رسیده و تمام واحدهای حرارتی شبکه هم اکنون مشغول به کار هستند البته به دلیل ماهیت نیروگاه های برق، اشکالات کوتاه مدت نیز ممکن است بروز کند ممکن است خروج اضطراری نیروگاه ها را داشته باشیم.

به گفته احمدیان، اتصال شبکه برق خراسان به شبکه سراسری نیز در حال انجام است و هم اکنون 150 مگاوات متصل شده و تا 750 مگاوات تا پایان هفته جاری قابل افزایش خواهد بود. در این شرایط 600 مگاوات از تولید نیروگاه های استان خراسان برای کاهش محدودیتهای در بخش اصلی شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

لامپهای کم مصرف

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: اقدام دیگری که در ارتباط با فراهم کردن 13 میلیون شعله لامپ کم مصرف در وزارت نیرو برای کاهش مصرف انجام شده به نتیجه رسیده و تا 15 مردادماه این لامپها وارد مدار توزیع می شوند.

وی افزود: با موسسه استاندارد نیز هماهنگی شده تا کنترل های لازم بر روی ورود لامپهای کم مصرف و نیز جلوگیری از واردات کالاهای بی کیفیت در این رشته صورت گیرد.

احمدیان از کلیه تولیدکنندگان برق حتی تولیدکنندگان این محصول از دیزلهای پراکنده درخواست کرد که به فروش برق تولیدی خود به وزارت نیرو اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: این برق به قیمت آزاد و معادل 773 ریال برای هر کیلووات ساعت از آنها خریداری می شود.

به گفته احمدیان، در کل شبکه برق کشور هر سال 8 تا 9 درصد افزایش مصرف رخ می دهد که به نظر می رسد اواخر مرداد و اواسط شهریورماه بخش تولید محدود نیروگاه های برقابی را نیز از دست دهیم، در این شرایط اگر وضعیت هوا مطلوب باشد و میزان مصرف نیز کاهش یابد، انتظار می رود تا اواسط شهریورماه وضعیت موجود خاموشی ها تداوم یابد.

تلفات شبکه

وی خاطرنشان کرد: اقدامات وزارت نیرو اثر خود را در کاهش تلفات نشان داده و در صورت کنترل آمارهای میزان تلفات در 7 سال گذشته این روند به خوبی قابل مشاهده است. در سال 86 این میزان 3/1 درصد برای تلفات شبکه توزیع کاهش یافته است. امسال نیز هدفگذاری شده که 2 درصد کاهش یابد.

احمدیان اظهار داشت: با تداوم شیوه های فعلی قطعا در سالهای آتی به وضعیت مطلوبی خواهیم رسید.
اما باید توجه داشت که تلفات بهینه در هر شبکه موضوعی است که مطالعات فنی و اقتصادی پاسخ آنرا روشن می کند.

احمدیان با اشاره به ورود برخی وسائل برق غیراستاندارد به کشور گفت: زمانیکه قرار است صرفه جویی برق صورت گیرد قطعا استفاده از تجهیزات برق با بازدهی بالا باید مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا استانداردهای لازم برای 28 قلم از کالاهای پرکاربرد مردم تدوین شده و لازم الاجرا است. ضمن اینکه موسسه استاندارد نیز استانداردهای لازم را تهیه و تصویب و ابلاغ کرده است.

خوزستان کم مصرف ترین استان

این مقام مسئول در وزارت نیرو استان خوزستان را یکی از کم مصرف ترین استانهای کشور دانست و گفت: به نظر می رسد به دلیل قرار گرفتن نیروگاه های بزرگ برق آبی در این استان مشکلات برای مردم آنجا محسوس تر باشد چراکه صرفه جویی بیشتری از سوی ساکنان این استان صورت پذیرفته است.

وی اظهارداشت: در مجموع استان سیستان بالغ بر 25 درصد افزایش مصرف انرژی داشته است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: بنای دولت بر این است که در قالب طرح تحول اقتصادی که در 9 محور پیگیری می شود و یکی از محورهای آن هدفمندکردن یارانه ها است، قیمت برق، گاز و سایر موارد انرژی را در یک بسته کلی تعیین تکلیف کند.

وی اظهارداشت: کلیات این طرح توسط رئیس جمهوری توضیح داده شده و توضیح جزئیات اگر مشخص شود توسط کارگروه هایی اعلام خواهد شد.

احمدیان گفت: هرگونه اصلاحاتی بر روی قیمت برق نیز باید در قالب آن طرح صورت گیرد. قیمتهای موجود با فرض نهاده های اولیه است که در اختیار نیروگاه ها قرار می گیرد. مثلا قیمت هر مترمکعب گاز 69 تومان برای نیروگاه ها کشور است و گازوئیل و نفت کوره نیز به قیمت بین المللی در اختیار آنها قرار می گیرد.

تامین برق صنایع

به گفته وی، قرار بر این است که نظم مشخصی به تامین برق صنایع داده شود و آنها نیز در طرحهای برق رسانی وزارت نیرو در ایام خشکسالی اولویت یابند. بر این اساس هر استان برای تامین برق صنعت خود برنامه هایی داده که در اکثر استانها برنامه بر این شد که یک روز هفته به غیر از جمعه ها صنایع تعطیل باشند. البته این امر برای تمام صنایع اعمال نمی شود چراکه برخی از آنها نمی توانند از این الگو تبعیت کنند.

احمدیان گفت: نباید از کنار وضعیت کشور در تامین برق به راحتی گذشت بلکه باید برنامه ریزی دقیق و منطقی برای تخصیص بهتر منابع مالی به این صنعت صورت گیرد تا بتوان ذخیره مطمئنی را برای شبکه برق کشور طی سالهای آتی فراهم کرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: در 29 تیرماه سال جاری 160 میلیون مترمکعب مصرف گاز نیروگاه ها بوده است. ضمن اینکه نیروگاه ها 9.8 میلیون لیتر گازوئیل و 14.4 میلیون لیتر مازوت مصرف کرده اند. در حال حاضر ذخیره مفید مازوت در نیروگاه های کشور 58 درصد است که مشابه با سال قبل است.

وی ادامه داد: به طور متوسط 22.8 میلیون لیتر مازوت تحویل نیروگاه ها شده که این رقم در سال گذشته 10.1 میلیون لیتر بوده ضمن اینکه از نظر گازوئیل نیز تحویلی 11.7 میلیون لیتر بوده که سال گذشته 7.7 میلیون لیتر بوده است.

صادرات و واردات برق

احمدیان گفت: میزان دریافتی برون مرزی ایران در 30 تیرماه جاری 365 مگاوات بوده که در طول ماه های اخیر تلاش ما این بوده که میزان برق وارداتی ایران بیشتر شود اما این به دلیل مشکلات همسایگان میسر نبوده است. همچنین ارسالی برق ایران به کشورهای همسایه نیز 240 مگاوات بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها