سمعک : سمعک وسیله کوچکی است که درون یا پشت گوش قرار می گیرد. زمانی که از سمعک استفاده می کنید اصوات تغییر می کنند؛ اما شما به کمک یک شنوایی شناس می توانید به آن عادت کنید.
کد خبر: ۱۷۴۰۵
شاید لازم باشد چند سمعک را امتحان کرده تا نوع مناسب را پیدا کنید. از شنوایی شناس بخواهید سمعک را به شما چند وقتی قرض دهد تا زمانی که با سمعک خود احساس راحتی کنید، می توانید از شنوایی شناس کمک بخواهید.
وسایل کمک شنیداری شخصی : این وسایل با کاستن اصوات اطراف ، به شما کمک می کنند تنها صداهای دلخواه و مورد نظرتان را خوب بشنوید. برخی از آنها برای شنیدن اصوات در اتاقهای شلوغ یا جلسات گروهی و برخی دیگر برای محاورات دو نفری مناسبند.
سمعکهای دارای ورودی مستقیم : این نوع سمعکها را می توان مستقیما به تلویزیون ، رادیو، میکروفن و وسایل کمک شنیداری وصل کرد و بهتر شنید.
وسایل تقویت کننده تلفن : برخی از تلفنها طوری ساخته شده اند که با سمعکهای خاصی کار می کنند. اگر سمعک شما دکمه (T) تلفن دارد، می توانید از کارخانه سازنده تلفن خود بخواهید این نوع تقویت کننده تلفن را روی دستگاه تلفن تان نصب کند. این دستگاه ها به شما کمک می کنند صدای تلفن را بهتر و اصوات محیط را کمتر بشنوید.
لب خوانی یا گفتار خوانی : افرادی که از این روش استفاده می کنند، باید توجه زیادی به گوینده داشته باشند. آنان چگونگی حرکات دهان و بدن افراد به هنگام صحبت را در نظر دارند. مربیان آگاه می توانند به شما کمک کنند طریقه لب خوانی یا گفتارخوانی را بیاموزید.
کمک های دیگران: با کمک خانواده و دوستان خود می توانید شنیدن را آسانتر کنید. بعضی از کارهایی که می توانید انجام دهید، عبارتند از: برای خانواده و دوستانتان در مورد کم شنوایی توضیحاتی بدهید. لازم است آنان بدانند شنیدن برای شما مشکل است . هر چه بیشتر به آنان بگویید، آنان بیشتر می توانند به شما کمک کنند. از خانواده و دوستانتان بخواهید هنگام صحبت رویشان به سمت شما باشد تا بتوانید چهره آنان را ببینید. نگاه به حرکات چهره و حالات آنان به شما کمک می کند سخنانشان را بهتر درک کنید. از مردم بخواهید بلندتر صحبت کنند، ولی فریاد نزنند. به آنان بگویید لازم نیست آهسته صحبت کنند، فقط واضح حرف بزنند. تلویزیون و رادیو را هنگامی که نیاز به آن نیست ، خاموش کنید. توجه داشته باشید صداهای اطرافتان می توانند شنوایی را برای شما مشکل تر کنند. زمانی که به رستوران می روید، نزدیک آشپزخانه یا بلندگوی پخش موسیقی ننشینید. صداهای زمینه ، شنیدن صدای گفتگوی مردم را برای شما مشکل می کند. ممکن است برای دیگران همکاری با شما در بهتر شنیدن اصوات ابتدا مشکل به نظر رسد؛ اما با گذشت زمان شما عادت می کنید هنگام صحبت به چهره افراد نگاه کنید و دیگران نیز عادت می کنند بلندتر و واضح تر صحبت کنند. صبور باشید و این کارها را ادامه دهید. بهتر شنیدن ارزش این تلاش را دارد.
مترجم : دکتر یونس لطفی
مدیر گروه آموزشی و توانبخشی ناشنوایان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها